Koliko algoritmi i influenseri utiču na naše trošenje novca?
AnalizaBankeInvesticijeIzdvajamo
26.3.2025 16:04 Autor: Ljiljana Begović 11



Finansijska pismenost je danas važnija nego ikada, a mladi se svakodnevno suočavaju sa digitalnim izazovima koji mogu uticati na njihove odluke o novcu. Upravo je ovo jedan od razloga zbog kojih je konsultantska kuća Casa Forte i ove godine bila aktivni učesnik Global Money Week (GMW) 2025, globalne inicijative koju organizuje OECD sa ciljem edukacije mladih o važnosti finansijskog obrazovanja.
Ove godine je GMW održana od 17. do 23. marta, obeležavajući svoju 13. godinu postojanja, a centralna tema bila je “Think Before You Follow, Wise Money Tomorrow“ („Razmisli pre nego što zapratiš, pametan novac sutra“).
Ova tema posebno je značajna u digitalnoj eri, gde algoritmi, influenseri i online kupovina imaju ogroman uticaj na finansijsko ponašanje mladih.
Kako bi se uključila u globalnu inicijativu Casa Forte je organizovala interaktivne razgovore sa renomiranim stručnjacima, pružajući praktične savete mladima, studentima, roditeljima i nastavnicima. Poseban akcenat stavljen je na sigurnost u online kupovini, prepoznavanje finansijskih prevara i uticaj digitalnog okruženja na finansijsko ponašanje.
Učesnica konferencije, profesorka dr Katarina Đulić sa FEFA univerziteta, govorila je o mudroj kupovini na internetu, ističući kako digitalne platforme koriste psihološke trikove kako bi podstakle impulsivne odluke.
„Danas sve manje koristimo fizički novac. Plaćamo telefonom, kriptovalutama, digitalnim novčanicima – što donosi pogodnosti, ali i opasnosti. Kada trošimo keš osećamo kako novac nestaje. Kod kartičnog ili digitalnog plaćanja taj osećaj slabi, pa lakše trošimo više nego što planiramo“, objasnila je profesorka Đulić i naglasila kako aplikacije koriste notifikacije, popuste i „specijalne ponude“ kako bi podstakle korisnike na kupovinu stvari koje im nisu neophodne.
Ona je podelila nekoliko ključnih saveta za sigurnu online kupovinu.
“Pre kupovine postavite sebi tri pitanja: Da li bih ovo kupio i bez popusta? Da li mi ovo zaista treba ili je trenutni impuls? Da li bih radije imao ovo ili sačuvao novac za nešto vrednije? Ako na dva pitanja niste sigurni – ne kupujte”, istakla je Đulić.

Finfluenseri – da li im treba verovati?
Jedan od fenomena modernog doba su finfluenseri – influenseri koji savetuju o finansijama i investicijama. Profesorka Đulić upozorava da mnogi među njima nisu stručnjaci, već su plaćeni da promovišu određene proizvode ili čak rizične investicije.
„Ako neko obećava laku i brzu zaradu – budite oprezni. Pravi stručnjaci ne nude prečice do bogatstva. Ulaganje u znanje i dugoročne strategije su jedini sigurni put“, poručila je Đulić.
Savremeni algoritmi prate naše ponašanje na internetu i nude personalizovane reklame, često ciljano usmerene na naše slabosti.
„AI zna šta lajkujete, koje proizvode gledate i kako trošite novac. Na osnovu toga predlaže vam personalizovane ponude koje deluju neodoljivo, ali su često osmišljene tako da vas navedu na impulsivne kupovine“, objasnila je Đulić.
Ona je dalje istakla da neki od znakova upozorenja koji mogu ukazivati na prevaru uključuju poruke poput ovih:
„Zagarantovana zarada!“ – Ne postoji investicija bez rizika.
„Uloži malo, zaradi puno!“ – Ako zvuči predobro da bi bilo istinito, verovatno nije.
„Ne propusti šansu, brzo odluči!“ – Prevaranti žele da ne razmišljate pre nego što uložite.

Na konferenciji je učestvovala i profesorka Fakulteta organizacionih nauka (FON) dr Slađana Benković, koja je govorila o opasnostima oslanjanja na neproverene izvore finansijskih i zdravstvenih informacija.
„Pogrešne finansijske odluke koštaju, ali pogrešne zdravstvene informacije mogu ugroziti i život. Zato je važno da uvek proveravamo izvore i oslanjamo se na stručne i verifikovane podatke“, istakla je profesorka Benković.
Naglasila je i kako agresivne online kampanje, influenseri i AI utiču na donošenje odluka, često manipulišući emocijama korisnika.
“Možete se zaštititi tako što ćete proveriti ko stoji iza neke informacije. Da li je iz nezavisnog izvora ili od nekoga ko prodaje proizvod? Ako nešto zvuči suviše dobro da bi bilo istinito – verovatno nije istinito. Finansijske odluke ne donosite pod stresom ili pod uticajem emocija. Informisani izbori vode ka sigurnoj budućnosti”, naglasila je Benković.
Pročitajte još:
Poslovni konsultant Biljana Lazarević iz Casa Forte naglašava da je kroz aktivno učešće u GMW 2025 pokazano koliko je važno podizanje svesti o finansijskom obrazovanju mladih u digitalnoj eri.
“Kroz saradnju sa istaknutim stručnjacima pružili smo konkretne savete, strategije i smernice koje mogu pomoći mladima da budu sigurniji i odgovorniji u svom finansijskom ponašanju”, navela je Lazarević.
PAVLE-2005
26.3.2025 #1 AuthorDeca da se nauče da ne veruju u sve i lak novac
Jelena
26.3.2025 #2 AuthorOdlična inicijativa! Finansijska pismenost mladih je važnija nego ikad.
MinjaKristalŠminkanje
26.3.2025 #3 AuthorVećina kupovina obavljenih putem internetske prodaje je prilično impulsivna i iz čiste dosade.
Lelica
27.3.2025 #4 AuthorItekako uticu
MAJA
27.3.2025 #5 AuthorItekako da uticu,sve nam je nametnuto
Žarko
27.3.2025 #6 AuthorNeki ljudi nikada neće prestati da veruju u Deda Mraza, a posle će im đavo biti kriv
LEBRON
27.3.2025 #7 AuthorBas mnogo uticu nazalost
SASHKA
27.3.2025 #8 AuthorMnogo uticu.
Dux011
27.3.2025 #9 AuthorUtiču, ali treba biti obazriv.
Iksi
27.3.2025 #10 AuthorNazalost mnogo…
LEKI
28.3.2025 #11 AuthorUticu previse, sugestivno nametanje trosenja novca.