U Švedskoj niču „zelene“ čeličane
25.5.2021 19:55 Autor: Redakcija Biznis.rs
Švedska kompanija H2 Green Steel najavila je zatvaranje kruga finansiranja od 85 miliona evra za pokretanje prve „zelene“ fabrike čelika bez emisije štetnih gasova u švedskom gradu Boden, smeštenom na severu Skandinavije, u delu koji se graniči sa arktičkim krugom.
Ova inicijativa, koju je promovisala švedska grupa Vargas Holding, suosnivač firme za proizvodnju akumulatora za električne automobile Northvolt, koja je jedan od Wolksvagenovih partnera, izdvaja se po broju investitora koje je uspela da okupi: od firme Ikea do Mercedesa, preko porodice koja stoji iza italijanske marke Fiat (koja je sada deo konglomerata Stellantis), do osnivača Spotify-a, Daniela Eka, koji investira privatno, a ne ume firme čiji je vlasnik.
Ikea je deo ovog investicionog kruga kroz Fondaciju IMAS, koju je osnovao Ingvar Kamprad i koja je u vlasništvu INGKA Grupe, koja je vlasnik i većine prodavnice kompanije. Ova firma, inače, upravlja sa oko 11,3 milijarde evra imovine.
U ovom krugu investitora našlo se i više automobilskih kompanija – Mercedes Benz, u vlasništvu nemačkog konglomerata Daimler, švedska marka kamiona Scania ( u vlasništvu Wolksvagerna) i Ekor, porodična firma porodice Agnelli, u kojoj su grupisane njihove akcije u Fiatu, glavnom akcionaru Stellantisa, koji je nastao spajanjem Fiat Chrisler i PSA, Ferrarija, ali i italijanskog fudbalskog kluba Juventus. Tu je i nekoliko drugih relevantnih kompanija i pojedinaca, kao što su italijanska industrijska grupa Marcegaglia, švedska kompanija za reciklažu metala Stena Metall, naslednici danske logističke multinacionalne kompanije Maersk, Ane i Robert Maersk, Uggla, odnosno švedska porodica Vallenberg. Pridružio im se i Fond EU za energetske inovacije, EIT InnoEnergy.
„Videli smo da postoji ogromno interesovanje, kako industrije, tako i budućih kupaca i dugoročnih investitora za naš projekat i misiju da smanjimo emisiju ugljen – dioksida na nulu u industriji čelika“, rekao je direktor kompanije H2, Green Steel, Henrik Henriksson.
Šta je navelo automobilske kompanije, energetski sektor, sektor metalurgije, velike investitore, pa čak i evropsku javnu instituciju da veruju u realizaciju ovog projekta? U pitanju je potreba za dekarbonizacijom. Industrija čelika odgovorna je, naime, za približno sedam odsto globalnih emisija ugljen-dioksida, a kreatori ovog postrojenja žele da proizvode čelik, ali bez ikakvih štetnih emisija.
Ključ za to je izgradnja postrojenja na vodonik u samoj fabrici, koja će biti gorivo koje se koristi za pogon fabrike. To će biti tzv. „zeleni“ vodonik, jer će se postupak koji se koristi za njegovo odvajanje od kiseonika u vodi, elektroliza, izvoditi koristeći isključivo obnovljive izvore energije.
Predviđanja su da će proizvodnja biti započeta u 2024. godini i da će do 2030. godine da proizvedi pet miliona tona čelika godišnje. Da bi to postigli, sigurno je da će kreatori ove ideje i pogona pokrenuti još jedan krug poziva investitora u narednih godinu dana, od kog se očekuje dodatni značajan priliv svežih sredstava.
Ovo, inače, nije jedini projekat izgradnje „zelene“ čeličane koji je aktuelan u Švedskoj. Proizvođač čelika SSAB, rudarska firma LKAB i energetska kompanija Vattenfall pripremaju sličan pogon pod nazivom „Hibrid“. Prema najavama, uskoro bi sa gradnjom još jedne ekološke čeličane mogla da krene i multinacionalna kompanija ArcelorMittal.