Ključ za uspeh biće sposobnost privrede da se brzo prilagođava promenama
IntervjuInvesticijeIzdvajamoMesečnikPoslovanje
14.12.2025 15:37 Autor: Marko Andrejić 4

Zvanični podaci pokazuju da privredna aktivnost u sva tri kvartala ove godine usporava, realna stopa rasta BDP-a je oko dva odsto, značajno ispod planirane. Ipak, može se osetiti postepeni oporavak nakon perioda visoke inflacije i globalnih poremećaja. Iako su makroekonomski pokazatelji stabilniji, izazovi poput visokih troškova sirovina i energenata, kao i promene u lancima snabdevanja, i dalje su prisutni. Stabilizacija se oseća u pojedinim segmentima, ali kompanije moraju biti oprezne u planiranju i optimizaciji troškova.
Ovako trenutno stanje srpske privrede ocenjuje Sanja Keranović, finansijska direktorka kompanije Dr Oetker. U razgovoru za Biznis.rs ona ističe da je pozitivno to što se beleži rast izvozno orijentisanih sektora, jer to doprinosi jačanju konkurentnosti domaće privrede. Istovremeno, globalne promene u lancima snabdevanja zahtevaju veću fleksibilnost i diversifikaciju dobavljača, što je postalo deo svakodnevne strategije većine kompanija.
– Iako su izazovi i dalje prisutni, nastavak strukturnih reformi i ulaganja u izvozne delatnosti ključni su za dalji rast i otpornost okruženja u kojem poslujemo. Ovakve promene prati i naša kompanija, koja u skladu sa uslovima u okruženju prilagođava svoje aktivnosti.
Inflacija je u padu, ali su cene i dalje visoke. Da li se u realnom sektoru oseća stabilizacija ili su troškovi i dalje glavni izazov? Kako domaće tržište reaguje na globalne promene u lancima snabdevanja i cenama sirovina?
– Iako inflacija usporava, visoki troškovi sirovina i energenata i dalje predstavljaju značajan izazov za realni sektor. Globalne promene u lancima snabdevanja zahtevaju veću fleksibilnost i diversifikaciju dobavljača kako na domaćem tržištu tako i globalno, što je postalo deo svakodnevne strategije kompanija poput Dr Oetker-a, čime se smanjuje zavisnost od uvoza i povećava otpornost na globalne šokove. Mnoge kompanije zadržavaju porast cena sirovina i repromaterijala trudeći se da amortizuju cenovni pritisak i ne prenose ga u istom iznosu dalje u lancu snabdevanja, jer je inflatorni pritisak u prethodnom periodu već bio značajan.
Koji su, prema Vašem mišljenju, ključni faktori koji će određivati ekonomski rast Srbije u narednih godinu dana?
– Stabilnost makroekonomskog okruženja, nastavak investicija, digitalizacija i inovacije, kao i jačanje izvoznog sektora. Spoljni geopolitički rizici će i dalje imati značajan uticaj na kretanje domaće privrede. Unapređenje poslovnog ambijenta koji podstiče konkurentnost i produktivnost će i dalje biti od ključnog značaja za ekonomski razvoj. Važno je i dalje podsticati razvoj malih i srednjih preduzeća, kao i ulaganja u infrastrukturu i savremene tehnologije, kako bi se unapredila konkurentnost domaće privrede. Održiv razvoj i prelazak na zelenu ekonomiju, uz povećanje energetske efikasnosti, postaju sve važniji faktori za dugoročni rast. U ovom kontekstu, fleksibilnost i sposobnost prilagođavanja kompanija promenama na globalnom tržištu biće presudni za očuvanje stabilnosti i jačanje privrednog rasta Srbije u godini pred nama.
Da li je domaća privreda dovoljno spremna za prelazak na modele održivog i energetski efikasnog poslovanja?

– Svest o održivosti u Srbiji je u porastu, raste broj kompanija koje su održivi način poslovanja inkorporirale u svoju strategiju i dalji razvoj, ali je za potpuni prelazak na modele održivog i energetski efikasnog poslovanja potrebno dodatno ulaganje u edukaciju zaposlenih i razvoj infrastrukturę.
Dr Oetker je svestan svoje odgovornosti za održivu budućnost i kontinuirano radi na tome da posłuje održivije. Strategija održivosti je ključni element u ostvarivanju i sprovođenju obećanja koje dajemo potrošačima, životnoj sredini, društvu i zaposlenima kroz našu misiju „ Kreiramo ukus doma”. U našoj kompaniji kontinuirano radimo na tome da unapređujemo nutritivna svojstva naših proizvoda i ulažemo u inovativne prehrambene izbore naših potrošača. Postavili smo sebi ciljeve kako bismo smanjili naš uticaj na životnu sredinu i doprineli pravednijem društvu, da postanemo klimatski neutralni u svim direktnim i indirektnim oblastima uticaja, ulažemo u ambalažu koja se może reciklirati, ponovo koristiti i kompostirati i radimo na smanjenju otpada od hrane.
