Kupovina razrađenog biznisa ima prednosti, ali i mane
AnalizaPoslovanjePreduzetnikU fokusu
8.6.2021 15:01 Autor: Ljiljana Begović
Ako imate kapital i želju da pokrenete sopstveni biznis, a u tome vas nije omela pandemija, jedan od načina da uđete u preduzetničke vode je i kupovina već razrađenog biznisa.
Prednosti kupovine već razrađenog posla su brojne. Pre svega možete iskoristiti već unapred razrađeni posao kako bi se što lakše snašli na tržištu i samim tim brže naučili kako funkcioniše kada si sam svoj gazda i kada sve zavisi od vašeg pristupa poslu.
Postojeća firma može biti odličan način da se brže ostvari zarada, s obzirom na to da predstavljaju uhodan sistem sa izgrađenim poverenjem potrošača, koji novom vlasniku mogu doneti profit neposredno nakon ulaska u posao.
Ekonomista Milan Kovačević kaže da je odavno u svetu pored trgovine proizvodima i uslugama, akvizicija odnosno kupoprodaja preduzeća veoma razvijena i da to ima veoma dobru logičku osnovu.
“Kad neko ima preduzeće, ta firma kao i čovek ima neke različite periode u kojima posluje dobro ili loše. Razlika postoji u tome da li prodajete malo ili veće preduzeće. Prosto su znanja, veštine i umeće različiti. Preduzeća imaju uvek snažnu konkurenciju, pa je nekada moguće pretendovati da se ta konkurencija pobedi, a nekada je bolje preduzeće prodati, dobiti kapital i preći u neku drugu branšu”, objašnjava za Biznis.rs, Milan Kovačević.
Naš sagovornik navodi da veliki broj novoosnovanih firmi se ugasi posle tri godine poslovanja. To pokazuje da je ipak isplativije i sigurnije za početnike otkupiti već postojeći biznis, nego da u posao krećete ispočetka.
Pre kupovine određenog razrađenog biznisa, veoma je važno saznati sve detalje delatnosti kojom se bavi preduzeće, kao i kakvo je stanje na tržištu u okviru koga firme posluje.
“Na srpskom tržištu bi bilo od koristi da ima što više takvih preduzeća koja se prodaju, kao i kupoprodajnih ugovora. Ono što je kod nas šteta, je to što se dobre firme uglavnom prodaju strancima. Onda se dešava da mi kao zemlja koja nema dovoljno tehnoloških i drugih znanja, ujedno sa prodavanjem takvog preduzeća prodamo i našu tehnologiju i znanje. Umesto da se dešava obratno , da iz inostranstva dobijamo više znanja. Bilo bi dobro da naši ljudi kupuju strana preduzeća i da znanje i tehnologija ostanu kod nas”, kaže Kovačević.
Iako se čini da početak kod preuzimanja već razrađenog biznisa izgleda lakše, treba voditi računa i o nekoliko stvari pre nego što se odlučite da kupite nečiji biznis.
Jedan od najčešćih razloga zašto se prodaju već postojeći biznisi je loše poslovanje, što znači da bi trebalo dva puta razmisliti pre kupovine takve kompanije.
“Takođe, vlasnici firmi ponekad naprave pogrešan izbor delatnosti, pa se dešava da usled lošeg vođenja preduzeća ono ne ostvaruje željene rezultate. Takvoj kompaniji možete pomoći reorganizacijom. Kada se menja vlasnik menja se i klima u preduzeću. Neki poslodavci više cene radnu snagu, dok drugi pokušavaju da “iscede” što više od svojih zaposlenih”, smatra Milan Kovačević.
Na srpskom tržištu postoji velika ponuda oglasa za prodaju već postojećih biznisa. Najčešće se mogu naći oglasi vlasnika koji prodaju razrađene poslove kao što su frizerski saloni, prodavnice hrane, kafići, butici, ali i manje fabrike.
“Kada je reč o isplativosti kupovine postojećih biznisa, uvek je transakcija nekome isplativa, najčešće prodavcu. Kada je reč o MMSPP mislim da bi bilo dobro smanjiti procedure, stimulisati ih i stvoriti neku vrstu tržišta da bi firme dolazile u bolje ruke, nego što je to bio slučaj pre. Mi smo iz privatizacije, nažalost izašli sa nekim bogatim ljudima koji su imali čitavu kolekciju preduzeća, a bilo je očito da to nije dobar portfolio za njih, da je pogrešno imati tako različite firme i delatnosti. Nažalost veliki broj takvih grozdova kompanija je propao. Ali ima dobrih slučajeva, kao što su kompanije u vlasništvu Milorada Miškovića, koji je kupovao male trgovine, posle prodavao i ulagao u neke druge branše”, objašnjava Kovačević.
Naš sagovornik kaže da je veoma zanimljiva dinamika u SAD gde je tržište kupoprodaje razrađenih biznisa jedan od bitnih znakova vitalnosti cele ekonomije.
U Srbiji se većina preduzeća koja se nude na tržištu može kupiti po cenama od nekoliko hiljada, pa sve do nekoliko stotina hiljada evra.
“Za one sa većim početnim kapitalom, ulaganje u neki skuplji biznis može brže doneti profit, ali ne treba zanemariti ni male preduzetničke projekte koji sa dobrim poslovanjem i pozicioniranjem na tržištu mogu doneti još veću dobit kroz nekoliko godina”, zaključuje Milan Kovačević.