CRATER STUDIO, DOMAĆI PIONIR U SPECIJALNIM EFEKTIMA I KOMPJUTERSKOJ ANIMACIJI Konstantno usavršavanje je imperativ za uspeh

Hi-techIntervjuIzdvajamoLifestyleU fokusu

11.11.2020 08:01 Autor: Marko Miladinović

CRATER STUDIO, DOMAĆI PIONIR U SPECIJALNIM EFEKTIMA I KOMPJUTERSKOJ ANIMACIJI Konstantno usavršavanje je imperativ za uspeh CRATER STUDIO, DOMAĆI PIONIR U SPECIJALNIM EFEKTIMA I KOMPJUTERSKOJ ANIMACIJI Konstantno usavršavanje je imperativ za uspeh
Beogradski Crater Studio osnovalo je 2005. godine nekoliko mladih umetnika, zainteresovanih da svoje znanje na polju specijalnih efekata (VFX) i kompjuterske animacije (CGI) prošire... CRATER STUDIO, DOMAĆI PIONIR U SPECIJALNIM EFEKTIMA I KOMPJUTERSKOJ ANIMACIJI Konstantno usavršavanje je imperativ za uspeh

Beogradski Crater Studio osnovalo je 2005. godine nekoliko mladih umetnika, zainteresovanih da svoje znanje na polju specijalnih efekata (VFX) i kompjuterske animacije (CGI) prošire i ponude domaćim i stranim filmskim stvaraocima.

Vremenom je kompanija rasla, kako po broju konkretnih završenih projekata, tako i po broju zaposlenih kreativaca.

Prvi posao za holivudske kompanije bio je rad na filmskom hitu „The Other Guys“ 2010. godine, sa Markom Valbergom (Mark Wahlberg) i Vilom Ferelom (Will Ferrell) u glavnim ulogama.

U godinama potom usledile su saradnje i na veoma perspektivnom indijskom i kineskom tržištu. 

Foto: Crater Studio

U razgovoru za Biznis.rs, izvršni producent u kompaniji Crater Studio Milovan Mladenović objašnjava da je za proboj na novo tržište ipak potrebno i malo sreće: „Na indijsko tržište smo najpre ušli preko prijatelja režisera koji je imao veze u Indiji, a sa kojim smo prethodno sarađivali na komercijalnim projektima za američko tržište. Od 2013. smo počeli da radimo i na reklamama za indijsko tržište, da bi paralelno sa tim počele da nam se otvaraju prilike za veće filmske projekte u Indiji i Kini“. 

Kako kaže, predrasude da Indijci i Kinezi mogu da predstavljaju veliku konkurenciju zbog svoje brojnosti i velike ponude kadrova na IT tržištu nisu se pokazale tačnim.

„Naša prednost je što dolazimo iz zemlje koja je u bližoj istoriji bila dosta otvorenija ka Zapadu kroz kulturu i umetnost, i bolje razumemo kreativne zahteve zapadnjačkih klijenata. A kako je taj holivudski senzibilitet u filmskoj i animiranoj umetnosti tražen u celom svetu, pa i u Indiji i Kini, ta prednost dolazi do izražaja i kada radimo na projektima koji su namenjeni za ta tržišta“, napominje Mladenović.

Strane filmske produkcije su se prethodnih godina oslanjale na srpske stručnjake, između ostalog, i zbog nižih cena rada.

Mladenović poručuje da se u međuvremenu nešto donekle promenilo po tom pitanju, te da sada na globalnom nivou postoji povoljnija ponuda kod konkurencije, ali da eventualnim njenim odabirom naručioci dolaze u situaciju da kompromituju kvalitet krajnjeg proizvoda.

Foto: Crater Studio

“U održavanju konkurentne cene dosta nam pomaže republički program podsticaja jer nam omogućava da klijentu povratimo 25 odsto od uloženih sredstava”, ističe sagovornik Biznis.rs, ali dodaje da je njegov tim posebno motivisan kada radi na domaćim filmskim i reklamnim projektima.

