Stanje infrastrukture i uslovi saobraćaja izazov za vozače

Vožnja električnih trotineta i dalje nije zakonski uređena

AutomobiliInfrastruktura

8.11.2022 16:44 Autor: Julijana Vincan 13

Vožnja električnih trotineta i dalje nije zakonski uređena Vožnja električnih trotineta i dalje nije zakonski uređena
Pravila vožnje električnih trotineta u Srbiji još uvek nisu uređena normativnim aktima, potvrđeno je za Biznis.rs u Agenciji za bezbednost saobraćaja. Naime, električni trotineti... Vožnja električnih trotineta i dalje nije zakonski uređena

Pravila vožnje električnih trotineta u Srbiji još uvek nisu uređena normativnim aktima, potvrđeno je za Biznis.rs u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

Naime, električni trotineti nisu prepoznati u postojećoj zakonskoj regulativi kao posebna kategorija učesnika u saobraćaju. Pravila za njihovu vožnju biće određena novim Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima.

„Dok novi zakon ne stupi na snagu Agencija za bezbednost saobraćaja apeluje na građane da budu posebno oprezni, kada je njihova bezbednost u pitanju, i obazrivi ka drugim učesnicima u saobraćaju i da maksimalno koriste biciklističke staze, vodeći računa o biciklistima. Ukoliko se vozači električnih trotineta kreću trotoarom, preporuka je da to ne čine brzinom većom od brzine koja približno odgovara brzom hodu pešaka, odnosno najviše šest kilometara na čas, objašnjavaju naši sagovornici iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Oni ističu da prilikom kretanja trotoarom vozači električnih trotineta ne treba naglo da ubrzavaju, kao i da treba da imaju u vidu da pešaci na trotoaru ne očekuju, niti imaju razlog da očekuju, kretanje drugih učesnika u saobraćaju, a posebno ne značajno većom brzinom od njihove.

„Ono što je posebno važno, duž trotoara treba očekivati samostalno i slobodnije kretanje dece, te je potrebno voditi računa da ne dođe do ‘naletanja’ trotinetom na njih, jer bi posledice mogle biti ozbiljno povređivanje i dece i vozača trotineta. Ukoliko se kreću trotoarom, preporuke bi, takođe, bile da se trotinetom kreću dalje od pešačkih ulaza u objekte, zbog naglog i neočekivanog izlaska pešaka na trotoar“, ističu iz Agencije.

Foto: Unsplash.com

I razvijenije zemlje, takođe, imaju probleme da omoguće bezbedno učešće električnih trotineta u saobraćaju.

„Većina država koje su na neki način regulisale kretanje električnih trotineta u saobraćaju predviđa njihovo kretanje biciklističkim stazama. U određenim zemljama nije dozvoljeno njihovo kretanje trotoarom, kao što su Nemačka i Francuska, a u nekim drugim se, osim kretanja kolovozom, predviđa i njihovo kretanje trotoarom, pri čemu brzina ne sme biti veća od brzine kretanja pešaka, do 6 km/h“, naveli su iz Agencije.

Stav Agencije je da je, što se tiče električnih trotineta, zakonom najvažnije urediti:

  • kojim površinama je najbezbednije da se trotineti kreću u saobraćaju (kolovozom, trotoarom, biciklističkom trakom),
  • koja pravila saobraćaja na njih da se odnose, tj. kojoj kategoriji učesnika će električni trotineti pripadati, u smislu da li će biti tretirana vozilom, kojoj kategoriji učesnika pripada lice koje upravlja trotinetom (vozač, pešak, nešto slično biciklisti i slično),
  • minimalne godine starosti lica koje sme da upravlja trotinetom,
  • zaštitna oprema koju lice koje upravlja električnim trotinetom mora koristiti,
  • definisanje gornje granice brzine kojom se električni trotineti mogu kretati u saobraćaju.

Pravila definisati u skladu sa uslovima

Prilikom definisanja uslova za bezbedno učestvovanje električnih trotineta u saobraćaju u Republici Srbiji, stručnjaci koji se budu bavili ovom problematikom će, kako navode naši sagovornici, svakako uzeti u obzir postojeće stanje i uslove saobraćaja u našoj zemlji.

„Zatečeno stanje putne infrastrukture je problematika sa kojom se susreću i druge zemlje i zbog toga se u većini zemalja kretanje električnih trotineta definiše na način da im je dozvoljeno kretanje po različitim saobraćajnim površinama (kolovoz, biciklistička staza, trotoar), zavisno od konkretnih uslova na uličnoj mreži (kolike su širine trotoara, postojanje biciklističkih staza, konfiguracija terena…)“, navode iz Agencije.

Prema njihovim rečima, veoma je važno da se propisima uredi njihovo kretanje posebno za svaku od površina kojom se mogu kretati.

„Tako, na primer, kada su primorani da se kreću trotoarom, važno je zaštititi pešake, pa je neophodno definisati gornju brzinu kretanja trotineta, kojom stranom trotoara mogu da se kreću i slično. Sa druge strane, kada se kreću kolovozom važna je bezbednost samih vozača električnih trotineta, jer su mnogo više ranjivi i ugroženi od vozača motornih vozila sa kojima treba da dele kolovoznu površinu, pa preporuke i pravila saobraćaja uglavnom tretiraju električne trotinete slično kao i bicikliste“, zaključili su naši sagovornici.

  • GOCA BG

    8.11.2022 #1 Author

    Kod nas nema uslova za voznju trotinetima,pesackim delom kuda vecina vozi,brzina je velika i cesto udare pesake…

    Odgovori

  • SUNCOKRET

    8.11.2022 #2 Author

    S obzirom da nema zakonske regulative u ovoj oblasti i nema mnogo nesreća koje su izazvali vozači električnih trotineta.

    Odgovori

  • Dunja5

    8.11.2022 #3 Author

    Treba ubrzati resenje ovog problema.

    Odgovori

  • Jovana24

    8.11.2022 #4 Author

    Niti su pesaci, niti vozila, nemaju uslove da voze jer su trotoari osteceni ali ugrozavaju i putni saobracaj i pesake..

    Odgovori

  • BIJUTI27

    8.11.2022 #5 Author

    Odlična stvar. Samo kod nas ovo ne znam kako će da regulišu jer nema biciklističkih staza a parking je bukvalno po trotoarima. Po trotoarima ne može da se vozi a po putevima, niti je bezbedno i usporava saobraćaj..

    Odgovori

  • goca87

    8.11.2022 #6 Author

    Što pre treba naći rešenje jer se zaista sve više koriste

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    8.11.2022 #7 Author

    Cela Evropa nema rešeno ovo pitanje. Biciklisti su takođe učesnici u saobraćaju koji često ne poštuju propisd

    Odgovori

  • BRANA19

    9.11.2022 #8 Author

    Svakako treba naci resenje i za ovo.

    Odgovori

  • TATJANA

    9.11.2022 #9 Author

    Za sada nisu regulisani kao sabracajna kategorija a i nemaju uslove

    Odgovori

  • N.N.

    9.11.2022 #10 Author

    Trebalo bi sto pre resiti ovaj problem

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    9.11.2022 #11 Author

    Opasni su u saobraćaju i za druge vozače i zato treba što pre rešiti ovaj problem.

    Odgovori

  • MAJA

    24.12.2022 #12 Author

    Moj sin hoce od 12 hod da vozi i ja sam u dilemi da li da kupijem jer nisu ogranicenja navedena uzrasta

    Odgovori

  • BOBICA

    3.5.2023 #13 Author

    Po meni to treba ukinuti, jer je prevelika glupost

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.