Kako pravilno da čitate finansijske izveštaje
AnalizaPoslovanjePreduzetnikU fokusu
24.2.2021 09:49 Autor: Ljiljana Begović
Poslednjih dana februara knjigovođe uglavnom rade punom parom, dan i noć kako bi stigli da dostave završne račune.
U osnove računovodstvenih izveštaja spadaju bilans stanja i bilans uspeha. Ovi izveštaji predstavljaju sastavni deo završnog računa svakog preduzeća. Ovi podaci pokazuju finansijski položaj i uspešnost u poslovanju preduzeća u toku poslovne godine.
Na osnovu rezultata bilansa stanja i bilansa uspeha firme, dobijaju se informacije o poslovanju firme koje mogu koristiti eksterni korisnici kao što su investitori, kreditori, dobavljači, vladine agencije, poreski organi. Takođe, ova dva bilansa pokazuju i zaposlenima, vlasnicima, kao i menadžmentu kompanije kako je preduzeće poslovalo u prethodnoj godini.
„U većini razvijenih tržišnih privreda finansijski izveštaj odnosno završni račun,uključuje još i bilans tokova gotovine, izveštaj o promenama na kapitalu, statistički izveštaji napomene uz finansijske izveštaje“, kaže za Biznis.rs računovođa Branka Božović.
Bilans stanja je finansijski izveštaj koji zbraja sredstva, obaveze i kapital kompanije u jednom specifičnom momentu, obično na kraju računovodstvenog ciklusa.
„Bilans je prikaz imovine preduzeća u jednom određenom trenutku koji pokazuje stanje imovine i vlasništva nad imovinom određenog dana“, navodi Božović.
Bilans stanja kao tabelarni prikaz ima dve strane, aktivu i pasivu.
„Kada je reč o aktivi, tu se pre svega misli na unos svih sredstava, dok se u koloni za pasivu unose izvori sredstava odnosno obaveze stvorene po bilo kom osnovu. Aktiva je uvek jednaka pasivi, tačnije sredstva uvek moraju biti jednaka svojim izvorima. U aktivi se pozicije slažu po rastućoj likvidnosti, a u pasivi po opadajućoj ročnosti“, objašnjava Božović.
Sve kategorije aktive se mogu pretvoriti u novac, ali treba napomenuti da se struktura aktive menja svakodnevno. Novac koji je u opticaju može se trošiti na nabavku materijala, koji se dalje troši u procesu proizvodnje i po završetku proizvodnje preduzeće raspolaže sa gotovim proizvodima.
Naša sagovornica kaže da se u pasivi iskazuje vlasništvo nad imovinom tj. izvori sredstava. Ona se može podeliti na dve kategorije kapital odnosno neto imovinu koja pokazuje koliki deo aktive pripada preduzeću i obaveze koje pokazuju koliki deo aktive pripada subjektima izvan preduzeća.
Deo svakog završnog računa je i bilans uspeha koji se ogleda u izračunavanju ostvarenog periodičnog rezultata. Bilans uspeha preduzeća pokazuje prihode i rashode koji su nastali u određenom periodu.
„Za prihode možemo reći da predstavljaju pozitivan tok vrednosti, a za rashode negativan tok vrednosti u preduzeću“, kaže Božović i dodaje da su prihodi kao deo bilansa uspeha razvrstani u četiri grupe i to:
1.Poslovni prihodi koji su nastali prodajom usluga ili robe, prihodi od subvencija, donacija, kompenzacija
2.Finansijski prihodi, koji se dobijaju od kamata ili dividendi
3. Vanredni prihodi se dobijaju uglavnom od viškova ,prodaje hartija od vrednosti, osnovnih sredstava, materijala, viškovi, otpisa dugova
4.Revalorizacioni prihodi nastaju po osnovu revalorizacije sledećih delova aktive: osnovna sredstva, neuplaćeni a upisani kapital, finansijski plasmani, povećanje potraživanja i sl.
„Kada je reč o rashodima oni mogu biti poslovni, kao šro su na primer troškovi nabavke, Finansijski rashodi su kamate, krediti, dok su vanredni rashodi posledica nepredviđenih poslovnih događaja na koje preduzeće ne može da utiče“, objašnjava Božović.
Razlika prihoda i rashoda predstavlja finansijski rezultat.
Sva pravna lica i preduzetnici su u obavezi da vode poslovne knjige, osim ako nisu paušalci. Vođenje poslovnih knjiga obezbeđuje uvid u stanje i kretanje imovine, obaveza i kapitala utvrđivanje prihoda i rashoda poslovanja, izradu kalkulacije cene koštanja proizvoda i prodajne cene izradu planova, analiza i kontrolu poslovanja.
Zakonom je propisano da postoji mogućnost istovremenog dostavljanja redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja i izveštaja za statističke potrebe. Finasijski izveštaji se dostavljaju elektronskim putem.
Iz APR apeluju na privrednike da izveštaje dostave blagovremeno i napominju da je to moguće uraditi samo elektronskim putem i da moraju biti potpisani kvalifikovanim elektronskim sertifikatom.