Osiguranje se oporavlja, ukupna premija porasla osam odsto
AnalizaNovacOsiguranjeU fokusu
14.10.2021 12:01 Autor: Ljiljana Begović
Prema najnovijoj analizi Narodne banke Srbije (NBS) ukupna premija osiguranja u drugom tromesečju 2021. godine povećana je za 8,2 odsto, odnosno za 60 milijardi dinara u odnosu na isti period prošle godine.
Zahvaljujući većem rastu premije životnih od premije neživotnih osiguranja, struktura premije je poboljšana u poređenju sa istim periodom prethodne godine, tako da je učešće životnih osiguranja blago povećano sa 21,6 odsto na 21,7 procenata u odnosu na isti period 2020. godine.
Ipak, učešće neživotnih osiguranja od 78,3 odsto u ukupnoj premiji i dalje je dominantno. Premija neživotnih osiguranja zabeležila je rast od 8,1 odsto, pri čemu imovinska osiguranja, osiguranja motornih vozila – kasko, kao i osiguranje od odgovornosti zbog upotrebe motornih vozila, takođe pokazuju znake oporavka.
Premija dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja porasla je za čak 18,2 odsto u odnosu na prošlu godinu, pokazuju podaci NBS.
Profesor zа nаučnu oblаst osigurаnje, Nebojša Žarković, kaže da je potrebno vreme da se otklone posledice pandemije i da je situacija sa korona krizom nepovoljno uticala na većinu vrsta neživotnih osiguranja. S druge strane, znatno manje je uticaj imala na premiju osiguranja stvari i osiguranja od odgovornosti pojedinaca.
“Ipak, uticaj specifične situacije u kojoj se našao svet, kao što je epidemija korona virusa, donela je i pozitivne uticaje na neke vrste osiguranja. Na primer, na osiguranje motornih vozila kod koga su zbog ograničavanja kretanja osiguravači izmirivali manje odšteta, kako u kasko-osiguranju, tako i u osiguranju od auto-odgovornosti”, navodi Žarković.
Prema rečima našeg sagovornika, ne čudi rast premije dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja, jer je kriza dovela do toga da mnogi nisu imali prilike da se zbog korone od drugih bolesti leče u državnim ustanovama.
“Očekujem dodatni rast dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja jer je pandemija pokazala svu prednost ove polise koja je dostupna velikoj većini građana”, ocenjuje Žarković.
On dodaje da je pandemija pružila priliku delatnosti osiguranja da pokaže kako stoji iza svojih brojnih stranaka, jer im niko ne obećava toliko bezbednosti, počev od dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja, preko zaštite od nezgode, pa do obuhvata najrazličitijih poslovnih opasnosti.
“U našoj, kao uostalom i u drugim zemljama, društva za osiguranje su redovno ispunjavala obaveze, što ukazuje da se osiguranje vrlo dobro snašlo u novonastalim okolnostima”, smatra profesor Nebojša Žarković.
Na tržištu Republike Srbije poslovalo je 20 društava za(re)osiguranje, što je nepromenjeno u odnosu na isti period prethodne godine, uz povećanje broja zaposlenih na 11.510 po stopi od 2,9 procenata.
Analiza NBS pokazuje da u drugom tromesečju 2021. godine nije došlo do promena na rang-listi pet najvećih društava za osiguranje, posmatrano prema visini ukupne premije i premije životnih osiguranja, koja u ukupnim navedenim kategorijama svih društava za osiguranje učestvuju sa 76,6 i 83,3 odsto, respektivno. Međutim, došlo je do promene u rangu pet najvećih društava za osiguranje posmatrano prema visini premije neživotnih osiguranja, koja u premiji ovog segmenta tržišta učestvuju sa 77,8 procenata.
Takođe, izveštaj NBS pokazuje da je u drugom tromesečju sektor osiguranja ostvario rast bilansne sume za 7,6 procenata i iznosi 333,2 milijarde dinara, kao i da je došlo do povećanja kapitala za 5,4 odsto, odnosno 68,8 milijardi dinara.
Iz NBS najavljuju da tek predstoje značajne promene regulatornog okvira u oblasti nadzora delatnosti osiguranja sa punim usklađivanjem propisa sa Direktivom o distribuciji osiguranja i primenom Solventnosti II.
“Direktiva o distribuciji osiguranja donosi rešenja kojima se bliže utvrđuje nadzor i upravljanje proizvodima osiguranja, kako bi se obezbedilo da ti proizvodi odgovaraju stvarnim potrebama korisnika”, kažu u NBS.
Pročitajte još:
U izveštaju se navodi da u uslovima kada se čitav svet suočava sa posledicama i dalje prisutne pandemije korona virusa, uloga sektora osiguranja u pružanju zaštite građanima, odnosno osiguranicima, i obezbeđenje kontinuiteta pružanja usluge osiguranja još više dobijaju na značaju.
“U tom smislu, Narodna banka Srbije je pravovremeno donela niz dobro odmerenih mera za sprečavanje, smanjenje i otklanjanje negativnih efekata izazvanih pandemijom virusa korona, kako bi se obezbedili prava i interesi korisnika usluga osiguranja i očuvala stabilnost poslovanja svih profesionalnih učesnika na tržištu osiguranja, odnosno obezbedio kontinuitet nadzorne funkcije, što će nastaviti da i nadalje čini”, zaključuje se u izveštaju Narodne banke Srbije.