Manja tražnja za letovima usled pandemije plus skok vrednosti nafte

Aktuelne cene goriva ugrožavaju ionako krhke avio-prevoznike

InvesticijeNovacU fokusu

18.10.2021 08:40 Autor: Redakcija Biznis.rs

Aktuelne cene goriva ugrožavaju ionako krhke avio-prevoznike Aktuelne cene goriva ugrožavaju ionako krhke avio-prevoznike
Nagli rast cena goriva preti sporom oporavku globalne avio-industrije od krize izazvane korona virusom. Cene nafte su se prošle nedelje popele na najviši nivo... Aktuelne cene goriva ugrožavaju ionako krhke avio-prevoznike

Nagli rast cena goriva preti sporom oporavku globalne avio-industrije od krize izazvane korona virusom. Cene nafte su se prošle nedelje popele na najviši nivo u poslednjih sedam godina, što je izazvalo novu zabrinutost zbog troškova prevoza, jer je neujednačena potražnja od strane putnika i dalje prisutna nakon 18 meseci ograničavanja putovanja.

Cena avionskog goriva udvostručila se na skoro 750 dolara po metričkoj toni u prošloj godini, prema podacima Međunarodne asocijacije za vazdušni transport.

Kompanija Delta Airlines je prošle nedelje posebno izdvojila troškove goriva jer je prognozirala da će se vratiti u gubitak u poslednja tri meseca u godini, nakon samo dva profitabilna kvartala od početka krize.

„Cene goriva nastavljaju da rastu, što će pritisnuti našu sposobnost da ostanemo profitabilni“, rekao je izvršni direktor avio-kompanije Ed Bastian, pozivajući se na rezultate, prenosi Financial Times.

Obično bi ranije u ovakvim situacijama avio-kompanije pokušale da prebace deo rastućih troškova na krajnje korisnike, tako što bi podigle cene karata, ali čitava industrija i dalje posluje u izuzetno neizvesnom okruženju, sa brojem putnika znatno ispod normalnog nivoa, a neki prevoznici pokušavaju da stimulišu tržište niskim cenama.

Da situacija bude još gora, mnoge avio-kompanije odustale su od zaštite svojih budućih potreba za gorivom kada je prošle godine prošao haos na naftnom tržištu, ostavljajući ih više nego obično izložene naknadnom naglom porastu cena sirove nafte.

Ryanair je u svojoj finansijskoj 2020. godini izgubio 300 miliona evra nakon pada cena nafte. „Većina avio-prevoznika je prošle godine pretrpela ogromne gubitke jer je potražnja opala usled pandemije, pa su im ostavljeni ugovori o isporuci goriva po znatno višim cenama, i one to nisu htele da nastave“, ističe Mark Simpson, vazduhoplovni analitičar kuće Goodbody.

Jedna od retkih avio-kompanija koja je u poslednjih 12 meseci koristila hedžing strategiju kada su cene goriva u pitanju, i nastavila da kupuje, bila je EasyJet. Zahvaljujući toj odluci, ona je zabeležila cenu od 500 dolara po metričkoj toni za 55 odsto svojih očekivanih potreba do 2022. godine. „Sada smo na dobrom smo mestu ako nas uporedite s drugima“, rekao je prošle nedelje direktor EasyJeta Johan Lundgren.

Ipak, šef jedne evropske avio-kompanije koji nije želeo da bud eimenovan, rekao je da ostaje pri odluci da odustane od hedžinga, istakavši da je za svaki skok cene nafte kasnije dolazio pad koji im je opet izbijao pare iz džepa.

Podaci vazduhoplovnih analitičara iz HSBC-a pokazuju da su avio-kompanije uspele da apsorbuju velike promene cena nafte iz decenije u deceniju, ali da je to dovelo do njihovih promenljivih operativnih marži, što je uvek rezultovalo promenama tržišnih pozicija.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.