Jedan autobus poveze isti broj ljudi kao i 120 automobila

Zašto je veći broj putnika u vozilu dobra stvar?

AutomobiliEkologijaInfrastrukturaInovacijeSrbija

25.6.2022 15:48 Autor: Julijana Vincan 37

Zašto je veći broj putnika u vozilu dobra stvar? Zašto je veći broj putnika u vozilu dobra stvar?
Ograničenja u vezi sa ulaskom u centar grada automobilima i brojem putnika u vozilu nisu nikakav novitet. Ljudi koji žive u samom jezgru velikih... Zašto je veći broj putnika u vozilu dobra stvar?

Ograničenja u vezi sa ulaskom u centar grada automobilima i brojem putnika u vozilu nisu nikakav novitet. Ljudi koji žive u samom jezgru velikih gradova neretko se žale na zagađenje, ali i veliku buku, pa i na gužvu u saobraćaju, jer se brzo formiraju kolone vozila.

Prema rečima profesora Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milana Vujanića, svuda u Evropi, a i šire, destimuliše se ulazak vozilima u centar, a stimuliše da kada ima više ljudi u automobilu oni budu privilegovani, da bi se tako smanjio broj nepotrebnih vozila na ulicama.

„Takva odluka dovela je do organizovanja ljudi po firmama, tako da svake nedelje neko drugi vozi ostale kolege sa posla, pa jednim kolima u kancelariju dolaze u proseku četiri osobe. Time se smanjio broj automobila u centru za 50 odsto. Prema tome, predlog novog gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića niti je nov, niti ga je on izmislio, on je samo pomenuo nešto što je normalno, a ne da imamo otprilike 1,2 putnika po automobilu u Srbiji“, obrazložio je naš sagovornik.

Profesor Vujanić dodaje da to znači da u deset automobila ima 12 ljudi koji se voze, dok u jednom zglobnom autobusu ima 140 mesta, pa tako 120 automobila preveze isti broj ljudi kao i jedan autobus.

„To je nenormalno i neprihvatljivo u ovo vreme, stoga pozdravljam to što je gradonačelnik predložio. U Londonu, na primer, postoje dve vrste zabrana – ulazak u centar se plaća oko 10 evra, a ako ste sami u autu plaćate još 10 evra. S druge strane, ako vas ima više od troje imate pravo na korišćenje žutih traka. Razne su metode širom sveta, a mi smo praveći naš Zakon o bezbednosti saobraćaja pregledali zakonodavstva Evrope, pa čak i Rusije i Japana“, navodi Milan Vujanić.

Gužva u saobraćaju
Foto: Tanjug

Primena sistema u Srbiji

Naš sagovornik je ocenio da bi u Srbiji trebalo samo zabraniti ulazak u centar grada. To bi moglo da se uradi postavljanjem kamera kojima se vidi broj putnika u automobilu, a kazne bi stizale na kućnu adresu, što je slično sistemu naplate kazni za parkiranje.

„Takođe, pravilo sa žutim trakama bi moglo da bude rešenje. Izuzeci će uvek postojati, ali potrebno je da se destimuliše da neko ulazi u centar kada je sam u autu. Drugi način je da se izmene ulazni i izlazni pravci iz centra grada. Mi smo to rešenje imali od Slavije do Autokomande tako što su dve trake išle iz centra, kako bi se omogućilo da se centar prazni. Time se stimulišu pravci za izlazak iz centra, a smanjuje se kapacitet traka, odnosno saobraćajnica kojima se ulazi u centar, i odmah se dobija disproporcija“, naveo je profesor Vujanić.

Treći način, koji je on predlagao još između 2003. i 2005. godine, jeste da se u gradu napravi desetak velikih parking centara kao što je onaj kod Beograđanke, kako bi se izbeglo parkiranje na ulici.

„Sklanjanjem vozila sa ulica u centru bili bi povećani kapaciteti tih saobraćajnica, jer onda ima više mesta za aktivna vozila. Time je smanjen pritisak na ulice i vozila mogu normalno i brže da prođu, manje zagađuju i manje vremena provode u centru. Dakle, kako bismo pomerili vozila sa ulica moramo im dati adekvatna mesta za parkiranje“, naglasio je Vujanić.

Na kraju, kako kaže, postoji još jedna generalna urbanistička tendencija.

„Svuda u svetu se destimuliše stanovanje u centru, a to treba da se učini manjim brojem parking mesta, skupljim stanarinama i svim ostalim stvarima, jer je stanovanje u centru grada luksuz. Ako rasteretimo zone stanovanja u centru, smanjićemo i broj vozila, pa ćemo time omogućiti i normalniji saobraćaj i manje zagađenja. Sve ovo već postoji kao rešenje i može da se upotrebi za Beograd i ostale gradove u Srbiji, od čega bi benefite imali i oni koji voze, kao i oni koji stanuju u centru grada. Oni koji žive u centru mogu dosta toga da obave i peške ili eventualno da uzmu taksi“, zaključuje naš sagovornik.

