Razvoju seoskog turizma doprinosi online poslovanje
20.6.2021 15:01 Autor: Ljiljana Begović
Prošla pandemijska godina, pokazala je koliko je značajno ulagati i razvijati seoski turizam. Iako u Srbiji ima nešto više od 4.500 seoskih naselja, veliki broj njih je u nestajanju zbog masovnog napuštanja sela prethodnih decenija. Ipak, prema rečima naših sagovornika iz Udruženja Selo, poslednjih godina ulaganja u ovaj vid turizma su velika.
“Očigledan razvoj cele grane, prate i vlasnici koji polako prelaze put od smeštaja „na čistom vazduhu i sa zdravom hranom i vodom“, do objekata sa bazenima, luksuznom ponudom, brojnim aktivnostima, golf terenima, ekskurzijama. Sve to iziskuje dodatne investicije, ali na sreću dostupni su i brojni domaći i inostrani fondovi koji podržavaju seoski turizam”, navode iz Selo.rs.
U zavisnosti od prirode ulaganja i samih donatora, vlasnici mogu računati na pomoć od nekoliko desetina hiljada evra pa i mnogo više.
Seoski turizam u Srbiji u nekom masovnijem obliku javlja se početkom 2000-tih. Od tada pa u narednim godinama, bio je primetan rast ovog tipa turizma, ali njegova prava popularizacija dolazi sa razvojem intenzivne promocije koju je omogućio internet.
“Mogli bismo reći da je seoski turizam u dobroj meri zavisan od brzine i dinamike kojom se razvijaju digitalne tehnologije. Informacije postaju sve dostupnije i lakše dolaze do potencijalnih gostiju, pa se samim tim u poslednjoj deceniji može se govoriti o veoma značajnoj grani domaćeg turizma uopšte. Portal Selo.rs dnevno beleži i nekoliko desetina hiljada posetilaca koji svakodnevno istražuju i rezervišu svoje odmore u prirodi Srbije na različitim lokacijama”, objašnjavaju naši sagovornici.
Ono što posebno raduje je da ukupan razvoj seoskog turizma utiče i na razvoj i kreiranje nekih novih, do tada nepoznatih destinacija. Na njima se vrlo brzo prepoznaju turistički resursi, koji se potom valorizuju i stavljaju u turističku ponudu.
Na taj način mnoga sela Šumadije ili južne Srbije preobrazila su se od „umirućih“ sela do živahnih mestašaca koja pohode vikendaši, avanturisti i zaljubljenici u prirodu.
Infrastruktura bi omogućila brži razvoj seoskog turizma
Iz Udruženja Selo.rs kažu da su problemi sa kojima se susreću oni koji se u Srbiji bave seoskim turizmom najčešće infrastrukturne prirode.
“Bolji i lakši prilazi domaćinstvima, jače internet veze, stabilniji električni naponi su ono što je neophodno poboljšati da bi naši ugostitelji bili konkurentni na svetskom tržištu. Naravno, nekada su sela teško dostupna pa to nije uvek lako sprovesti. Drugi problemi vezani su uglavnom za edukaciju samih vlasnika. Trendovi u turizmu, a naročito u marketingu se jako brzo menjaju, a da bi bili uspešni u poslu, neophodno je da vlasnici isprate sve te promene koje nadolaze. Zato je njihova edukacija od velike važnosti za sveukupan dalji razvoj seoskog i domaćeg turizma”, naglašavaju iz Udruženja.
Jedan od faktora koji stoji na putu razvoja seoskog turizma je taj što je to često dodatni posao nekom domaćinstvu pored bavljenja poljoprivrednim radom.
Ono što je interesantno jeste da imamo veoma mali broj seoskih domaćinstava na nivou cele Srbije, u odnosu na broj sela, odnosno seoskih domaćinstava. Iako je uvek postojalo interesovanje za seoski turizam, izgleda da je pandemija dodatno stavila akcenat na potrebu razvoja tog segmenta.
Međutim, ono što nije bilo dobro je to da kada pozovete domaćina, kada kontaktirate deset domaćinstava koja imate u bazi podataka – ispostavi se da samo jedan može primiti goste. Svi su, kažu, zauzeti i to nije bilo dobro i to je mnoge goste oteralo. Mora da postoji kontinuitet bavljenja ovim poslom.
Udruženje Selo koje postoji već više od 20 godina ih čini pionirima u ovoj oblasti.
“Sa jedne strane naš posao je da pomognemo vlasnike seoskih turističkih domaćinstava kojima su potrebni saveti ili smernice u smislu razvoja biznisa, a sa druge strane bavimo se promocijom ovog vida turizma. Drugim rečima Selo.rs je domaći rezervacioni sistem preko koga gosti mogu rezervisati odmor u par hiljada smeštaja koji su im dostupni na portalu. Naš posao je da obezbedimo njegov dalji razvoj i gostima predstavimo bogatu ponudu domaćeg turizma”, zaključuju naši sagovornici.