IMA NADE ZA LETNJE ARANŽMANE SRPSKIH TURISTA Seničić za Biznis.rs: Egipat goste dočekuje u junu, Turska u julu

BiznisIntervjuIzdvajamoSrbijaTurizamVesti

22.4.2020 11:40 Autor: Marija Jovanović

IMA NADE ZA LETNJE ARANŽMANE SRPSKIH TURISTA Seničić za Biznis.rs: Egipat goste dočekuje u junu, Turska u julu IMA NADE ZA LETNJE ARANŽMANE SRPSKIH TURISTA Seničić za Biznis.rs: Egipat goste dočekuje u junu, Turska u julu
Pandemija korona virusa obeshrabila je mnoge građane Srbije koji su planirali letnji odmor na moru ili inostranstvu. Ipak, izvesno je da Grčka planira otvaranje... IMA NADE ZA LETNJE ARANŽMANE SRPSKIH TURISTA Seničić za Biznis.rs: Egipat goste dočekuje u junu, Turska u julu

Pandemija korona virusa obeshrabila je mnoge građane Srbije koji su planirali letnji odmor na moru ili inostranstvu. Ipak, izvesno je da Grčka planira otvaranje svojih granica, Egipat će turiste dočekati od kraja juna, a Turska početkom jula, kaže za portal Biznis.rs direktor YUTA Aleksandar Seničić.

Putnici koji su uplatili svoje letnje aranžmane od proglašenja pandemije pokušavaju da dođu do preciznijih informacija da li i na koji način će uopšte moći da iskoriste ovu sezonu i letuju u omiljenim odmaralištima.

“Ono što za sada znamo je da je Grčka napravila okvirni plan ukidanja mera zabrane, u smislu otvaranja granica, hotela i privatnog smeštaja. U Egiptu bi od kraja juna mogli da dočekaju turiste, dok u Turskoj, u hotelima u Antalijskoj regiji, naše kolege prave planove da se hoteli otvore početkom jula”, rekao je za naš portal direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA). Seničić kaže da su ovo optimistička predviđanja i da sve zavisi od medicinskih stručnjaka čija će reč u ovakvoj situaciji biti poslednja.

Kako navodi Seničić, odluka da se do 15. maja otkažu svi aranžmani bila je dobra procena. “Ovog trenutka oko 4,5 milijarde ljudi je u karantinu, granice u većini zemalja su zatvorene kao i aerodromi. Oko 70 odsto ukupnog avio saobraćaja je otkazano – dakle ne postoji nikakva mogućnost da se putovanja realizuju u bilo kom obliku”, kaže Seničić.

Kako objašnjava, veći deo putnika koji su planirali prolećna putovanja u martu obeštećeni su u novcu za svoje aranžmane koji nisu bili unapred uplaćeni. “Veliki deo uplaćenih aranžmana za letnju sezonu – oko 240.000 putnika, izmiren je u manjem obimu akontacijama, dok je jedan deo isplaćen u celosti. Agencije su na osnovu ugovora sa stranim partnerima veliki deo novca za te aranžmane uplatile svojim partnerima u inostranstvu i trenutno nema dovoljno sredstava da se izvrši povraćaj putnicima koji bi želeli da otkažu svoje putovanje”, navodi Seničić i dodaje da su i turističke organizacije u lošoj situaciji jer nemaju nikakav priliv, dok su sredstva koja su primili uložili u pripremu sezone.

Foto: Pixabay.com

Kompenzacija putem vaučera

Dodatni problem za turističke agencije, objašnjava direktor YUTA,  predstavljaju i odluke pojedinih zemalja, kao što je na primer Grčka, koje su donele nove propise i dozvolile svojim privrednim subjektima – hotelima, agencijima i brodskim kompanijama da umesto povraćaja izdaju vaučere ili kreditne note na ime uplaćenih sredstava koja se mogu iskoristiti u periodu od 18 meseci.

“Iz tog razloga mi ovoga trenutka možemo da ponudimo putnicima sličan način kompenzacije. Dakle, vrednosne vaučere ili potvrde o zamenskim putovanjima na iznos koji je uplaćen u turističkoj agenciji sa mogućnošću da to iskoriste u periodu do kraja 2021. godine, a da ukoliko ne iskoriste tu mogućnost, iz bilo kog razloga, sa istim papirom mogu aplicirati za povraćaj novca počev od 01.01.2022. godine. Agencija će u tom momentu biti dužna da izvrši povraćaj novca u punom iznosu u roku od 14 dana”, precizirao je Seničić.

Vaučere, kako je objasnio, izdaje turistička agencija, odnosno organizator putovanja na ime putnika i oni su osigurani garancijom putovanja koje agencije imaju. Najveći broj putnika prihvatio je ponuđene uslove, navodi Seničić, dok manji broj putnika insistira na povraćaju novca.  

“U ovom trenutku formalno-pravno putnici imaju prava da zahtevaju povraćaj novca, ali jedno je teorija, a sasvim drugo praksa. Naime, ukoliko se insistira na povraćaju novca, agencije ne mogu doći do povraćaja od partnera, samim tim bi vrlo brzo postale insolventne, prestale bi da rade i verovatno otišle u stečaj. Takav slučaj zadesio bi brojne agencije, što znači da putnici ne bi mogli da naplate svoja potraživanja, a osiguranja koja imaju ne bi bila naplativa.

Foto: Pixabay.com

Srbija gubi od 300 do 400 miliona evra

Kada je reč o gubicima u sektoru turizma u našoj zemlji, Seničić naglašava da, ukoliko se govori o dolasku stranih gostiju u Srbiju, možemo očekivati gubitak od 300 do 400 milona evra.

Kako bi brojne turističke agencije opstale jedan od načina su zamenska putovanja, a ne otkazivanje, kaže Seničić. “Sa druge strane finansijske mere koja je država predstavila i koje se odnose na sva privredna društva omogućavaju ‘preživljavanje’ turističkih i rent a car agencija, ali očekujemo i dodatne mere finasijske pomoći kao jednom od najviše pogođenih sektora, zajedno sa kolegama vodičima, hotelijerima i ugostiteljima. U ovoj industriji  radi oko 7.000 ljudi, ukoliko ne bude dodatnih mera pomoći i uskoro ne dođe do normalizacije, odnosno otvaranja granica i aerodroma plašim se da će veliki broj ljudi u ovoj oblasti ostati bez posla”, objašnjava Seničić.

Biće potrebno dosta vremena da se naša turistička ponuda vrati na mesto koje je imala na svetskom tržištu, a za to će biti neophodno dosta dodatnih sredstava za dodatno pozicioniranje i marketinške aktivnosti, navodi direktor Yute i dodaje da još uvek nema saznanja kada ćemo otvoriti svoje granice sa dolazak stranih turista. “Do ovog momenta sve planirane grupe turista koje su imale rezervacije za dolazak u Srbiju otkazane su do sredine juna”, kazao je Seničić.

Pročitajte:

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.