Zaposleni su naša najveća vrednost, zato radimo mnogo na tome da pružimo raznovrsno, bezbedno i inspirativno radno okuženje, važno nam je i zato garantujemo jednaka prava za sve zaposlene i promovišemo različitost i sigurnost. Takođe, bezbednost zaposlenih nam je veoma važna, kao i nulta tolerancija na diskriminaciju bilo kog oblika.
Kako ocenjujete kretanja privatne potrošnje u Srbiji – da li se vidi oporavak kupovne moći građana? Ili možda primećujete promene u potrošačkim navikama u drugom smeru – na primer, prelazak ka povoljnijim brendovima, manjim pakovanjima ili kupovini na akcijama?
– Rast zarada u realnom sektoru čini se da nije pratio rast inflacije koja se desila u prethodnom periodu, što je u velikoj meri uticalo na kupovnu moć građana. Ona se polako oporavlja, ali su potrošači i dalje oprezni u donošenju odluke o distribuciji sredstava. Uočavamo izražen trend prelaska na povoljnije brendove, povećano interesovanje za akcijske ponude i manja pakovanja, što od proizvođača zahteva prilagođavanje portfolija i strategije cena. Iako potrošači cene kvalitet proizvoda, i to je i dalje jedan od ključnih faktora u odabiru kupovine, ne možemo da ne primetimo da su naši potrošači i dalje opterećeni visokom inflacijom i padom kupovne moći.
Kako ocenjujete poslovne rezultate kompanije Dr. Oetker u Srbiji u proteklom periodu i koji faktori su najviše uticali na njih? Koji su trenutno najveći finansijski izazovi sa kojima se suočavaju FMCG kompanije?
– Dr Oetker Srbija ostvaruje stabilan rast prihoda, kao i rast poslovnog rezultata. Prilagođavamo se tržišnim uslovima, usmereni smo ka inovacijama kako u proizvodima tako i u procesima i efikasno upravljamo troškovima. Uvođenjem nove linije proizvoda „ Palenta Brzo & Lako”, kompanija je odgovorila na potrebe savremenih potrošača za brzim, jednostavnim i nutritivno izbalansiranim obrokom. Najveći izazovi ostaju volatilnost cena sirovina, logistički troškovi i promene u navikama potrošača, ali smo kroz digitalizaciju procesa i optimizaciju lanca snabdevanja uspeli da očuvamo stabilnost u poslovanju i obezbedimo osnovu za dugoročni rast. Pored toga, kontinuirano radimo na unapređenju portfolija i prilagođavanju ponude kako bismo ostali konkuretni na tržištu i zadovoljili sve zahteve potrošača, poseban fokus stavljamo na održivost poslovanja, optimizaciju resursa i primenu savremenih tehnoloških rešenja, što nam omogućava da pravovremeno reagujemo na promene u okruženju.
Kroz ulaganja u razvoj zaposlenih i jačanje njihovih kompetencija, kao i kroz uspostavljanje efikasnih internih procedura, stvaramo čvrst temelj za dalji rast i razvoj kompanije. Naš cilj je da i u narednom periodu nastavimo sa inovacijama i unapređenjem procesa kako bismo zadržali lidersku poziciju i nastavili da budemo pouzdan partner potrošačima, poslovnim saradnicima i zaposlenima.
Relativna stabilnost, uz izazove na kojima treba raditi
Kako generalno ocenjujete poslovno okruženje u Srbiji?
– Srbija je tržište na kojem je kompanija Dr Oetker donela odluku o osnivanju ogranka još 2001. godine, nakon koje je usledila akvizija dela asortimana Centroproizvoda i greenfield investicija u izgradnju nove fabrike u Šimanovcima 2016. godine. Poslovno okruženje poslednjih godina održava relativnu makroekonomsku stabilnost, uz stabilan kurs dinara, postepeno smanjenje inflacije, fiskalnu disciplinu koja je održana i konzervativnu monetarnu politiku, što šalje pozitivan signal za ulaganja. I dalje postoje izazovi kao što su usklađivanje regulatornih okvira sa EU, često vrlo komplikovane administrativne procedurę i odliv kvalifikovane radne snage. Na tim izazovima je neophodno i dalje raditi.
Da li Dr. Oetker planira nove investicije u Srbiji, bilo u proizvodne kapacitete, digitalizaciju ili održive tehnologije?