“Iako su njihovi budžeti često mali, trudimo se da radimo sa što više domaćih produkcija, pa se često prilagođavamo ovdašnjim uslovima”, poručuje.

Korona produžila produkcijske rokove

Od proglašenja pandemije korona virusa prilike na svetskom tržištu su se dosta promenile. Za filmsku industriju to je, pre svega, dovelo do promena načina rada na terenu.

„Ekspertiza u kreiranju vizuelnih efekata je i te kako potrebna na snimanjima, kako filmova tako i reklama, čak i u njihovim pred-produkcionim fazama. Ovog leta smo bili prisutni na snimanju jednog filma u američkoj produkciji koji je sniman u Beogradu. Naša ekipa je, poput svih ostalih na setu, poštovala mere koje je produkcija preduzela protiv korone, redovno išla na PCR testiranja i prilagodila se rigoroznoj disciplini“, objašnjava Milovan Mladenović.

Foto: Crater Studio

Prema njegovim rečima, početak pandemije dosta je poremetio komunikaciju na tekućim projektima, ali i sa potencijalnim klijentima.

Međutim, po početnom zastoju koji je zadesio čitavu industriju, stvari su se polako vratile na staro, pa su uspostavljene nove saradnje a organizacija rada se promenila – od rada iz studija na rad od kuće.

Ako ne postoje kadrovi, treba ih izmisliti  

Od svojih prvih dana Crater Studio se susreo sa jednim problemom karakterističnim za IT industriju u našoj zemlji, a pogotovo za oblast kojom se bavi – nedostatkom stručnih kadrova. Taj problem postajao je sve veći kako je kompanija rasla.  

Iz tih razloga pre osam godina pokrenut je i Crater Training Center.

„Prvobitna želja bila nam je da trening centar bude svojevrsni ‘levak’ za talente koje će kasnije zaposliti Crater Studio, jer je u tom trenutku bilo jako malo dostupne edukacije iz oblasti kompjuterske grafike i vizuelnih efekata. Praktično smo morali sami da edukujemo ljude koji su nam bili potrebni”, objašnjava Miljana Jovović, izvršna producentkinja u kompaniji.

Vremenom je centar prevazišao početne kapacitete, i u njemu je započeto sa organizovanjem obuka i za discipline iz srodnih industrija. U njega danas dolaze polaznici svih uzrasta i poslovnih iskustava – od tinejdžera bez imalo prethodnog znanja, preko studenata, pa sve do profesionalaca iz drugih oblasti koji su poželeli da se prekvalifikuju.

U ponudi su kursevi različitih težina, najčešće u trajanju od po tri meseca. Oni su takođe modularni, i mogu međusobno da se uklapaju.  

“Nisu retki slučajevi da se na naše obuke prijavljuju grafički dizajneri ili montažeri koji žele da ovladaju veštinama u 3D tehnologiji kako bi postali konkurentniji na tržištu. Konstantno usavršavanje je imperativ u našoj industriji”, naglašava Jovović.  

Foto: Crater Studio

Tek pre nekoliko godina na fakultetima u zemlji započeti su obrazovni programi koji zadiru u oblasti kreiranja kompjuterske grafike, animacije i efekata koji svoju primenu mogu da nađu u filmskoj industriji, gejmingu, ilustraciji…

Ne nekim od tih edukacija Crater Studio direktno sarađuje, ali i kroz učešće u programu Master 4.0 koji je pokrenula inicijativa Digitalna Srbija.

Ali najveću važnost za čitavo tržište mogli bi da imaju obrazovni planovi namenjeni najmlađima.

“Pošto kreiranje celokupnog sadržaja polako ali sigurno prelazi u virtualnu sferu, i sva zanimanja u vezi sa njegovim stvaranjem jesu, i tek će biti, veoma tražena i unosno plaćena. Shvatili smo da treba posebno da ciljamo mlađu populaciju. Zato smo hteli da privučemo tinejdžere programima koji bi mogli da ih usmere ka uspešnoj profesionalnoj karijeri”, kaže Miljana Jovović.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.