PROSEČAN RAST POTROŠAČKIH CENA U SAD TOKOM PANDEMIJE 2,6 ODSTO

Poskupeli vino, cveće i kuće, pojeftinili kompjuteri

LifestyleZanimljivosti

28.4.2021 09:21 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Poskupeli vino, cveće i kuće, pojeftinili kompjuteri Poskupeli vino, cveće i kuće, pojeftinili kompjuteri
Prema podacima o potrošačkim cenama za mart u SAD, cene su povećane za 2,6 odsto na godišnjem nivou, a porasle su za 0,6 procenata... Poskupeli vino, cveće i kuće, pojeftinili kompjuteri

Prema podacima o potrošačkim cenama za mart u SAD, cene su povećane za 2,6 odsto na godišnjem nivou, a porasle su za 0,6 procenata između februara i marta, što je njihov najveći mešečni rast od avgusta 2012. godine. Stručnjaci, uključujući ekonomiste Bajdenove administracije i predsednika Federalnih rezervi Džeromea Pauela (Jerome Powell) više puta su napomenuli da očekuju kratkoročni rast inflacije nakon ekonomskog oporavka. Oni očekuju da će ovaj skok biti privremen i da će se smanjiti nakon što se uslovi vrate u normalu.

Prema nedavnoj anketi CivicScience, 87 odsto punoletnih Amerikanaca reklo je da su „veoma“ ili „donekle“ zabrinuti zbog porasta kućnih troškova, a 27 odsto anketiranih navelo je da su manje kupovali zbog porasta cena. Porasle su cene vina, piva i žestokih pića, polovnih automobila, uložaka, pelena i toalet papira, oprema za kućno baštovanstvo, projekata „uradi sam“, frižidera i kuća, prenosi Forbes.

Istovremeno, cene obuće i odeće pale su u proseku za 4,6 procenata između februara prošle i ove godine, uporedo sa padom potražnje, ali to bi trebalo da bude privremeno. Pojeftinili su krediti, jer su kamatne stope rekordno niske, takozvane nulte, pa je zaduživanje povoljnije nego pre pandemije. Pale su i cene elektronike i računarske opreme, što je višegodišnji trend.

Prema podacima američkog Biroa za ekonomsku analizu, cene alkohola porasle su za dva odsto za 12 meseci do februara 2021. godine. Prodaja alkohola u restoranima opala je tokom pandemije, ali trgovina na internetu je porasla. Prema izveštajima banaka prodaja i potrošnja vina nastaviće da raste u 2021. godini kada se ekonomija oporavi, kao i da porast potrošnje „možda neće biti održiv“ nakon 2022. godine.

Kombinacija pandemijskih promena u životima potrošača (selidbe u predgrađa, rad od kuće) i nedostatak novih automobila zbog problema u lancu snabdevanja i smanjenje proizvodnje u toku pandemije, doveli su do povećanja cene polovnih automobila. Veleprodajne cene polovnih automobila u martu su skočile za oko 26 odsto na godišnjem nivou, navodi Cox Automotive.

Procter & Gamble najavio je za jesen povećanje cena proizvoda za negu beba, žensku negu i proizvoda za odrasle zbog sve većih troškova robe. Održavanje dvorišta ove godine je nešto skuplje nego prethodnih, zahvaljujući velikoj popularnosti baštovanstva tokom pandemije. Cena semena, cveća i sadnica porasla je za više od 10,5 procenata između februara 2020. i februara 2021. godine, pokazuju podaci BEA.

Cene drvne građe rastu ovog proleća i gotovo su se utrostručile od početka 2020. godine. Razlog za to je nagli procvat izgradnje kuća u SAD. U martu je izgrađeno 1,7 miliona novih stambenih jedinica, što je najveći mesečni broj od 2006. godine. Cene televizora i druge elektronike godinama padaju i pandemija nije promenila taj trend. Cena audio-vizuelne opreme pala je za 3,8 odsto od februara 2020. godine do februara 2021. godine, prema BEA, dok su cene računarskog softvera pale za oko osam odsto. Cene opreme za obradu informacija naglo su pale za više od 16 odsto.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...