Novi zakon štiti građane od pohlepnih majstora

Klijent može da se predomisli ako je usluga skuplja od 5.000 dinara

NovacPoslovanjePreduzetnikSrbija

16.7.2021 08:01 Autor: Redakcija Biznis.rs

Klijent može da se predomisli ako je usluga skuplja od 5.000 dinara Klijent može da se predomisli ako je usluga skuplja od 5.000 dinara
Predlog Zakona o zaštiti potrošača donosi veoma važnu novinu kada je reč o naplaćivanju majstorskih radova. Sve usluge koje nude zanatlije poput vodoinstalatera, električara,... Klijent može da se predomisli ako je usluga skuplja od 5.000 dinara

Predlog Zakona o zaštiti potrošača donosi veoma važnu novinu kada je reč o naplaćivanju majstorskih radova. Sve usluge koje nude zanatlije poput vodoinstalatera, električara, molera, kozmetičara, keramičara, frizera biće regulisane proračunom.

„Najveća promena odnosi se na situaciju u kojoj cena usluge prelazi 5.000 dinara, jer će pružalac morati da izda proračun sa specifikacijom. Majstori su prema novom zakonu u obavezi da pismeno definišu koja je cena usluge i šta ona podrazumeva – detalji dogovorenog posla, rok i cena. Takođe, ukoliko je tom prilikom ugovorena fiksna i konačna cena, majstor nema pravo da je povećava. Ukoliko ugovorena cena nije konačna, ona se ne može povećati za više od 15 odsto od sume koja je definisana proračunom“, objašnjava za Biznis.rs pravni savetnik u Nacionalnom udruženju potrošača Mladen Alfirović.

Zanat
Foto: Pixabay.com

Bez saglasnosti klijenta nema početka radova

Odredba koja precizira poslovanje zanatlija i naplatu njihovih usluga posledica je višegodišnje prakse koja vlada na našem tržištu, gde se potrošači usmeno dogovaraju sa majstorima i serviserima.

„Dešava se da majstori nemaju registrovane radnje, pa nešto što se usmeno dogovori da će koštati 5.000 dinara na kraju košta 10.000 ili 15.000 dinara. Tu nastaju sporovi i ideja zakonodavca je da ovo pitanje reši zakonom, odnosno da potrošači budu mnogo više zaštićeni u odnosu na situaciju koja je trenutno na tržištu u Srbiji kada su u pitanju zanatske i serviserske usluge“, navodi Alfirović.

Kada je reč o majstorima koji naplaćuju dolazak, ovaj vid naplate potraživanja spada u tzv. predugovorno obaveštavanje. Pre nego što započne pružanje usluge serviser na jasan i razumljiv način mora da obavesti klijenta o svim osnovnim i bitnim karakteristikama rada, a na prvom su mestu cena i struktura. Ukoliko majstor naplaćuje dolazak u obavezi je da prilikom dogovaranja posla usmeno istakne nadoknadu, a potrošač mora da pruži saglasnost.

Proračun kao dokaz kojim se štite potrošači

Potrošači očekuju da će imati mnogo veći stepen zaštite nego što je to do sada bila praksa. Broj prigovora koji se odnosi na majstorske i serviserske usluge govori o nečijim navikama koje su godinama, odnosno decenijama postojale, pa ih je teško iskoreniti preko noći.

„Svi smo navikli da se usmeno dogovaramo sa majstorima i da tu nema nikakve dokumentacije, proračuna ili papira. Nadamo se da će sa stupanjem novog zakona na snagu početi da se dešavaju neke bitne promene ne samo kod pružaoca usluga, nego i kod potrošača koji moraju početi da se bore za svoja prava i traže proračun. Tako će biti sigurni ukoliko dođe do nejasnoće ili nekog problema i biti u situaciji da ga reše“, objašnjava Alfirović i napominje da je proračun zapravo glavni preduslov koji pruža mogućnost Nacionalnom udruženju potrošača da pomogne. Mora postojati neki dokaz o tome šta su se dogovorili sa majstorom, koliko usluga košta i u kom roku treba završiti posao.

Foto: Pixabay.com

Potrošač ima pravo da uloži reklamaciju o kvalitetu obavljenih radova. Zakonom su propisane obaveze pružaoca usluge i on mora da na osnovu reklamacije sanira nepravilnosti o svom trošku.

„Ako majstor odbije reklamaciju, klijent u skladu sa zakonom može da se obrati potrošačkoj organizaciji radi posredovanja. Tada ispitujemo da li ima elemenata kršenja zakona. Predlaže se vansudsko rešavanje sporova. Ukoliko nema rešenja problema, poslednja instanca jeste sudska zaštita. U veoma malom broju slučajeva dođe do suda i uglavnom se to reši putem potrošačke organizacije ili na neki drugi način“, kaže Alfirović.

Usvajanje Predloga Zakona o zaštiti potrošača očekuje se na jesen.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.