Online platforma koja poboljšava offline karijere šahista
BiznisMoja firmaPreduzetnikZanimljivosti
15.5.2022 14:14 Autor: Marko Andrejić 30
Platforma Outpost Chess je u potpunosti proizašla iz nataloženog iskustva koje mi je doneo život u šahovskom svetu, dok je biznis deo priče više bio taj koji sam morala učiti usput. Kod mene je ceo ulazak u preduzetnički svet došao nekako prirodno. Iako nisam neko ko se školovao da bude preduzetnik, već sam završila osnovne i master studije na Fakultetu političkih nauka, uporedo sam uvek živela u svetu šaha, pa i dan-danas sam u njemu već 22 godine i ta strana mi je uvek bila jasno poznata. Kao mladoj šahistkinji najbitnije mi je bilo samo da pobedim i osvojim zlato. Sada mi je važnije da olakšam šahovski život sebi i svojim kolegama i pokušam da vratim šahu sve ono lepo što mi je pružio.
Ovako Lena Miladinović, mlada šahistkinja koja je danas i šahovski trener, sudija i od skoro organizator šahovskih turnira, počinje svoju preduzetničku priču. U razgovoru za Biznis.rs ova članica Udruženja mladih privrednika Srbije govori o lansiranju i razvoju svoje startap ideje, vezi drevne igre i modernih tehnologija, ponovnoj popularnosti šaha i planovima za nove investicije i dalji rast.
Tokom duge šahovske karijere Lena je imala priliku da oseti najveće nedostatke ove igre koji su je sprečavali da raste poput nekih „velikih sportova“. Među njima navodi često lošu predstavljenost i slabu vidljivost u javnosti, otežanu komunikaciju i samim tim lošu mobilnost kako igrača, tako i drugih šahovskih korisnika.
„S obzirom na to da sam ja u svetu šaha dugo prisutna i samim tim prepoznatljiva, bila sam spona za komunikaciju organizatorima, trenerima i klubovima tražeći im igrače, učesnike, predstavnike klubova, turnira… Tada shvatite da je problem i više nego prisutan, a rešenje izostaje. U toj tački se spaja šah i biznis kada se prirodno rađa ideja za Outpost platformom, kao – nadamo se – rešenjem koje će ovom problemu dati šah-mat„, kaže naša sagovornica.
Lena ističe da ideja jeste bila njena, ali priznaje da bi teško išta sama mogla postići. Prema njenim rečima, nije čak umela ni da iskaže ideju kao biznis predlog, već je sluh za ovo imao njen kolega Ilija Dragišić, koji je spona Outposta sa biznis svetom. Ilija je svojim višegodišnjim biznis iskustvom uspeo da prepozna šansu.
„Jednostavno je rekao da to o čemu toliko pričam stavim na papir, i da „polećemo“. Pored nas dvoje u projekat je uključen i kolega iz SAD, koji je zadužen za marketing, kao i brat Dragutin koji vodi računa o tehničkom aspektu platforme. Ta entuzijastična četvorka je bila osnov za start, kako znanjem tako i međusobnom motivacijom. Realizacija projekta počela je pred kraj 2019. godine, a već 2021. smo dobili prvi Grant od programa Raising Starts koji nam je sa 10.000 švajcarskih franaka pomogao da postavimo temelje u razvoju i od ideje nas doveo do izrade MVP-ja (minimalno održiv proizvod)“, podseća Lena Miladinović i napominje da je zdrav ekosistem najvažniji vid podrške za rani razvoj jednog startapa koji pruža mogućnost da ideja oživi.
Kada je u pitanju SaaS (softverska usluga) što je upravo Outpost, pored domenskog, biznis i marketing znanja, jako važnu ulogu igraju i tehnički eksperti. Upravo je to naredni korak, jer novom investicijom planiraju širenje tehničkog tima, koje zahteva najviše ulaganja.
„Tako je, sledi nam potraga za novim investicijama. Imamo odličnu poziciju što se tiče kontakata i kanala za promociju platforme, ono što nam nedostaje jeste brži razvoj samog proizvoda kako bismo bili kvalifikovani da iskoristimo podršku koja nam se pruža, kako od šahovski uticajnih ljudi i influensera, tako i od svetskih, evropskih, i nacionalnih šahovskih saveza. Sledeća faza je ona finansijski najzahtevnija, u kojoj će programeri odigrati značajnu ulogu u razvoju“, ističe mlada šahistkinja.
