Cene bankarskih usluga zavise i od toga da li je reč o debitnoj ili kreditnoj kartici

Koliko košta podizanje novca na bankomatima i šalterima banaka u inostranstvu?

BankeNovacU fokusu

18.6.2022 14:46 Autor: Marija Jovanović 33

Koliko košta podizanje novca na bankomatima i šalterima banaka u inostranstvu? Koliko košta podizanje novca na bankomatima i šalterima banaka u inostranstvu?
Ako se ovih dana upravo spremate za polazak na letovanje i planirate da u inostranstvu koristite svoje platne kartice značiće vam podatak da banke... Koliko košta podizanje novca na bankomatima i šalterima banaka u inostranstvu?

Ako se ovih dana upravo spremate za polazak na letovanje i planirate da u inostranstvu koristite svoje platne kartice značiće vam podatak da banke za isplatu gotovine na bankomatima naplaćuju i do četiri odsto isplaćene sume ili tri do četiri evra po transakciji, u zavisnosti od ukupnog iznosa i od toga da li koristite debitnu ili kreditnu karticu. Zato bi korisnici bankarskih usluga pre polaska na put svakako trebalo da se informišu koliko može da ih košta korišćenje platnih kartica u inostranstvu.

Za transakcije podizanja gotovine i plaćanja karticom u inostranstvu svaka banka naplaćuje naknadu u skladu sa svojom poslovnom politikom.

“Poslovne banke u Srbiji izdaju kartice nacionalnog kartičnog sistema i inostranih kartičnih sistema. U slučaju ovih drugih kartice se mogu koristiti u inostranstvu u prihvatnoj mreži kartičnih sistema u okviru kojih su izdate”, navode u Narodnoj banci Srbije za Biznis.rs.

Kada je reč o provizijama za podizanje novca sa bankomata ili šaltera u inostranstvu, prema tarifnicima banaka iznosi se razlikuju u zavisnosti da li je reč o debitnoj ili kreditnoj kartici.

Tako se naknade za isplatu gotovog novca korišćenjem debitne kartice kreću od minimalno dva-tri odsto od ukupne sume ili, ukoliko je reč o manjem iznosu, tri do četiri evra po transakciji. Pojedine banke isplatu gotovog novca uz pomoć debitne kartice na bankomatima i šalterima u inostranstvu naplaćuju tri evra plus oko jedan odsto od iznosa transakcije.

Usluga korišćenja kreditnih kartica nešto je skuplja, pa se naknada za isplatu gotovog novca korišćenjem kreditne kartice kreće minimalno oko četiri evra ili tri do četiri odsto od ukupnog iznosa. Pojedine banke u svojim tarifnicima nemaju fiksni deo, pa idu samo na procenat ukupne sume, koji u zavisnosti od toga da li se transakcija vrši na bankomatu ili na šalteru kreće oko tri odsto.

Foto: PIxabay.com

Kada je reč o dnevnim i mesečnim limitima za potrošnju putem platnih kartica u inostranstvu u Narodnoj banci objašnjavaju da limite za korišćenje platne kartice određuje banka izdavalac u skladu sa svojom poslovnom politikom i ugovorom sa korisnikom.

“U praksi postoje različiti limiti, na primer, izvršenje maksimalnog broja transakcija ili maksimalnog iznosa u određenom periodu. Takođe, postoje limiti gde je onemogućeno izvršavanje transakcija po određenom kanalu, kao što je plaćanje na internetu, a mnoge banke izdavaoci su svojim korisnicima omogućile izmenu ovih limita kroz aplikaciju mobilnog bankarstva, tako da korisnici samostalno i u realnom vremenu mogu upravljati limitima i menjati ih u skladu sa svojim potrebama”, navode u NBS.

Pojedine strane poslovne banke u okviru svojih grupacija omogućavaju isplatu na bankomatima i bez naknade. Kod nacionalne DinaCard platne kartice, iako je ona namenjena dominantno za domaću upotrebu, uspostavljanjem saradnje sa dva velika internacionalna kartična sistema – kineskim nacionalnim kartičnim sistemom UnionPay International i američkim kartičnim sistemom Discover Financial Services – Narodna banka Srbije omogućila je izdavanje internacionalne DinaCard kartice koja se može koristiti i u inostranstvu, tako da se DinaCard-Discover kartice mogu koristiti u Discover, Diners Club International i Pulse prihvatnoj mreži, dok se DinaCard-UnionPay kartice mogu koristiti u UnionPay prihvatnoj mreži u inostranstvu.

Od ukupnog broja izvršenih transakcija platnim karticama izdatim u Srbiji, preko 95 odsto se obavi u Srbiji, dok se samo oko pet odsto transakcija obavi u inostranstvu. Najniži troškovi za sve učesnike u kartičnim sistemima su u nacionalnom kartičnom sistemu DinaCard, s obzirom na to da je trošak po transakciji koji banke plaćaju nacionalnom kartičnom sistemu višestruko niži od troškova koje učesnici u kartičnim plaćanjima plaćaju ka inostranim sistemima koji posluju na domaćem tržištu”, ističu u NBS.

Šta ako bankomat proguta karticu?

Na pitanje šta se dešava ukoliko bankomat u inostranstvu proguta karticu u NBS objašnjavaju da je procedura definisana ugovorom između banke i korisnika kartice ili operativnim pravilima kartičnog sistema u okviru kog je kartica izdata.

