Održana konferencija o finansijskoj edukaciji mladih “Global Money Week”

Koliko algoritmi i influenseri utiču na naše trošenje novca?

AnalizaBankeInvesticijeIzdvajamo

26.3.2025 16:04 Autor: Ljiljana Begović 11

Koliko algoritmi i influenseri utiču na naše trošenje novca? Koliko algoritmi i influenseri utiču na naše trošenje novca?
Finansijska pismenost je danas važnija nego ikada, a mladi se svakodnevno suočavaju sa digitalnim izazovima koji mogu uticati na njihove odluke o novcu. Upravo... Koliko algoritmi i influenseri utiču na naše trošenje novca?

Finansijska pismenost je danas važnija nego ikada, a mladi se svakodnevno suočavaju sa digitalnim izazovima koji mogu uticati na njihove odluke o novcu. Upravo je ovo jedan od razloga zbog kojih je konsultantska kuća Casa Forte i ove godine bila aktivni učesnik Global Money Week (GMW) 2025, globalne inicijative koju organizuje OECD sa ciljem edukacije mladih o važnosti finansijskog obrazovanja.

Ove godine je GMW održana od 17. do 23. marta, obeležavajući svoju 13. godinu postojanja, a centralna tema bila je “Think Before You Follow, Wise Money Tomorrow“ („Razmisli pre nego što zapratiš, pametan novac sutra“).

Ova tema posebno je značajna u digitalnoj eri, gde algoritmi, influenseri i online kupovina imaju ogroman uticaj na finansijsko ponašanje mladih.

Kako bi se uključila u globalnu inicijativu Casa Forte je organizovala interaktivne razgovore sa renomiranim stručnjacima, pružajući praktične savete mladima, studentima, roditeljima i nastavnicima. Poseban akcenat stavljen je na sigurnost u online kupovini, prepoznavanje finansijskih prevara i uticaj digitalnog okruženja na finansijsko ponašanje.

Učesnica konferencije, profesorka dr Katarina Đulić sa FEFA univerziteta, govorila je o mudroj kupovini na internetu, ističući kako digitalne platforme koriste psihološke trikove kako bi podstakle impulsivne odluke.

„Danas sve manje koristimo fizički novac. Plaćamo telefonom, kriptovalutama, digitalnim novčanicima – što donosi pogodnosti, ali i opasnosti. Kada trošimo keš osećamo kako novac nestaje. Kod kartičnog ili digitalnog plaćanja taj osećaj slabi, pa lakše trošimo više nego što planiramo“, objasnila je profesorka Đulić i naglasila kako aplikacije koriste notifikacije, popuste i „specijalne ponude“ kako bi podstakle korisnike na kupovinu stvari koje im nisu neophodne.

Ona je podelila nekoliko ključnih saveta za sigurnu online kupovinu.

“Pre kupovine postavite sebi tri pitanja: Da li bih ovo kupio i bez popusta? Da li mi ovo zaista treba ili je trenutni impuls? Da li bih radije imao ovo ili sačuvao novac za nešto vrednije? Ako na dva pitanja niste sigurni – ne kupujte”, istakla je Đulić.

Foto: Freepik / rawpixel.com

Finfluenseri – da li im treba verovati?

Jedan od fenomena modernog doba su finfluenseri – influenseri koji savetuju o finansijama i investicijama. Profesorka Đulić upozorava da mnogi među njima nisu stručnjaci, već su plaćeni da promovišu određene proizvode ili čak rizične investicije.

„Ako neko obećava laku i brzu zaradu – budite oprezni. Pravi stručnjaci ne nude prečice do bogatstva. Ulaganje u znanje i dugoročne strategije su jedini sigurni put“, poručila je Đulić.

Savremeni algoritmi prate naše ponašanje na internetu i nude personalizovane reklame, često ciljano usmerene na naše slabosti.

„AI zna šta lajkujete, koje proizvode gledate i kako trošite novac. Na osnovu toga predlaže vam personalizovane ponude koje deluju neodoljivo, ali su često osmišljene tako da vas navedu na impulsivne kupovine“, objasnila je Đulić.

Ona je dalje istakla da neki od znakova upozorenja koji mogu ukazivati na prevaru uključuju poruke poput ovih:

„Zagarantovana zarada!“ – Ne postoji investicija bez rizika.

„Uloži malo, zaradi puno!“ – Ako zvuči predobro da bi bilo istinito, verovatno nije.

„Ne propusti šansu, brzo odluči!“ – Prevaranti žele da ne razmišljate pre nego što uložite.

Slađana Benković / Foto: Petar Petrović

Na konferenciji je učestvovala i profesorka Fakulteta organizacionih nauka (FON) dr Slađana Benković, koja je govorila o opasnostima oslanjanja na neproverene izvore finansijskih i zdravstvenih informacija.

„Pogrešne finansijske odluke koštaju, ali pogrešne zdravstvene informacije mogu ugroziti i život. Zato je važno da uvek proveravamo izvore i oslanjamo se na stručne i verifikovane podatke“, istakla je profesorka Benković.

Naglasila je i kako agresivne online kampanje, influenseri i AI utiču na donošenje odluka, često manipulišući emocijama korisnika.

“Možete se zaštititi tako što ćete proveriti ko stoji iza neke informacije. Da li je iz nezavisnog izvora ili od nekoga ko prodaje proizvod? Ako nešto zvuči suviše dobro da bi bilo istinito – verovatno nije istinito. Finansijske odluke ne donosite pod stresom ili pod uticajem emocija. Informisani izbori vode ka sigurnoj budućnosti”, naglasila je Benković.

Poslovni konsultant Biljana Lazarević iz Casa Forte naglašava da je kroz aktivno učešće u GMW 2025 pokazano koliko je važno podizanje svesti o finansijskom obrazovanju mladih u digitalnoj eri.

“Kroz saradnju sa istaknutim stručnjacima pružili smo konkretne savete, strategije i smernice koje mogu pomoći mladima da budu sigurniji i odgovorniji u svom finansijskom ponašanju”, navela je Lazarević.

  • PAVLE-2005

    26.3.2025 #1 Author

    Deca da se nauče da ne veruju u sve i lak novac

    Odgovori

  • Jelena

    26.3.2025 #2 Author

    Odlična inicijativa! Finansijska pismenost mladih je važnija nego ikad.

    Odgovori

  • MinjaKristalŠminkanje

    26.3.2025 #3 Author

    Većina kupovina obavljenih putem internetske prodaje je prilično impulsivna i iz čiste dosade.

    Odgovori

  • Lelica

    27.3.2025 #4 Author

    Itekako uticu

    Odgovori

  • MAJA

    27.3.2025 #5 Author

    Itekako da uticu,sve nam je nametnuto

    Odgovori

  • Žarko

    27.3.2025 #6 Author

    Neki ljudi nikada neće prestati da veruju u Deda Mraza, a posle će im đavo biti kriv

    Odgovori

  • LEBRON

    27.3.2025 #7 Author

    Bas mnogo uticu nazalost

    Odgovori

  • SASHKA

    27.3.2025 #8 Author

    Mnogo uticu.

    Odgovori

  • Dux011

    27.3.2025 #9 Author

    Utiču, ali treba biti obazriv.

    Odgovori

  • Iksi

    27.3.2025 #10 Author

    Nazalost mnogo…

    Odgovori

  • LEKI

    28.3.2025 #11 Author

    Uticu previse, sugestivno nametanje trosenja novca.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.