Tradicionalna igra u svetu savremenih tehnologija
Na pitanje o vezi drevne igre i moderne tehnologije, Lena kaže da je šah drevni, tradicionalni sport koji do sada nije našao adekvatan prostor u digitalnoj sferi, kako bi sami šahisti imali mogućnost da se predstave globalno u najboljem mogućem izdanju.
„Trenutno smo izbacili MVP koji sadrži osnovne funkcionalnosti, poput pravljenja profila i pretraživanja šahista, i konstantno razgovaramo sa korisnicima, takozvanim „ranim usvajačima“ kako bismo opipali puls šta oni zapravo žele i šta je to što im najviše nedostaje. To je najbolji način da uđemo u kožu našoj ciljnoj grupi i zaista im pružimo ono što im je potrebno. Kada kažem šahisti, ljudi često misle samo na igrače, ali zaboravljaju ili ne znaju da u šahu postoje različite uloge i da pored igrača imamo brojne klubove, organizatore, sudije, trenere, strimere, koji žele biti adekvatno predstavljani, vidljivi, te angažovani u šahovskom svetu, što će im direktno omogućiti lukrativniju šahovsku karijeru. Svi oni su naši glavni korisnici, a uz pomoć savremenih tehnologija koje nam pruža online svet, želimo da im poboljšamo offline, stvarni šahovski život i karijeru, to nas izdvaja i čini Outpost unikatnim„, naglašava naša sagovornica.
A kako izgleda biznis model ove unikatne platforme i na koje sve načine se može monetizovati ovakva vrsta posla? Lena Miladinović kaže da je teško predvideti vreme potrebno da se isplati početno ulaganje i trud svih uključenih u projekat, ali navodi da se ovakav tip platformi monetizuje uglavnom kroz pretplatu (subscription). Ona svoj preduzetnički poduhvat voli kratko da opisuje kao „Linkedin za šahovske profesionalce“.
„To je model koji podrazumeva mesečnu pretplatu za funkcionalnosti koje se ne dobijaju u besplatnoj verziji proizvoda. Drugi načini monetizacije mogu biti od reklama, provizije, kupovine proizvoda u okviru platforme… Cilj nam je da probamo sve i da izaberemo one modele koji pokazuju najbolji rezultat. Ono čemu se nadamo je da će platforma ući u plus već za godinu dana. Naravno, to su slatka predviđanja, ali bitno je da imamo neku pozitivnu projekciju, ona nas motiviše u radu sada na samom početku, kada je zapravo najteže“, zaključuje.
Digitalni šahisti
Šira javnost šahovske majstore često zamišlja kao entuzijaste udubljene u svoje table i figure, priručnike pune nerazumljivih zapisa najboljih poteza i najgenijalnijih partija. Ipak, novo doba donosi i nove navike, pa je sve više šahista prisutno na internet platformama, gde igraju sa kolegama iz celog sveta ili razmenjuju iskustva i analize, pripremajući se za naredne turnire.
„Pandemija korona virusa pokazala je koliko je šah fleksibilan i spreman da se adaptira na situacione okolnosti, a koliko su šahisti spremni da prihvate i koriste sve što pruža internet sfera. Za sada su najpopularnije platforme one koje se bave igranjem i učenjem šaha, one su te koje daju instant vrednost šahisti, ali su zanemarene one koje omogućavaju premrežavanje različitih šahovskih uloga u jedan svet zarad bolje pretrage, komunikacije, te angažovanja na različitim šahovskim događajima. To je prostor koji ispunjava Outpost platforma. Sve do sada, i dan-danas, komunikacija se odvija neformalno, putem raznih društvenih mreža gde šahisti traže prilike, međutim nijedna od navedenih ne odgovara u potpunosti šahovskim potrebama. Tako smo mi nastali“, objašnjava Lena Miladinović.
Pročitajte još:
Iako je šah ranije bio mnogo popularniji, pa i prisutniji u medijima, čini se da i danas postoje igrači koji su “zvezde”, makar u određenim krugovima. Naša sagovornica podseća da se drevnoj igri vratila popularnost nakon proslavljene Netflixove TV serije „Queen’s Gambit“, pa je šah definitivno ponovo u trendu. Kako deca, tako i odrasli, zainteresovali su se za učenje i igranje šaha.