“Korisnik se može obratiti svojoj banci izdavaocu i prijaviti da mu je kartica zadržana u bankomatu, nakon čega će izdavalac pokrenuti postupak u okviru kog će utvrditi razlog zadržavanja kartice i na koji način kartica može biti vraćena. Takođe, ako postoji mogućnost korisnik se može obratiti banci prihvatiocu (banci čiji je bankomat) na primer na šalteru ako je bankomat u okviru ekspoziture banke, i proveriti da li postoji mogućnost da na osnovu njegovog obraćanja toj banci bude pokrenuta procedura za vraćanje kartice”, navode u NBS.

U slučaju gubitka ili krađe platne kartice neophodno je da korisnik u što je moguće kraćem roku kontaktira svoju banku izdavaoca na ugovoreni način – telefonom ili putem mejla, nakon čega će banka blokirati karticu i onemogućiti njeno dalje korišćenje.

“U skladu sa zakonom, pružalac platne usluge je dužan da obezbedi da ga korisnik platnih usluga u svakom trenutku može na odgovarajući način obavestiti o gubitku, krađi ili zloupotrebi platnog instrumenta ili zahtevati da mu se ponovo omogući njegovo korišćenje. To u praksi znači da banke imaju kontakt centre i druge kanale preko kojih korisnici mogu da prijave gubitak, krađu ili zloupotrebu platne kartice u periodu 24/7. Savet korisnicima kartica je da zapišu broj kontakt centra banke koji se nalazi na poleđini platne kartice, kako bi u slučaju gubitka ili krađe mogli u što kraćem roku da kontaktiraju banku izdavaoca”, upozoravaju u centralnoj banci.

  • IVAN

    18.6.2022 #1 Author

    Zanimljivo

    Odgovori

  • GAGA

    18.6.2022 #2 Author

    Savremeni zelenzsi

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    18.6.2022 #3 Author

    Za naše uslove previše

    Odgovori

  • TATJANA

    18.6.2022 #4 Author

    Svaka banka svoju politiku ima

    Odgovori

  • GINKO

    18.6.2022 #5 Author

    Mislim da većina to i ne zna.

    Odgovori

  • VOJKAN

    18.6.2022 #6 Author

    Zato je najbolje podići ovde koliko ti treba

    Odgovori

  • SRDJAN

    18.6.2022 #8 Author

    Bolje je ipak placati kesom nego im davati veliku proviziju bezveze.

    Odgovori

  • Ika

    18.6.2022 #9 Author

    Prevelike su provizije

    Odgovori

  • GOCA BG

    18.6.2022 #10 Author

    Ima slucajeva i kada bankomat proguta karticu i kazu vam da je nisu nasli u bankomatu kad odete u banku…

    Odgovori

  • TINA

    18.6.2022 #11 Author

    Ne obracamo paznju na to bas puno

    Odgovori

  • NATI29

    19.6.2022 #12 Author

    Iskoriscavaju priliku

    Odgovori

  • Gaga45

    19.6.2022 #13 Author

    prevelike provizije lakse je podici ovde

    Odgovori

  • JANA

    19.6.2022 #14 Author

    Iskreno jako je velika provizija poucena licnim iskustvom,najbolje ako bas zatreba podici u hitnim situacijama

    Odgovori

  • Milovan94

    19.6.2022 #16 Author

    Kod banke je sve skupo.

    Odgovori

  • Milisavka

    19.6.2022 #17 Author

    Provizije su zaista velike

    Odgovori

  • Joksi

    19.6.2022 #18 Author

    Velike provizije

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    19.6.2022 #19 Author

    Uvek čitati sitna slova, banka gleda uvek samo svoj interes.
    Klijent je samo ovca koju treba ošišati. E sad od klijenta zavisi koliko vune će ponuditi ☝

    Odgovori

  • MADMAX

    19.6.2022 #20 Author

    Još malo i vazduh će naplaćivati što dišemo u bnkama.

    Odgovori

  • LIMUN ŽUT

    19.6.2022 #21 Author

    Standardi su različiti, to je neminovno pa su i posledice shodne tome.

    Odgovori

  • MAJALG

    19.6.2022 #22 Author

    Definitivno je bolje da bolje poneti kes, nego placati toliku proviziju.

    Odgovori

  • MARA

    19.6.2022 #23 Author

    Poneseš gotovinu na put i ne razmisljas

    Odgovori

  • VANJA

    19.6.2022 #24 Author

    Velike su provizije ne isplati se!

    Odgovori

  • DANIJELA

    19.6.2022 #25 Author

    Samo za “ne daj Boze” drugacije se ne isplati.

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    19.6.2022 #26 Author

    Velike provizije…novca uvek treba imati kod sebe

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    19.6.2022 #27 Author

    Poneseš keš i ne razmišljaš… Kartica samo za ne daj Bože.

    Odgovori

  • STRAHINJA

    19.6.2022 #28 Author

    Bespotrebno naplacivanje svakako i kod nas

    Odgovori

  • LUKA

    19.6.2022 #29 Author

    Koriste priliku

    Odgovori

  • BRANA19

    20.6.2022 #30 Author

    Bas velike provizije..

    Odgovori

  • Boba3

    20.6.2022 #31 Author

    Na kraju ,svaka banka je u plusu

    Odgovori

  • MAJA

    20.6.2022 #32 Author

    Koristi se prilika

    Odgovori

  • Jovana24

    22.6.2022 #33 Author

    Okej je i provuci Master u inostranstvu, opet je povoljnije od bezobrazluka pri podizanju novca..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.