  • Lelica

    25.6.2022 #1 Author

    Bilo bi to super,ali je kod nas kao i za sve organizacija losa.

    Odgovori

  • GINKO

    25.6.2022 #2 Author

    To bi bilo super i pravo rešenje, smanjiti zagađenja i gužve bespotrebne.

    Odgovori

  • TATJANA

    25.6.2022 #3 Author

    Sigurno da je korusnije troje u jednom, nego u tri vozila. I korisnije i jeftinije

    Odgovori

  • MAJA

    25.6.2022 #7 Author

    Ne vidim da je to dobra stvar

    Odgovori

  • MAJA

    25.6.2022 #8 Author

    A ne vidim tu dobru stvar

    Odgovori

  • JANA

    25.6.2022 #9 Author

    Ako mene pitate nigdr ne vidim dobru stvar ,sta koga briga ko ce i kakobda se vozi …glupost obicna

    Odgovori

  • VERA

    25.6.2022 #10 Author

    Ako destimulisu da ljudi zive u centu onda niko nece ni dacradi u centru ako mu nije blizu mesta stanovanja. Koja glupost.

    Odgovori

  • Dzebac

    25.6.2022 #11 Author

    Nelogican razlog, ali nista nas ne cudi od ove vlasti

    Odgovori

  • Boba3

    25.6.2022 #12 Author

    Daj boze da se smanji zagadjenje

    Odgovori

  • MARA

    25.6.2022 #14 Author

    Skroz u redu..

    Odgovori

  • GOCA BG

    25.6.2022 #15 Author

    Sve navedeno sjajno zvuci,mada mislim da je u praksi za sada kod nas nemoguca misija…

    Odgovori

  • SRDJAN

    25.6.2022 #16 Author

    Kopiramo mi razne sisteme od preko al to kod nas slabo ili uopste ne funkcionise.

    Odgovori

  • kaćica

    26.6.2022 #17 Author

    Kod nas samo neke izmene i dopune.

    Odgovori

  • Milovan94

    26.6.2022 #18 Author

    Kod nas u auto se uglavnom po jedno vozi i posle nas čudi odakle gužve i toliki automobili

    Odgovori

  • VOJKAN

    26.6.2022 #19 Author

    Da li ovo ili nešto drugo, ali neophodno je uraditi nešto kako bi se smanjile gužve

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    26.6.2022 #20 Author

    Ideje koje se neće sprovesti u delo.

    Odgovori

  • Maša

    26.6.2022 #21 Author

    Smanjiti guzvu i troskove

    Odgovori

  • Milisavka

    26.6.2022 #22 Author

    Ovo kod nas neće nikada biti moguće

    Odgovori

  • STRAHINJA

    26.6.2022 #23 Author

    Ovo je toliki idiotizam, da je svaki komentar uzaludan

    Odgovori

  • ZVE84

    26.6.2022 #24 Author

    To je individualna stvar….

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    26.6.2022 #25 Author

    Ovako je bilo i ranije

    Odgovori

  • TINA

    26.6.2022 #26 Author

    Sve zavisi iz kog se ugla posmatra

    Odgovori

    • MAJA

      26.6.2022 #27 Author

      Sve je perspektiva gledanja

      Odgovori

  • BOLEK

    26.6.2022 #28 Author

    To je dobra stvar

    Odgovori

    • VANJA

      26.6.2022 #29 Author

      Ne verujem da to moze da bude dobro!

      Odgovori

  • MADMAX

    26.6.2022 #30 Author

    Jeftin populizam.

    Odgovori

  • LUKA

    26.6.2022 #31 Author

    Smanjila bi se guzva

    Odgovori

  • Ika

    26.6.2022 #32 Author

    Dobra zamisao, ali nece proci..

    Odgovori

  • JOVANA

    26.6.2022 #33 Author

    Dobra stvar

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    26.6.2022 #34 Author

    Ovo kod nas nikada nece zaziveti…mislim

    Odgovori

  • BRANA19

    27.6.2022 #35 Author

    Svakako treba nesto uraditi po pitanju zagadjenosti i guzve

    Odgovori

  • .marina

    27.6.2022 #36 Author

    Kad dolazim iz Kg i idem ka centru u neku od garaža ja treba da pokupim nekog sa ulice i povezem. Budalastina. Nije sve sto ima u inostranstvu dobro za implementaciju kod nas.

    Odgovori

  • Praktičar

    28.6.2022 #37 Author

    Vrlo često je nemoguće kombinovanje više zaposlenih u jedan automobil. Ljudi jednostavno žive i rade u različitim delovima grada i ne mora da znači da bi svako posle posla išao pravo kući, što bi ovde bio primoran.

    Odgovori

  • COCO

    8.7.2022 #38 Author

    Pametno.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...