Beograd može da postane meka za digitalne nomade
7.3.2021 14:30 Autor: Ljiljana Begović
Digitalni nomadi su ljudi koji često menjaju mesto u kom će živeti, jer im način života odnosno posao koji obavljaju dozvoljava da rade sa kog god mesta požele. Naravno, lokacije koje biraju digitalni nomadi moraju da ispunjavaju i određene uslove.
Kroz istraživanje „Skener digitalnih nomada”, koje je uradila Inicijativa „Digitalna Srbija” u saradnji sa Laboratorijom za ubrzani razvoj programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), razgovarano je direktno sa nomadima koji posećuju Beograd.
„Kroz njega smo došli do saznanja da su digitalnim nomadima najvažniji kriterijumu pri odabiru nove lokacije dobrim delom kriterijumi koje Beograd već zadovoljava – kvalitet i brzina interneta, troškovi života i rada, pešačka kultura, klima, prevoz, koliko se dobro govori engleski jezik, dostupnost zajedničkih prostora za rad, kao i to koliko vremena treba da se stigne do plaže ili planine“, objašnjava za portal Biznis.rs, Tijana Stefanović iz Inicijative „Digitalna Srbija“.
Ipak, da bi neka destinacija postala popularna potrebno je i da se o njoj priča u krugovima ove vrste digitalnih radnika. Naime, u razgovorima sa digitalnim nomadima naši sagovornici su došli do saznanja da kada ovi radnici donose odluku za svoju narednu destinaciju u velikoj meri se oslanjaju na iskustva i preporuke drugih nomada, a vrlo čest način potrage je i jednostavna Google pretraga.
Period pandemije svakako nije zahvalan za procene u kojoj meri digitalni nomadi posećuju bilo koju pa tako i našu prestonicu, ali onaj pre njega je pun pokazatelja da je Beograd prepoznat na njihovim mapama.
Kada govorimo o komparativnim prednostima Beograda i tome zašto je naša prestonica privlačna za strance, već pomenuto istraživanje upućuje na to da je Beograd „Evropa izvan EU“ – posebno je privlačan zato što ima atmosferu i karakteristike evropske metropole, a pri tome je jedna od najjeftinijih i najpristupačnijih evropskih prestonica.
„Ali nismo pustili samo istraživanje da nam govori kako nas digitalni nomadi vide. Na primer, u prvoj polovini 2020. godine sajt Nomad List, jedna od najpoznatijih lokacija na internetu za procenu destinacija za digitalne nomade, pozicionirao je Beograd na sedmo mesto u Evropi“, kaže Stefanović.
Još je mnogo drugih sajtova i medija koji izdvajaju Beograd kao grad koji vredi posetiti – BBC je Beograd svrstao među najkreativnije gradove na svetu, Lonely planet ga je nazvao „otvorenim, avanturistički nastrojenim, ponosnim i odvažnim“ gradom.
Oni više analitički nastrojeni poput uglednog nedeljnika The Economist i dnevnog lista Financial Times prepoznali su „neočekivani tehnološki uspon u Srbiji“ izdvajajući primere Nordeusa i Razvojnog centra kompanije Microsoft koje posluju iz naše prestonice, odnosno opisujući beogradsku scenu rečima „dinamični tehnološki startapi gladni uspeha“.
„Iako se Beograd već odlično pozicionirao, naravno, postoje i oblasti u kojima smo uvideli prostor za poboljšanja. Na neke od njih ne možemo da utičemo (kao što su na primer hladne jeseni i zime, visoka vlažnost vazduha u gradu i sl.), dok na neke kao što je broj nepušačkih kafića i restorana možemo“, naglašava Tijana Stefanović projektni koordinator inicijative „Digitalna Srbija“.
Beograd može da napravi svestan napor da poveća broj lokalnih grupa i zajednica okupljenih oko digitalnih nomada. Još jedna od stvari koja bi im značila, i na kojoj Inicijativa „Digitalna Srbija” trenutno radi je kreiranje mesta u digitalnom prostoru sa informacijama na engleskom jeziku koje su digitalnim nomadima važne: informacije o vizama, prevozu, pronalaženju smeštaja, pronalaženju prostora za rad, itd.
„Važno je naglasiti i da mi često mislimo gore sami o sebi nego što to misle stranci. To smo ranije mogli da naslutimo, ali sada smo to zaključili i iz razgovora s nomadima. Većina njih je posvedočila da je Beograd prevazišao njihova očekivanja, što je dosta jasan znak da postoji prostor da se popravi percepcija kako o Beogradu tako i generalno o Srbiji“, poručuje Stefanović.
Digitalni nomadi doprinose zajednici u koju dolaze
Digitalni nomadi na mnoge načine doprinose državi u kojoj biraju da rade.
Naša sagovornica kaže da su partneri koji rade na projektu iz Laboratorije za ubrzani razvoj UNDP u ovoj konkretnoj grupi digitalnih profesionalaca videli inovativan pristup rešavanju problema depopulacije.
Ova dinamična grupa ljudi na duže staze može da utiče na naše društvo da postane otvorenije i da lakše prihvata različitosti, što jedan grad po pravilu čini privlačnijim, naročito u smislu da odvraća lokalne stanovnike od iseljavanja.
„Mi verujemo da deo rešavanja ’emigracije visokoobrazovanih i visokokvalifikovanih’ leži i u digitalnim nomadima čija iskustva možemo da repliciramo na druge grupe i napravimo okruženje koje pogoduje digitalnim profesionalcima da žive i rade ovde, stupaju u interakciju sa pojedincima i zajednicama u Srbiji, a neki od njih možda odluče i da ostanu duže“, navodi Tijana Stefanović.
Ono što je takođe veoma važno je i činjenica da digitalni nomadi donose sa sobom nova znanja i iskustva na taj način obogaćujući tehnološku scenu, dajući joj internacionalni karakter. Pozicioniranje Beograda kao grada koji razume potrebe digitalnih nomada moglo bi da znači priliv preko potrebnih veština u domaći ekosistem.
„Plastičnije objašnjeno, međunarodna poznanstva postaju potencijalni poslovni kontakti, domaće firme uče kako da sarađuju sa strancima, a stranci mogu odlučiti da otvore firme u Srbiji“, zaključuje Stefanović.