Ulaganje u startapove donosi profit investitoru, ali i podršku novoj generaciji preduzetnika
InovacijeManifestacijePreduzetnikSrbijaVesti
1.12.2021 16:29 Autor: Redakcija Biznis.rs
Mogućnosti za finansiranje startapova u Srbiji u poslednje vreme su znatno bolje nego ranije. Postoji više timova u koje vredi ulagati, ali ipak fali još edukacije u krugovima onih koji investiraju i onih u čije se biznise ulaže, rečeno je na konferenciji CEO Summit, na kojoj se razgovaralo na temu „Startapovi: Neočekivana prilika za ozbiljne igrače“.
Inicijativa Digitalna Srbija, čiji su predstavnici razgovarali sa uspešnim domaćim startapovima, je kao jedan od zaključaka današnjeg skupa saopštila da postoji mnogo razloga, ali i načina da se tradicionalni industrijski sektori uključe u razvoj domaćeg startap ekosistema.
Suosnivač startapa Tenderly, koji je u prethodnom periodu skrenuo pažnju javnosti privlačenjem investicije od 15,3 miliona dolara, Andrej Benčić je istakao neophodnost uključivanja više ljudi sa iskustvom u biznisu u razvoj inovativnih startap kompanija.
„Tenderly smo pokrenuli nas četvorica inženjera, a kada smo napravili proizvod došli smo do malog problema, jer ljudi iz tradicionalne privrede i sveta rizičnog (venture) kapitala nisu koristili isti jezik kao mi. Nastupio je period učenja, gde smo morali da se naviknemo da inženjerski pristup nije u svim situacijama najbolji za osiguravanje kapitala za brži rast,“ rekao je Benčić.
Iz svoje perspektive vrlo uspešnog osnivača startapa, Benčić je naveo da su imali više tradicionalnog iskustva u osnivačkom timu, mogli su da preskoče koju godinu i ranije dođu do inicijalnog kapitala.
„Iz ovog ugla jasno vidim da postoji potreba za sveobuhvatnijim znanjem o biznisu koje bi startapovima koristilo“, rekao je on.
Osnivač kompanije Devtech, aktivni investitor u startapove i član grupe poslovnih anđela koju je nedavno okupila Inicijativa Digitalna Srbija Milovan Milić je istakao da u proseku, jedan od deset startapa ostvari uspeh, a prosečan povrat investicije u portfoliju od 12 startapova iznosi 2,5 puta ukupnog plasiranog kapitala u periodu od tri godine.
„Pored svih faktora koje uzimamo u obzir, kao recimo da li je dobro vreme za rešavanje problema koji startap želi da reši, kakav je tim iza startapa, kakva je sama ideja i slično, mi kao rani investitori imamo priliku da utičemo na uspeh tog startapa kroz mentorstvo, savetovanje“, naveo je on.
Dodao je da su to stvari koje u ovoj kritičnoj, ranoj fazi kompanije mogu drastično da promene šanse za uspeh.
Razgovaralo se i o vodiču „Preduzmi ideju – pokreni startap” koji će pružiti praktične informacije i savete neophodne za buduće i postojeće pokretače inovativnih biznisa, a koji je kreirala Inicijativa Digitalna Srbija u saradnji sa konsultantskom kućom PwC Srbija.