– Dr Oetker kontinuirano ulaže u modernizaciju proizvodnje, digitalizaciju procesa i održive tehnologije, pri čemu su planirana dodatna ulaganja u narednom periodu, pogotovo u oblasti energetske efikasnosti i automatizacije. Digitalizacija procesa je takođe jedan od stubova razvoja poslovanja naše kompanije i u tom segmentu investicije znače ulaganje u optimalne procese, povećanje produktivnosti i kvaliteta rada. Osim toga, radimo na uvođenju novih, održivih ambalažnih rešenja, kako bismo dodatno unapredili održivost poslovanja i odgovorili na savremene ekološke izazove. Dodatno, fokusirani smo na unapređenje svih aspekata lanca snabdevanja, sa posebnim akcentom na smanjenje negativnog uticaja na životnu sredinu i racionalizaciju korišćenja resursa.
Pored tehnoloških ulaganja, značajna sredstva izdvajamo i za obuke zaposlenih, osnaživanje njihovih digitalnih i stručnih kompetencija, čime doprinosimo održivom rastu kompanije i jačanju njene konkurentnosti na tržištu. Sve ove aktivnosti deo su naše dugoročne strategije koja ima za cilj da Dr Oetker ostane pouzdan partner potrošačima kada je kvalitet u pitanju i lider u inovacijama.
Šta vidite kao najveći izazov, a šta kao najveću šansu za srpsku privredu u 2026. godini?
– Najveći izazov sa domaću privredu u 2026. godini ostaje prilagođavanje globalnim ekonomskim promenama i očuvanje konkurentnosti na međunarodnom tržištu. Sa druge strane, najveća šansa leži u inovacijama, digitalizaciji i razvoju izvozno orijentisanih delatnosti, pri čemu se dodatna vrednost ostvaruje kroz kreiranje proizvoda prilagođenih regionalnim potrebama. Dr Oetker je upravo tim pristupom, razvojem proizvoda specifičnih za regionalna tržišta, uspeo da poveća izvoz i značajno doprinese rastu kompanije, što potvrđuje važnost inovacija i usmerenosti na izvoz kao ključnih faktora za budući razvoj privrede.
Pored inovacija i digitalizacije, izuzetno je važno da domaća privreda nastavi sa unapređenjem infrastrukturę i podsticanjem saradnje između obrazovnog sektora, nauke i privrede. Na taj način moguće je obezbediti kvalitetnu radnu snagu i stvoriti uslove za razvoj novih tehnologija, što predstavlja osnovu za dugoročni održivi rast. Posebnu pažnju treba posvetiti i olakšavanju administrativnih procedura i smanjenju birokratije, kako bi se omogućilo brže i efikasnije poslovanje, posebno za mala i srednja preduzeća koja su okosnica svake zdrave ekonomije. Ključ za uspeh u narednom periodu biće sposobnost privrede da se brzo prilagođava promenama i da proaktivno traži prilike za rast, koristeći prednosti koje donose inovacije i digitalna transformacija. Ovakav pristup omogućiće ne samo očuvanje konkuretnosti na međunarodnom tržištu već i jačanje domaće ekomonije u celini.
Pročitajte još:
Da li očekujete da će naredni period doneti više stabilnosti u poslovnom planiranju, ili će i dalje dominirati neizvesnost na globalnim tržištima?
– Očekujem postepenu stabilizaciju poslovnog okruženja, ali i dalje će biti pristuna određena doza neizvesnosti zbog globalnih faktora. Ključ uspešnog poslovnog planiranja leži u fleksibilnosti i brzom prilagođavanju promenama, što je Dr Oetker već demonstrirao kroz brzu reakciju na promene u potrošačkim navikama, te optimizaciju portfolija proizvoda. Takav pristup omogućava kompaniji da se efikasno nosi sa izazovima i neizvesnostima na tržištu, istovremeno zadržavajući konkurentnost i stabilnost. U tom kontekstu konstantno analiziramo tržišne trendove i prilagođavamo našu strategiju kako bismo bili spremni za potencijalne promene. Dodatno, razvijamo scenarije za različite ekonomske uslove, što nam omogućava da pravovremeno reagujemo i održimo stabilnost poslovanja čak i u uslovima povećane neizvesnosti.
Autor: Marko Andrejić
Tekst je objavljen u novembarskom broju štampanog izdanja Biznis.rs















JELENA1974
14.12.2025 #1 AuthorApsolutno realno sagledavanje lokalnog tržišta, što je ključ uspeha.
REA
14.12.2025 #2 AuthorDrugim rečima, ko se ne snađe brzo — ispada iz igre. Prilagođavanje je postalo važnije od dugoročnih planova.
Jeca
14.12.2025 #3 AuthorPa tako je u svakom poslu.
Jelena
14.12.2025 #4 AuthorPrivreda se stabilizuje, ali spor rast, visoki troškovi i promenljive potrošačke navike ostaju izazov. U 2026. presudni će biti fleksibilnost, inovacije i sposobnost brzog prilagođavanja globalnim promenama.