Kako do legalne prodaje preko interneta?
AnalizaPoslovanjePreduzetnikU fokusu
30.3.2021 09:07 Autor: Ljiljana Begović
I u vreme pre pandemije, elektronska trgovina je u Srbiji beležila značajnu stopu rasta iz godine u godinu, dok je na globalnom nivou svakako vladala njena vrtoglava ekspanzija. Međutim, ako je nekom pogodovala pandemija, to su oni koji su ranije prepoznali prednosti internet trgovine. Izgleda da retko koja online prodavnica ne beleži dvocifren rast od proglašenja epidemije Covid-19 u Srbiji.
Internet prodaja postala je potreba.
Prodaja robe preko interneta dozvoljena je, naravno uz poštovanje nekoliko zakona koji regulišu ovaj vid poslovanja. Robu i proizvode mogu da prodaju preduzeća, preduzetnici koji vode poslovne knjige ali i preduzetnici koji su registrovani kao paušalci.
Prvi korak legalne prodaje
Pre početka vršenja prodaje robe i proizvoda na malo preko web sajta, društvenih mreža FB, Instagram i sl. potrebno je da nadležni organ u preduzeću ili vlasnik preduzetničke radnje donese odluku o prodaji robe ili proizvoda na malo.
„U Odluci treba jasno napisati da će se privredni subjekt pored registrovane delatnosti baviti i prodajom putem interneta. Šifra delatnosti – 47.91, trgovina na malo posredstvom pošte ili interneta. Odluka o proširenju delatnosti ne registruje se u APR, potrebno je da postoji i da je zavedena u knjigu odluka“, kaže za Biznis.rs, ekonomistkinja i poslovni konsultant Biljana Trifunović.
Kada fiskalna kasa – nije neophodna
Poznato je da kada se roba prodaje fizičkim licima, neophodno je svaku prodaju evidentirati preko fiskalne kase. Međutim, ukoliko sklopite ugovor sa kurirskom službom, u tom slučaju nije neophodno da se promet evidentira kroz fiskalnu kasu.
„Da razgraničimo, firme i preduzetnici koji sami isporučuju robu kupcima, dužni su da svaku isporuku fizičkim licima sprovedu kroz fiskalnu kasu. Ukoliko se roba isporučuje preko firme koja je registrovana 53. -poštanske aktivnosti. U tom slučaju, fiskalna kasa nije neophodna, kao ni fiskalizacija ukoliko do sada niste imali potrebu za fiskalnom kasom“, objašnjava Trifunović.
Prilikom isporuke robe, neophodno je ispostaviti račun kupcu, podaci o potrošaču na računu nisu neophodni, ali je važno da su iskazani podaci isporučioca, kao i vrsta, količina i cena robe.
Naša sagovornica kaže da u skladu sa Zakonom o trgovini prodavac je dužan da poseduje isprave o proizvodnji, nabavci i prodaji robe naročito sa podacima o : poslovnom imenu, adresi, PIB i matičnom broju, odnosno broju iz odgovarajućeg registra proizvođača ili dobavljača, broju i datumu izdavanja isprave, nazivu, mernoj jedinici i količini robe, nabavnoj ceni robe, zaduženju za vlastitu robu, prodajnoj ceni robe.
Račun naročito sadrži:
- Naziv ili poslovno ime, adresu i podatke koji su značajni za utvrđivanje identiteta trgovca
- Podatke o prodatoj robi ili pruženoj usluzi
- Prodajnu cenu
- Datum izdavanja računa
- Specifikaciju prodajne cene
„Trgovac mora da se pridržava istaknute cene i uslova prodaje. Kada predajete kurirskoj službi za isporuku, treba da ispostavite račun – na ime i prezime osobe koja je poručila robu. Podatke – mesto za isporuku, takođe i otpremnicu/ dostavnicu – prema kurirskoj službi – svaka firma ima svoj dokument za primopredaju robe. Kada ste predali robu kurirskoj službi za isporuku, to je ujedno i otpremnica“, objašnjava Trifunović.
Sa kurirskom službom potpisujete ugovor o isporuci gotovih proizvoda, roba se naplaćuje pouzećem, u vaše ime kurirska služba od građana naplaćuje robu i primljeni novac uplaćuje na vaš račun.
Naša sagovornica posebno naglašava da ako posao vodite bez fiskalne kase ne smete da dolazite u direktan kontakt sa kupcima i plaćanje mora biti obavljeno putem kartice ili preko računa prodavca, odnosno da vam kurirska služba uplaćuje novac od prodate robe.
Kako se najčešće krše propisi
Svedoci smo da se na društvenim mrežama prodaje sva moguća roba.
„Ima dosta pojedinaca, koji se reklamiraju i prodaju raznu robu. Pri tome nemaju sajt – stranicu kojom definišu uslove prodaje i na taj način kupcu garantuju da će isporučiti robu sa slike, već pozivaju da se porudžbina izvrši putem poruke. To je ozbiljno kršenje propisa kada se radi o trgovini putem interneta. Najčešće su to osobe koje nemaju registrovanu delatnost u APR i posluju u ‘sivoj zoni’“, navodi Biljana Trifunović.
Obaveze prodavca
Zakon o zaštiti potrošača obavezuje privredne subjekte koji prodaju robu putem interneta da kupca detaljno informišu posebno o sledećem:
1. Da uz sliku proizvoda iskaže cenu
2. Opis proizvoda, tehničke ili druge karakteristike
3. Garantni period – ako je tehnička roba
4. Čuvanje, održavanje
Posebno što je važno naglasiti kad se radi o internet prodaji, prodavac ima obavezu da vidno i jasno iskaže uslove reklamacije, odustajanje od prodaje, povraćaj robe, ko snosi troškove ako je kupac odustao od kupovine i način rešavanja reklamacije.
Prema Zakonu o zaštiti potrošača član 56, propisana je obaveza da kupci budu informisani o uslovima reklamacije. Obaveštenje o reklamaciji i o odustajanju od prodaje i vraćanju robe, prodavac je obavezan da vidno postavi na stranici na kojoj prodaje proizvod.
„Ovo su propisani uslovi za poslovanje posredstvom interneta, koje treba svako da poštuje ukoliko želi da radi i zaradi. Poreska i druge inspekcije takođe su po službenoj dužnosti prisutne na internetu i prate ponudu prodavaca, kao i ispravnost rada. Ukoliko se kupac opredeli da kupi robu preko interneta, od prodavca koji nema jasno istakute uslove prodaje kao i reklamacije i povraćaj, automatski preuzima svesno rizik, da nema kome da se žali za kvalitet isporučenog proizvoda“, zaključuje Biljana Trifunović.