Cilj izvoz u EU "bez velikih taksi"

Kineska kompanija JMEV na leto počinje gradnju fabrike e-vozila u Sremskoj Mitrovici

AutomobiliBiznisInvesticije

5.3.2025 08:37 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Kineska kompanija JMEV na leto počinje gradnju fabrike e-vozila u Sremskoj Mitrovici Kineska kompanija JMEV na leto počinje gradnju fabrike e-vozila u Sremskoj Mitrovici
Kineska kompanija Jiangling Group Electric Vehicle (JMEV) odobrila je izgradnju fabrike električnih vozila u Sremskoj Mitrovici, sa dugoročnim planom da u EU izvozi vozila... Kineska kompanija JMEV na leto počinje gradnju fabrike e-vozila u Sremskoj Mitrovici

Kineska kompanija Jiangling Group Electric Vehicle (JMEV) odobrila je izgradnju fabrike električnih vozila u Sremskoj Mitrovici, sa dugoročnim planom da u EU izvozi vozila bez carina, potvrđeno je za Radio Slobodna Evropa iz te kompanije.

„Oko iznosa investicije će se odlučivati sledeća dva meseca, u zavisnosti od toga da li ćemo proizvoditi 3.000 ili 5.000 vozila godišnje“, rekla je za RSE Brankica Zjalić, nosilac projekta JMEV Srbija, i dodala da se kineska kompanija opredelila za Srbiju jer ima dobre ekonomske odnose i sa Kinom i sa EU.

Evropska unija odobrila je u oktobru 2024. godine visoke carine (do 35 odsto) na električna vozila proizvedena u Kini, na period od pet godina. Odluka o carinama je doneta kako bi se evropski proizvođači automobila zaštitili od, kako se tvrdi, nelojalne konkurencije kineskih proizvođača koji koriste državne subvencije Kine.

Srbija, sa druge strane, sa Kinom ima zaključen Sporazum o slobodnoj trgovini koji je 2024. stupio na snagu, a koji je kritikovan iz EU budući da je Srbija zemlja kandidat za članstvo u EU i obavezala se da će, kada pristupi EU, raskinuti sve bilateralne ugovore.

Zahvaljući sporazumu sa EU Srbija može, pod određenim uslovima, da izvozi automobile u EU bez carina.

Foto: Printscreen youtube
Foto: Printscreen youtube

Prema rečima predstavnice JMEV Srbija, ova kineska kompanija planira početak izgradnje fabrike u Sremskoj Mitrovici tokom leta, a plan je da 2026. počne sa radom.

„Biće potrebno minimalno 300 radnika za proizvodnju tri hiljade vozila. Kineski inženjeri bi na početku proizvodnje došli da obučavaju radnike“, kaže Brankica Zjalić dodajući da je plan kompanije da zaposli isključivo radnike iz Srbije.

Ona kaže i da se grad Sremska Mitrovica obavezao da obezbedi potrebnu infrastrukturu – priključke za struju i druge komunalne usluge, dok o ostalim subvencijama nije bilo reči.

Kako navodi Brankica Zjalić, električni automobili su namenjeni za prodaju u EU i Srbiji. Pojedini delovi vozila bi se proizvodili u Srbiji, a jedan deo bi se sklapao od delova uvezenih iz Kine.

Gradonačelnik Sremske Mitrovice nije odgovarao na pozive i poruke RSE u vezi sa ovom temom.

Zjalić kaže da je dugoročni cilj kompanije JMEV da vozila izvozi u EU bez carina.

„Kompanija želi da uđe na teritoriju Srbije, da počne sa fabrikom i da vremenom traži partnere iz Srbije i regiona da bi se delovi proizvodili u Srbiji, a ne više uvozili iz Kine“, kaže ona i napominje da bi onda vozilo bilo proizvedeno u Srbiji i „bez velikih taksi moglo da se izvozi u EU“.

Carine koje je EU uvela u oktobru 2024. različite su za različite kineske proizvođače, pa tako carine na Teslina vozila proizvedena u Kini iznose oko 7,8 odsto, dok za kineskog proizvođača SAIC tarife iznose 35,3 odsto, navodi se na sajtu Evropske komisije.

Srbija sa EU ima od 2008. zaključen Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju kojim je, između ostalog, uspostavljena zona slobodne trgovine.

  • deks

    6.3.2025 #1 Author

    Bravo jos jedan investitor, nova radna mesta.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.