U iščekivanju prvih finansijskih rezultata

Airbnb i DoorDash su šampioni listiranja na berzi u 2020. godini, ali šta će dalje?

BerzaNovac

25.2.2021 15:16 Autor: Marko Miladinović

Airbnb i DoorDash su šampioni listiranja na berzi u 2020. godini, ali šta će dalje? Airbnb i DoorDash su šampioni listiranja na berzi u 2020. godini, ali šta će dalje?
Kompanije Airbnb i DoorDash su ostvarile veoma zapažene inicijalne javne ponude akcija (IPO) tokom 2020. godine. Sledi prvo objavljivanje njihovih finansijskih izveštaja kao javno... Airbnb i DoorDash su šampioni listiranja na berzi u 2020. godini, ali šta će dalje?

Kompanije Airbnb i DoorDash su ostvarile veoma zapažene inicijalne javne ponude akcija (IPO) tokom 2020. godine. Sledi prvo objavljivanje njihovih finansijskih izveštaja kao javno listiranih kompanija na berzi, a investitori su veoma zainteresovani da vide da li su rezultati ispunili očekivanja.

Airbnb je listiran u decembru, i u jednom danu je sa očekivane cene akcije od 68 dolara dostigao neverovatnih 146 dolara, prevazišavši uveliko prognoze o tržišnoj kapitalizaciji sa postignutih 86,5 milijardi dolara. Trenutno njegove akcije vrede okruglo 200 dolara a kapitalizacija je na nivou od 120 milijardi, i gotovo sigurno će rezultati prvog saopštenog kvartala biti s radošću dočekani kod ulagača.

Imajući u vidu da je prvih meseci po proglašenju pandemije Airbnb izgubio 70 odsto od prosečnog broja zakazivanja turističkih boravaka preko svog servisa, a prihodi su pali za 32 procenta, radi se o izuzetnom oporavku i dodatnom rastu preko toga. Jedan od glavnih razloga je što je njegova usluga donekle prilagođena situaciji, i to na izdavanje kuća kao pribežišta u gradovima i prirodi za vreme pandemije.

Što se DoorDasha tiče, njegova osnovna delatnost je dostava hrane, pa ne čudi da se od prvih rezultata posle IPO očekuje uspeh.

Poređenja radi, DoorDash je tokom čtave 2019. godine ostvario zaradu od 885 miiona dolara, a samo u prvih devet meseci 2020. ona je skočila 226 odsto na godišnjem nivou, na 1,92 milijarde dolara. Dostava hrane napreduje, a prema podacima sa portala QZ.com, ova kompanija trenutno dominira američkom dostavom hrane sa 56 odsto tržišnog udela.

S druge strane, iako su njene zarade velike, u ovoj industriji se ne ostvaruje mnogo veliki neto profit, između ostalog i zbog velike zasićenosti tržišta – kako u SAD, tako sve više i u ostatku sveta.

DoorDash, uprkos pomenutoj zaradi, u stvari posluje s gubitkom, pa su zato rezultati njenog IPO dočekani s nevericom, jer je cena akcije premašila očekivanja za 86 odsto u prvom danu, a tržišna kapitalizacija je dosegla 72 milijarde. Njen IPO je stoga proglašen “najoptimističnijim” izlaskom na berzu u prošloj godini, a po objavljivanju finansijskih rezultata videćemo da li se to poverenje investitora i održalo na istom nivou.  

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.