ZAŠTITNIK PRAVA POTROŠAČA Rešenje za bolju zaštitu potrošačkih prava u Srbiji
24.6.2020 11:14 Autor: Redakcija Biznis.rs
Zakon o zaštiti potrošača pruža snažnu zaštitu prava potrošača i u velikoj meri je usklađen sa pravilima koja važe u Evropskoj uniji. Međutim, ta pravila u praksi nisu uvek efektivna, jer su učestale poslovne prakse trgovaca kojima se narušavaju prava i interesi potrošača, navodi se u saopštenju Centra za evropske politike (CEP).
CEP ukazuje da deset godina od donošenja prvog Zakona o zaštiti potrošača, Srbija mora da preispita postojeći institucionalni model zaštite, koji se pokazao kao neefikasan, najviše zbog problema u pravosuđu.
U saopštenju se ističe da se potrošačkim organizacijama žale potrošači da sudovi ne prepoznaju potrošački spor ili čak i kada se advokati pozivaju na Zakon o zaštiti potrošača, to pozivanje ne unose u zapisnik.
U posebnom dokumentu javne politike koji će uskoro biti predstavljen javnosti, CEP ističe da su institucionalni mehanizmi, zapravo slaba karika u lancu zaštite potrošača, jer nisu dovoljno snažni ili uopšte ne funkcionišu. Prema tome, novi institucionalni model je prioritet u ovoj oblasti.
Jedan mogući pravac je jačanje ili proširenje nadležnosti postojeće Komisije za zaštitu konkurencije, a drugi bi mogao da bude jačanje vansudskog rešavanja sporova, naročito osnivanjem specijalizovane potrošačke arbitraže. Treći pravac koji CEP predlaže u sklopu diskusionog dokumenta je možda najzanimljiviji, jer predviđa uvođenje institucije Zaštitnika potrošača, kao institucije koja bi reagovala po potrošačkim prigovorima i davala naloge trgovcima da otklone povrede koje su uočene u njihovoj poslovnoj praksi.
Institucije opšteg i specijalizovanih ombudsmana su se pokazale uspešne u Srbiji, bar kada je u pitanju ugled koji uživaju u javnosti i spremnosti građana da im se obraćaju, i zato bi uvođenje Zaštitnika potrošača, bilo najbolji korak ka jačanju potrošačkih prava, istakao je član Užeg pregovaračkog tima za vođenje pregovora o pristupanju Srbije EU, zadužen za pitanje zaštite potrošača Nebojša Lazarević. On ističe da Potrošački ombudsman postoji u pojedinim zemljama EU, i ta tela bi mogla da budu model prilikom uvođenja slične institucije u Srbiji.“
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović, smatra da bi uvođenje Zaštitnika potrošača bilo dobro rešenje. On ističe da bi postupak bio iniciran potrošačkom pritužbom, kada trgovac odbije reklamaciju potrošača. Zaštitnik bi mogao da donosi smernice, vodi postupke kolektivne zaštite i podnosi prijave sudijama za prekršaje za slučaj nepoštovanja naloga koje izdaje trgovcima, naglasio je Papović.