Direktorka STO najavila nastavak krize transporta

Malima preti ispadanje iz globalnog lanca snabdevanja

AnalizaBiznisU fokusu

1.2.2022 11:41 Autor: Vladimir Jokanović 4

Malima preti ispadanje iz globalnog lanca snabdevanja Malima preti ispadanje iz globalnog lanca snabdevanja
Nered u globalnim lancima snabdevanja nastaviće se duže nego što se prvobitno mislilo i posebno će pogoditi siromašnije zemlje i manja preduzeća, rekla je... Malima preti ispadanje iz globalnog lanca snabdevanja

Nered u globalnim lancima snabdevanja nastaviće se duže nego što se prvobitno mislilo i posebno će pogoditi siromašnije zemlje i manja preduzeća, rekla je šefica Svetske trgovinske organizacije (STO) Ngozi Okonjo Iveala.

„Mislili smo da će prekidi u lancu snabdevanja biti privremeni. I dalje to mislimo, ali je potrebno više vremena da se reši (problem) nego što smo očekivali, možda do kraja ove ili možda sledeće godine“, rekla je Okonji-Ivela u Parizu, dodajući da veći transakcioni troškovi prete da pritisnu siromašnije zemlje i kada neki problemi u snabdevanju budu rešeni, prenosi Financial Times.

Usled zabrinutosti da se manje kompanije istiskuju iz trgovinskih mreža zbog problema u lancu snabdevanja, STO će sazvati sastanak poslovnih rukovodilaca, ministara i trgovinskih stručnjaka u martu kako bi razgovarali o tome kako ublažiti uporne blokade, najavila je Okonjo-Ivela.

Ona je u oktobru izjavila da će pritisci u lancu snabdevanja trajati „nekoliko meseci“, a u novembru da bi problemi trebalo da budu prolazni i rešeni pre kraja 2022. godine. U međuvremenu je širenje omikron varijante korona virusa uslovilo delimično zatvaranje proizvodnje i transporta u Kini i ograničilo globalna putovanja.

Izvor: Shiphub

To je primoralo STO da odloži ministarski sastanak u decembru i da odbaci očekivanja o povratku u normalnost. Kašnjenja tereta u lukama na zapadnoj obali SAD ostala su na rekordnom nivou, uprkos naporima američke administracije da ublaži zagušenja, dok su cene kontejnerskog prevoza i dalje izuzetno visoke.

Direktorka STO navela je da bi pritisci na strani potražnje koji su izazvali kašnjenja u transportu trebalo da se smanje ove godine i da će se otvoriti više kapaciteta za snabdevanje. „Potražnja za robom trebalo bi da se smanji, posebno sa inflatornim pritiscima i ukidanjem podrške mera povezanih sa pandemijom. Špedicije ostvaruju profit bez presedana, a neke ulažu u kapacitete“, rekla je ona.

Prema njenim rečima i dalje postoje strukturni problemi, kao i da su problemi u lukama na zapadnoj obali SAD možda posledica strukturalnih i birokratskih uslova. Osim toga, postoje problemi sa mnogim zemljama u razvoju koje su na periferiji pomorskog saobraćaja. Siromašnije zemlje sa manjim obimom trgovine su u opasnosti da budu isključene iz lanaca snabdevanja ako troškovi transporta ostanu visoki.

Izvor: Shiphub

Očekuje se da će globalna teretna flota biti uvećana za 4,5 odsto u tekućoj godini, nakon što je prošle godine porasla za 4,3 procenta. Tokom 2022. trebalo bi da budu porinuta najmanje 22 velika kontejnerska broda, prenosi Shiphub. U 2023. godini očekuje se povećanje globalne flote od 7,5 procenata, kao rezultat širenja tajlandskih i tajvanskih prevoznika.

Samit u martu trebalo bi da okupi kompanije za transport, logistiku i trgovinu sa ministrima i stručnjacima iz međunarodnih organizacija kako bi se dogovorili o poboljšanjima u lancu snabdevanja. Skup je planiran po uzoru na prošlogodišnji samit STO, koji je okupio farmaceutske kompanije, epidemiologe, zdravstvene stručnjake i aktiviste da ubrzaju proizvodnju i isporuku vakcina.

Ministarska konferencija STO, na kojoj je trebalo da se raspravlja o smanjenju subvencija za ribolov i reformi pravila intelektualne svojine na medicinske proizvode za lečenje Covid-19, odložena je za kasnije ove godine.

  • N.N.

    1.2.2022 #1 Author

    Strasno

    Odgovori

  • MARKO7

    1.2.2022 #2 Author

    Pa realno ne znam baš je čudnovato to što rade

    Odgovori

  • GAGA

    2.2.2022 #3 Author

    Mali uvek prvi stradaju

    Odgovori

  • ACIKA

    2.2.2022 #4 Author

    Sve je poskupelo u 2020 godini od kad je krenula korona virus. Nekretnine, gorivo, struja, gas, hrana…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.