Od entuzijasta do milionskih nagradnih fondova
12.10.2021 18:03 Autor: Marija Krsmanović
U profesionalnom sportu je sve više novca, a zarade vrhunskih sportista rastu iz godine u godinu. Ne zaostaju mnogo ni njihove kolege koje se sportom bave „iz fotelje“, pošto eSport postaje sve popularnija disciplina, pa samim tim i isplativija. U prilog tome svedoči nagradni fond turnira Apex Legends Global Series (ALGS), koji je ove godine iznosio 2,5 miliona dolara, a kako organizatori najavljuju, 2022. biće duplo veći.
To je samo jedno od takmičenja koja motivišu brojne gejmere da usavrše svoje veštine u igrama kao što su League of Legends (LOL), DOTA, Counter Strike, Fortnite, Pro Evolution Soccer i druge. Sve je veći broj profesionalnih timova i individualnih igrača koji ulažu i po 50 sati nedeljno u virtuelne treninge i postižu neverovatne rezultate u uzbudljivim borbama.
Na globalnom nivou u eSportovima dominiraju timovi iz Južne Koreje, Kine, Danske i SAD. Međutim, na brojnim takmičenjima koja se održavaju tokom cele godine skoro svaka zemlja ima svoje predstavnike. Samim tim i konkurencija postaje sve oštrija.
O tome kakva je situacija kada je u pitanju eSport u Srbiji i da li naši gejmeri mogu doći do nagrada koje se broje u stotinama hiljada, čak i milionima dolara, za Biznis.rs govore predsednik eSports saveza Srbije Milan Đukić i generalni sekretar Srpske eSports asocijacije (SeSe) Nikola Nešović.
Prema Nešovićevim rečima, eSports u Srbiji postaje sve konkurentnija i razvijenija takmičarska disciplina, a naši igrači u određenim igrama prednjače u odnosu na takmičare iz razvijenijih zemalja.
Na pitanje o tome kako zapravo izgleda eSports scena u Srbiji, Milan Đukić odgovara:
“Scena u svakoj zemlji generalno je povezana sa opštim stepenom razvoja IT-ja i tehnologije kao takve. Srbija je u tom smislu negde na sredini lestvice. Naravno da su razvijenije zemlje zapadne Evrope i SAD ispred nas, ali smo i mi kao zemlja daleko ispred nekih drugih zemalja, regiona i kontinenata. Slično kao i u tradicionalnom sportu, i pored te „središnje“ pozicije naši igrači beleže dobre uspehe. Pre nepunih mesec dana postali smo šampioni Evrope u fudbalskoj simulaciji PES, bili smo drugoplasirani pre godinu dana u DOTA2. Takođe, zauzeli smo drugo mesto pre tri godine u LoL-u, a 2015. smo bili i ukupni šampion Svetskog prvenstva u video igrama, koje je održano u Južnoj Koreji. Pored samih igrača, Srbija kao zemlja prednjači regionalno i po broju komentatora, trenera, menadžera timova i ekipa.”
Tradicionalno najpopularnije igre kod nas su timski naslovi, i to pre svega Counter Strike i LoL. U novije vreme svakako je popularan i Fortnite, zatim delimično Brawl Stars, fudbalske simulacije uvek imaju svoju publiku, a DOTA2 je dobro poznata već deceniju unazad. U timsko-takmičarskom smislu LoL i Counter Strike definitivno vode, dok bi u individualnom segmentu to verovatno bio PES. Fortnite svakako ima možda i najveći broj igrača, ali nije u potpunosti uspostavljen kao standardni eSports naslov, kaže Đukić.
Kada je u pitanju spremnost naših eSportista, on smatra da je velika prednost eSportsa upravo to što su uslovi manje-više jednaki za sve. Kako kaže, naravno da infrastruktura, platežna moć i dostupnost interneta nisu jednaki za takmičare u Srbiji i SAD ili Švedskoj. Ipak, jedan igrač će svakako lakše doći do računara i uz solidan internet zadovoljiti potrebe treniranja, nego što bi to bio slučaj u tradicionalnim sportovima koji zahtevaju velike bazene, teniske terene, skupu opremu i slično.
Cena PC računara za gejming kreće se između 600 i 1.200 dolara. To, pre svega, zavisi od hardvera koji određena igra zahteva. Gejmeri koji žele da se takmiče koristeći opremu sa najboljim performansama izdvajaju i do 3.000 dolara, navodi se na sajtu Ready Esports, a i drugi eSports sajtovi pominju sličan raspon cena.
Uzimajući u obzir potrebna ulaganja, postavlja se pitanje da li je eSports u Srbiji isplativa disciplina. Milan Đukić kaže da je u ovom trenutku pogrešno posmatrati eSports u Srbiji, čak i šire, kao profitabilnu granu za individualne igrače, izuzimajući baš talentovane pojedince.
Naravno, potencijal postoji, postoje i veliki ugovori, nagrade sa turnira i slično koji donose solidnu zaradu, ali je to i dalje disciplina koja, pre svega, okuplja entuzijaste koji žele da budu deo eSports sveta i koji vole igru u kojoj se takmiče. Težeći da budu bolji prirodno će dolaziti do nagrada, ugovora i finansijskog aspekta, a kako se eSports bude razvijao i ekonomska situacija u toj oblasti će biti sve bolja i bolja, smatra predsednik našeg eSports saveza.
Pročitajte još:
Na ovo se nadovezuje i činjenica da smo imali predstavnike na nedavno održanom evropskom eSports prvenstvu. Nikola Nešović potvrđuje da su srpski igrači na ovom takmičenju ostvarili sjajan uspeh u Tekken i Counter Strike disciplinama, te da su se plasirali u veliko svetsko finale koje će se sledećeg meseca održati u Eliatu u Izraelu – IESF ELIAT 2020.
Nagradni fond ovog šampionata trenutno je oko 75.000 dolara za pobednika svih regionalnih takmičenja, navodi se na zvaničnom sajtu IESF.