Površina obuhvaćena Planom iznosi oko 34,97 hektara

Zbog promene metode gradnje menja se trasa tunela od Savske do Dunavske padine

InfrastrukturaInvesticijeIzdvajamo

9.6.2025 15:30 Autor: Aleksandra Kekić 6

Zbog promene metode gradnje menja se trasa tunela od Savske do Dunavske padine Zbog promene metode gradnje menja se trasa tunela od Savske do Dunavske padine
Grad Beograd oglasio je rani javni uvid za potrebe Plana detaljne regulacije tunelske veze Savske i Dunavske padine, od ulice Кarađorđeve do ulice Mitropolita... Zbog promene metode gradnje menja se trasa tunela od Savske do Dunavske padine

Grad Beograd oglasio je rani javni uvid za potrebe Plana detaljne regulacije tunelske veze Savske i Dunavske padine, od ulice Кarađorđeve do ulice Mitropolita Petra, na prostoru opština Stari grad, Savski venac i Palilula. Reč je o gradnji tunela kod Ekonomskog fakulteta.

Cilj izrade Plana je izmena trase tunelske veze Savske i Dunavske padine definisane Planom detaljne regulacije, zbog promene metode izgradnje definisane Idejnim rešenjem, odnosno zamena klasične metode građenja tunela takozvanom metodom TBM (mašinom za kopanje tunela), kao i definisanje namene i načina sprovođenja površina u granicama važećeg Plana koji se stavlja van snage.

U okviru granice Plana nalaze se zone portala tunela na Savskoj i Dunavskoj padini, sa pristupnim vezama od Кarađorđeve ulice do Bulevara despota Stefana (zona objekta Policijske uprave za grad Beograd), kao i zona tunelskih deonica (stara i nova trasa).

Ulaz/izlaz u tunel na Savskoj padini je planiran u produžetku starog Savskog mosta (koji će biti zamenjen novim mostom većeg kapaciteta), dok se izlaz/ulaz na strani Dunavske padine planira u Bulevaru Despota Stefana, kod zgrade MUP-a, odnosno u blizini raskrsnice sa Ulicom Jovana Avakumovića.

Planirane su dve tunelske cevi, sa po dve saobraćajne trake, koje se predusekom iz parka Luke Ćalovića spuštaju prema portalu na Savskoj padini. Saobraćajnice prolaze ispod Ulice Gavrila Principa i dalje poniru u tunel koji se nastavlja ispod Terazija, zatim Nušićeve i potom od Ulice Džordža Vašingtona prati trasu Bulevara Despota Stefana. Niveleta se zatim penje do portala na Dunavskoj padini, gde se pristupnom rampom dolazi do nivoa Bulevara despota Stefana, navedeno je u dokumentaciji.

Ulaz u tunel kod Ekonomskog fakulteta, render / Izvor: @Siniša Mali, Facebook

U zoni portala na Savskoj padini površine su predviđene za: mrežu saobraćajnica, saobraćajne površine, zelene površine – park, površine za stanovanje i površine za komercijalne sadržaje. Zona portala na Dunavskoj padini podrazumeva mrežu saobraćajnica i površine za objekte i komplekse javnih službi, dok u zoni tunelskih deonica, iznad planirane trase tunela, važi postojeća namena iz važećih prostornih i urbanističkih planova.

Površina obuhvaćena Planom iznosi oko 34,97 hektara. Kako je navedeno u dokumentaciji, konačna granica Plana utvrdiće se u fazi izrade i verifikacije Nacrta plana.

U obuhvatu plana planiraju se: parkovi, zelene površine u regulaciji saobraćajnica, skverovi, trgovi, drvoredi.

Površine za objekte i komplekse javnih službi nalaze se u zoni Dunavske padine (MUP RS, Policijska uprava za grad Beograd). Zbog potreba proširenja saobraćajnog profila Bulevara despota Stefana, za po dve trake po smeru neposredno u delu portala pri poniranju u tunelsku deonicu gde se zadržavaju dve trake po smeru, deo katastarske parcele MUP-a planiraće se u površinama javne namene – mreža saobraćajnica.

