Ako bude turističkog prometa od 40 odsto, agencije će moći da „prežive“
AnalizaBiznisIntervjuIzdvajamoTurizamU fokusu
31.3.2021 15:30 Autor: Ljiljana Begović
Turističke agencije i turistički radnici, odnosno vodiči neki su od najvećih gubitnika zbog pandemije virusa korona.
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić smatra da turističke agencije u Srbiji nažalost, nisu prepoznate kao najveći gubitnici u pandemiji, zajedno sa kolegama iz saobraćaja, vodičima i rent a car kompanijama.
„Naime, pomoć se ogledala samo kroz plate za zaposlene, kao i za sve ostale delatnosti sa dodatkom jedne dodatne minimalne zarade. To je apsolutno nedovoljno da bi se agencije održale ako znamo da na globalnom, pa i na lokalnom nivou smanjenje obima poslovanja je bilo od oko 85-90 odsto“, objašnjava Seničić za Biznis.rs.
Izostanak hitne reakcije makar kroz kredite Fonda za razvoj sa svim ostalim je rezultirao sa gotovo 70 odsto otpuštenih radnika, napuštanjem poslovnih prostora i povlačenjem poslovanja u gotovo-ilegalu.
Na sve ove probleme prouzrokovane pandemijom, pojavili su se i problemi sa obnovom licenci za poslovanje turoperatora, ograničenjem broja izdatih polisa, kao i mnogostrukim povećanjem cena polisa osiguranja od strane osiguravajućih kompanija, koje su procenjivale da se nalaze u velikom riziku.
„Situacija je trenutno takva da od 400 turoperatera sa početka pandemije koji su imali licencu za rad, u ovom trenutku ih je samo oko 110 koji su obezbedili ove uslove. Neophodna je hitna izmena Pravilnika o garancijama putovanja kako se ne bi desilo da veliki broj zamenskih putovanja kod agencija koje nemaju licencu bude problematično za realizaciju“, naglašava Seničić.
Da li agencije imaju uslova za legalno poslovanje?
Mnoge turističke agencije traže alternativne načine poslovanja da bi preživele krizu, neke su najavile da će ubuduće poslovati kao udruženja.
„Ne mislim da turističke agencije postaju udruženja, mada ne mogu da krivim kolege koje na taj način razmišljaju. Godinama unazad se niko ozbiljno ne bavi prodajom aranžmana preko društvenih mreža, u situaciji kada imate enormne obaveze prema državi, gledate koliko veliki broj ljudi se snalazi i radi protiv zakonito, a da se niko time ne bavi na pravi način. Siguran sam da velika većina kolega i dalje želi da nastavi svoj rad kao i do sada u legalnoj formi, ali za to je potrebno da se steknu uslovi, pre svega promenom Pravilnika o garancijama, a zatim u pregovorima sa osiguravačima da se obezbede realniji i pravični uslovi za nesmetan rad“, kaže Seničić.
Predsednica UO Udruženja turističkih vodiča Srbije, Bojana Banković kaže da su i pre vrzinog kola zvanog “polisa osiguranja” bila osnivana razna udruženja koja su se bavila delatnošću turističkih agencija.
„Uz njih postoji čitav niz privrednih subjekata koji se bavi tom delatnošću, a da za to državi ne plaća licence i polise, te su povoljniji na tržištu. Tužno je da je na kraju gubitnik upravo država koja je svojim aktima to sve i omogućila jer je time izgubila značajan prihod od poreza od tog posla. I to se ne može nadoknaditi drugačije osim da se u ovu oblast uvede red na pravi način“, kaže Banković za Biznis.rs.
Najveći deo turističkih vodiča nalazi se u bezizlaznoj situaciji.
„Najveći broj njih se ne bavi svojom profesijom, a onaj manji deo, koji ima nešto posla, smatra da je taj posao krajnje nesiguran jer zavisi od protivpandemijskih mera koje se vrlo često menjaju i pooštravaju. U takvim okolnostima nema uslova za garantovane najave dolazaka turista ni na kraći rok, a o konstantnom poslu da i ne govorimo. Kolege turistički vodiči iz regiona i Evrope su dobili pomoć, neki čak u više navrata. Naše kolege, iako je više puta bila najavljena, do sada nisu dobili finansijsku pomoć koja bi pomogla da se ublaže negativni ekonomski efekti pandemije, tako da praktično možemo da govorimo o urušavanju profesije“, kaže Banković za naš sajt.
Problem u kome se nalaze turistički vodiči u Srbiji prema rečima naše sagovornice uticaće i na budućnost njihovog posla i uopšte turizma, jer nikako nije dobro da se gubi izuzetno kvalitetan kadar u koji je do sada uloženo mnogo vremena, novca i ljubavi.
Budućnost turističkih agencija
Turističke agencije se već više od jedne decenije, sa razvojem tehnologije, nalaze na “udaru” promena načina poslovanja. Još uvek veliki deo svetske populacije, pa i u Srbiji koristi turističke agencije za putovanja iako je sada dostupno da to učine vrlo jednostavno i sami putnici.
„Suština je u sigurnosti da kupite putovanje kod legalnog pravnog subjekta koji podleže Zakonima zemlje u kojoj živite. Sve ostalo je mač sa dve oštrice, pa i zaštita prava putnika, koja u tom slučaju zavise od pravnih okolnosti u zemlji gde je osnovan taj subjekat. I pored sporadičnih slučajeva propadanja agencija svuda u svetu, pa i onih najvećih (Tomas Cook) i dalje je sigurnost putnika u rukama turističkih agencija“, objašnjava Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije.
U novim okolnostima i agencije se brzo prilagođavaju novim oblicima poslovanja, online, posebne platforme na internet portalima, brza usluga i kompletan proces je moguće realizovati u realnom vremenu iz fotelje, baš kao i kod konkurencije na nekim online platformama.
„Iskreno verujem da će najveći broj agencija uspeti da preživi ovaj užas koji nas je snašao, pogotovo sada kada je krenula masovna vakcinacija i kada nijedna ekonomija ni turistička privreda u svetu ne može da izdrži još jednu godinu bez posla. Otvaranjem granica, bez obzira na pooštrene uslove i prepreke nazire se kraj totalnog nerada. Najave da će ova turistička sezona, biti makar sa 30-40 odsto prometa u odnosu na “normalne” godine može biti dovoljno da se preživi, a da tek sledeće godine možemo računati na početak oporavka“, zaključuje Seničić.