Propast turističke agencije nije smak sveta

Putnici koji su ostali bez letovanja mogu tražiti odštetu

NovacPoslovanjePreduzetnikTurizam

2.7.2021 15:46 Autor: Redakcija Biznis.rs

Putnici koji su ostali bez letovanja mogu tražiti odštetu Putnici koji su ostali bez letovanja mogu tražiti odštetu
Turisti uplaćuju aranžmane mesecima unapred nadajući se da će pored popusta imati obezbeđen smeštaj u odabranom letovalištu. Ova pogodnost naročito je primamljiva porodicama koje... Putnici koji su ostali bez letovanja mogu tražiti odštetu

Turisti uplaćuju aranžmane mesecima unapred nadajući se da će pored popusta imati obezbeđen smeštaj u odabranom letovalištu. Ova pogodnost naročito je primamljiva porodicama koje zbog školskih obaveza dece mogu da rezervišu putovanje samo tokom jula i avgusta.

Aranžmani se često uplaćuju unapred u celosti ili na rate do polaska na put. Poslednjih dana svedoci smo finansijskog kraha nekoliko agencija koje posluju u Srbiji, pa klijenti sa pravom pitaju gde je završio njihov novac i hoće li ga dobiti natrag.

„Turističke agencije mogu da zapadnu u finansijske poteškoće iz raznih razloga: poremećaja na tržištu, loših poslovnih odluka, problema sa partnerima i sl. Prošle i ove godine agencije posluju u posebno otežanim uslovima, zbog pandemije korona virusa, kao što je slučaj i u drugim privrednim oblastima. Zbog toga veliki broj agencija ima problema sa likvidnošću“, navode iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

Dve turističke agencije krajem proteklog meseca nisu imale finansijskih mogućnosti da realizuju unapred uplaćene aranžmane. Razočarani putnici i javnost pokušavaju da saznaju šta se događa u ovakvim situacijama i pod kojim uslovima klijenti pomenutih kompanija mogu do povrata uloženih sredstava.

Globus
Foto: Shutterstock

Zašto agencije otkazuju aranžmane?

Iz nadležnog Ministarstva napominju da propisi koji se odnose na turističku delatnost ne tretiraju stečaj agencije, već insolventnost. Pravilnikom o vrsti, visini i uslovima garancije putovanja, visini depozita u zavisnosti od kategorije licence, načinu aktiviranja, nameni sredstava, kao i o drugim uslovima koje mora da ispuni organizator putovanja definisana je insolventnost organizatora putovanja kao nesposobnost plaćanja dospelih obaveza u iznosu i u roku dospeća.

Insolventnost znači finansijsku blokadu organizatora putovanja, kao i nemogućnost izmirenja obaveza kada je iznos veći od sredstava kojima agencija raspolaže na računima kod banaka.

„Ukoliko turistička agencija organizator putovanja otkaže putovanje i ne vrati putnicima uplaćena sredstva u propisanom roku, u postupku inspekcijskog nadzora utvrđuje se insolventnost i ukoliko se utvrdi, o tome se obaveštava osiguravač, odnosno primalac bankarske garancije, kako bi se aktivirala garancija putovanja za slučaj insolventnosti. Putnici se tada upućuju da osiguravaču odnosno primaocu bankarske garancije, podnesu zahtev za naknadu štete“, objašnjavaju iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija i dodaju da kada organizator putovanja putnicima ne vraća uplaćena sredstva za otkazani aranžman u propisanom roku, podnosi se predlog za oduzimanje licence za organizovanje turističkih putovanja i preduzimaju druge zakonom propisane mere.

„Nakon oduzimanja licence, organizator putovanja može da realizuje samo prethodno prodate aranžmane, ukoliko je za ta putovanja obezbeđena propisana garancija. Potreban je i dokaz da je obezbeđeno izvršenje ugovorenih usluga, ali i pismena saglasnost putnika“, navode u ministarstvu.

Šta mogu da očekuju putnici koji su ostali bez letovanja?

Turističke agencije koje imaju licencu za rad automatski imaju polisu osiguranja ili bankarsku garanciju. Prilikom sklapanja aranžmana putnici bi trebalo da provere pomenute podatke, jer je to jedini način da se zaštite od eventualne štete koja može nastati bankrotom agencije.

„Putnici dobijaju ukupan iznos uplaćenih sredstava. Izuzetno, realan iznos potraživanja po korisniku garancije putovanja može biti srazmerno snižen u slučaju da iznos potraživanja svih korisnika garancije prekoračuje ugovoren ukupan limit pokrića“, objašnjavaju iz ministarstva.

Foto: Pixabay.com

Koji je rok za naplatu potraživanja?

Кada je reč o putovanjima na koja se odnosi Uredba o ponudi zamenskog putovanja za turističko putovanje koje je otkazano ili nije realizovano usled pandemije Covid-19 („Službeni glasnik RS“, broj 63/20), organizator putovanja je obavezan da vrati uplaćena sredstva putnicimlja najkasnije do 15. januara 2022. godine.

„Za ostala putovanja, primenjuje se rok propisan Zakonom o turizmu, a to je 15 dana od dana otkaza putovanja. Кada govorimo o roku u kome putnici mogu naplatiti svoja potraživanja iz garancije putovanja, ukoliko se utvrdi da je zahtev korisnika garancije putovanja osnovan, osiguravač, odnosno primalac bankarske garancije, u ugovorenom roku, koji ne može biti duži od 14 dana, računajući od dana podnošenja prijave sa kompletnom dokumentacijom, isplatiće naknadu realnog iznosa potraživanja“, navode iz nadležnog ministarstva.

U izuzetnim slučajevima, rok za isplatu naknade realnog iznosa potraživanja može se produžiti do evidentiranja svih korisnika garancije putovanja koji ostvaruju pravo iz garancije putovanja po istom osnovu.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.