Imajući u vidu planirane trase i koridore tunela sa značajnom frekvencijom saobraćaja, Planom će posebna pažnja biti posvećena obezbeđenju dostupnosti javnih službi, odnosno neometanom i sa stanovišta bezbednosti sigurnom pristupu objektima javnih službi.

Foto: Freepik

Planirani normativi za parkiranje je jedno parking mesto na tri jednovremeno zaposlena za objekte posebne namene (MUP RS – Policijska uprava za grad Beograd), uz potreban broj parking mesta za specijalna vozila.

Planira se uređenje zelenih površina sa Savske padine u formi razdelnog ozelenjenog ostrva koje razdvaja dva smera ka tunelu, dok će se sa Dunavske strane formirati trouglasto saobraćajno ostrvo sa centralnom pešačkom stazom, drvoredima, šibljem i žardinjerama. Tokom dalje planske i projektne razrade biće potrebno razmotriti formiranje dvostranih lišćarskih drvoreda duž ulice Despota Stefana koji će se saditi u otvore ili ozelenjene trake.

Park „Luke Ćelovića“ se prema planiranom rešenju redukuje i deli na dva odvojena prostora. Prvi se u formi trga nalazi uz prostor Ekonomskog fakulteta, a drugi koji predstavlja veći, preostali deo nekadašnjeg parka, planira se kao tip skvera, omeđen ulicama Gavrila Principa, Кarađorđeve i Ličke ulice.

Prema PGR šinskih sistema u obuhvatu Plana planira se razvoj tri šinska sistema: železničkog, metro i tramvajskog sistema. Planirani metro sistem se sastoji od tri metro linije od kojih se deo prve i treće nalazi u obuhvatu Plana. U obuhvatu Plana planira se trasa prve metro linije koja je definisana PGR šinskih sistema, kao i trasa treće metro linije za koju je obavezna izrada plana detaljne regulacije – podzemne deonice.

Metro sistem se sastoji od trasa metro linija, stanica, evakuacionih i evakuaciono-ventilacionih šahtova i depoa. U okviru granice Plana planirana je trasa metro sistema i evakuaciono-ventilacioni šaht osam.

Osnovni potencijali predmetnog prostora su: rasterećenje saobraćaja i smanjenje saobraćajnih gužvi; smanjenje izduvnih gasova i uticaja zagađenja na životnu sredinu i bolja povezanost Savske i Dunavske padine.

Očekivani efekti planiranja su: rasterećenja centralnog gradskog područja od saobraćajnih tokova na pravcu Novi Beograd – Savski amfiteatar – Ada Huja koje se iskazuje kroz smanjenje transportnog rada u centralnoj gradskoj zoni za oko 14 odsto; smanjenje vremena putovanja za oko 10 odsto i povećanje prosečne brzine kretanja za oko 10 odsto.

Smanjenjem sadašnje koncentracije saobraćaja iz centralne gradske zone očekuje se smanjenje koncentracije svih zagađujućih materija i smanjenje nivoa komunalne buke što će uticati na poboljšanje kvaliteta života za stanovnike ove zone.

Takođe, saobraćajnim povezivanjem dve padine zaokružuje se prostorno-funkcionalna transformacija savskog i dunavskog amfiteatra, a TBM metodom gradnje tunela bi se značajno ubrzala realizacija planirane tunelske veze.

Naručilac izrade plana je Institut Jaroslav Černi iz Beograda, nosilac izrade plana Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove , a obrađivač Urbanistički zavod Beograda.

Rani javni uvid traje do 23. juna u zgradi Gradske uprave Grada Beograda.

  • SENSEI

    9.6.2025 #1 Author

    Koliko će još promena da se uradi pre nego što počne gradnja

    Odgovori

  • JELENA1974

    9.6.2025 #2 Author

    Ulaz na mestu mosta, kog?!

    Odgovori

  • Aca1984

    10.6.2025 #3 Author

    Interesantno, sto se menja način kopanja i promena metoda načina izgradnje .

    Odgovori

  • STEPA

    10.6.2025 #4 Author

    E samo mi je još to falilo

    Odgovori

  • SABRINA

    10.6.2025 #5 Author

    Ovim će saobraćaj u gradu biti prilično rasterecen.

    Odgovori

  • SASHKA

    10.6.2025 #6 Author

    Jos samo nam to treba.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.