ŠTETA U AVIOSAOBRAĆAJU SRBIJE ZA DVA MESECA 70 MILIONA EVRA Država najavljuje pomoć Air Serbia
InvesticijeNovacSrbijaU fokusuVesti
21.5.2020 10:10 Autor: Redakcija Biznis.rs
Šteta u aviosaobraćaju Srbije u prethodna dva meseca iznosi više od 70 miliona evra, a nadamo se da ćemo godinu završiti sa gubitkom u tom sektoru manjim od 200 miliona evra, iako su prve procene govorile da će gubici biti mnogo veći, rekla je potpredsednica vlade i ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović.
Nacionalna aviokompanija Air Serbia je u četvrtak obnovila komercijalni putnički saobraćaj, a prvi avion za Cirih ispratila je Mihajlović i tom prilikom rekla da je ta grana saobraćaja najviše ugrožena u svetu i Evropi, pa tako i u Srbiji.
Ona je navela da će država pomoći Air Serbia, kao i da se još razgovara o tome, tako da to još ne može da bude javno. „U prethodnih mesec dana gledamo kako to da uradimo i šta drugi rade, kao stanje budžeta. Razmišljamo o svim varijantama i opcijama“.
Na pitanje novinara kada će biti objavljen raniji ugovor za Air Serbia, ona je rekla da će on biti potpuno javan kada Vlada Srbije bude odlučila da ugovor više nije potpuno poverljiv.
Mihajlović je istakla da Air Serbia nije dobijala nikakve subvencije niti državnu pomoć u 2019. godinu, zato što to zakonom i evropskim pravilima nije dozvoljeno. „Imali smo linije od javnog interesa i nadam se da ćemo polako otvoriti i aerodorme u Nišu i Kraljevu, to nisu bile subvencije Air Serbia već građanima u Srbiji i regionu koji su koristili te linije. Kako se polako stvari budu otvarale, videćemo i kako ćemo otvarati i ta dva aerodroma“.
Ukazala je na važnost očuvanja nacionalne aviokompanije, koja je u teškim i kriznim vremenima uspela da evakuiše srpske državljane širom sveta i da pomogne onima koji su se vraćali u svoje države, kao i da dopremi humanitarnu pomoći.
„Kad je proglašeno vanredno stanje, da Srbija nema svoju nacionalni aviokompaniju mi ne bi mogli da dovedemo 15.000 ljudi. Nijedna svetska kompaija nije to htela da radi, niti bi strane državljane prevezli u njihove države“, istakla je ona.
Upitana kada će Air Serbia refundirati novac putnicima, ona je rekla da će to Air Serbia učiniti prema svojoj politici sa putnicima i da ni najveće aviokompanije koje dobijaju milijarde pomoći od svojih država, poput Lufthanze, to još nisu učnilile.
Verujem da će Air Serbia naći način kako to da uradi, rekla je ona i dodala da moramo u ovoj situaciji biti fleksibilni. „Da nam je ostao Jat ne bi imali ništa od ovog što vidite ovde, ne bi mogli ni da dođemo na ovaj aerodrom, imali bi možda dve i po linije i to bi bio kraj, imali bi ugašen aerodrom bez nacionalne aviokompanije“, naglasila je Mihajlović.
Kako kaže, prednost Er Srbije u ovoj krizi u odnosu na neke druge velike kompanije jeste njena veličina i što nije bila mnogo zadužena, što je kompanija srednje veličine sa oko 20 aviona i što ima mogućnost elastičnosti koju nemaju neke velike kompanije kao što je Lufthanza.
Generalni direktor Air Serbia Dankan Nejsmit (Duncan Naysmith) je, odgovarajući na pitanja novinara, rekao da po pitanju bezbednosti putnika poštuju sve regulative i da su u stalnoj omunikaciji sa regulatornim organima drugih država.
Što se tiče srednjeg sedišta, Nejsmit kaže da ne zna da je neki avioprevoznik usvojio da srednje sedište bude prazno. „Naša posada u avionu će nositi masku i rukavice. Što se tiče budućih destinacija zavisiće od regulative EU, pošto su sada na snazi restrikcije za koje se nadamo da će trajati do 14. juna. Sada imamo 13 destinacija i nadamo se da ćemo širiti“.
On je kazao da Air Serbia daje mogućnost putnicima da rebukira svoje karte do decembra 2021. godine uz naknadu od 10 odsto.