„Najpoznatija šahovska platforma Chess.com udvostručila je broj korisnika sa 35 na 75 miliona nakon ovog buma, te brojke govore lepe stvari – šahu je moguće vratiti staru slavu, samo je potrebno nastaviti sa popularizacijom ovog sporta. Činjenica je da neko ko nije iz šahovskog sveta danas jedva zna nabrojati par vrhunskih igrača, što govori o tome da je šahu osim ove TV serije potreban kontinuirani rad na daljoj popularizaciji. Iako smo se svi poslednjih godina preselili u online sferu i masovno igrali partije putem kompjuterskih ekrana, meni to nije ni blizu dobar osećaj kao onaj koji imam za šahovskom tablom igrajući uživo. Zato volim da kažem da je Outpost platforma na kojoj se ne uči, niti igra šah, već organizuje i komunicira zarad poboljšanja „realne“ šahovske karijere jednog šahiste (igrača, organizatora, kluba, sudije, trenera, strimera)„, ocenjuje Miladinović.
Kafa, piće i 64 crno-belih polja
Kada je već reč o igranju šaha uživo, postoje mesta koja neguju koncept takozvanog “šah-kafea”, prostora nalik sport kafeima u kojima se navija za omiljene timove ili mestima gde se se igraju društvene igre. Pitanje je da li bi zaljubljenici u šah bili zainteresovani da dođu na piće uz koje mogu da odigraju neku partiju?
„Ideja je sjajna i već realizovana ponegde u svetu. Što se našeg podneblja tiče, postoje gejmerski kafei gde možete, pored ostalih društvenih igara, odigtrati i partiju šaha, ali ono što bih ja volela da vidim jeste fokus samo na šah kafe, a toga ovde nema. Zamisao bi bila da se naprave divni kvalitetni šahovski stolovi, sa još lepšim drvenim figurama, gde možete piti piće, razgovarati i šahom razvijati vijuge. Da znam da nešto tako postoji u blizini, verujem da bismo mi šahisti veći deo dana provodili baš tu“, zaključuje Lena Miladinović.
VANJA
15.5.2022 #1 AuthorVeoma zanimljiva platforma za sahiste!
Ika
15.5.2022 #2 AuthorOdlicna ideja, znacice im
DANIJELA
15.5.2022 #3 AuthorDaaaa, odlucno.
ZVE84
15.5.2022 #4 AuthorSjajna stvar! Šah razvija mozak.
IVAN
15.5.2022 #5 AuthorUpravo tako
LEPOSAVA
15.5.2022 #6 AuthorIzuzetna stvar,znacice im
GOCA BG
15.5.2022 #7 AuthorJako zanimljiva ideja,i verujem da ce uspeti…
Lelica
16.5.2022 #8 AuthorDa,znacice ljubiteljima šaha.
VILENJAK
15.5.2022 #9 AuthorFenomenalno! Šah je odličan!
kaćica
15.5.2022 #10 AuthorOdlicno za sahiste,mada inteligencija je najbitnija.
TATJANA
15.5.2022 #11 AuthorSuper, za njih veoma korisno
SRDJAN
15.5.2022 #12 AuthorDa se spoji lepo i korisno.
DANIJELA
15.5.2022 #13 AuthorOdlicna ideja jer je sah fenomenalan za razvoj mozga.
BRANA19
15.5.2022 #14 AuthorOvo je super , svakako od značaja…
MAJA
15.5.2022 #15 AuthorŠah je odličan za stimulaciju mozga
MARKO7
15.5.2022 #16 AuthorPa šah je odlična igra!
IVAN
15.5.2022 #17 AuthorŠah je jako zanimljiva igra
IVAN
15.5.2022 #18 AuthorJako vazna igra za decu
TINA
15.5.2022 #19 AuthorSah je korisna igra za mozak I ovo je super
NATI29
15.5.2022 #20 AuthorKreativno i za pohvalu
SUNCOKRET
16.5.2022 #21 AuthorLepa priča i svaka čast. Treba popularizovati šah a i praviti biznis od njega, zašto da ne.
GINKO
16.5.2022 #22 AuthorKo ume da ga igra, svaka čast, za razvijanje celija mozdanih najjbolja stvar
Anna
16.5.2022 #23 AuthorSigurna sam da će ova platforma biti popularna i uspešna. Jer ima mnogo mladih koji vole šah i žele da ga igraju.
DEKSI
16.5.2022 #24 AuthorTo je korisno, ko zna da igra, značiće im.
MIŠKOVIĆ
16.5.2022 #25 Authormnogo znači za vežbanje i treninge jer može da se sprovodi u svakom trenutku
sve se digitalizuje pa i šah
Emilija
16.5.2022 #26 AuthorSjajna ideja!
ZVEZDICA01
16.5.2022 #27 AuthorDobra ideja. Nisam čula da nešto slično već postoji.
BOJANA
18.5.2022 #28 AuthorInteresantno, značiće šahistima puno.
Joksi
3.7.2022 #29 Authorzanimljivo, šahistima će sigurno značiti
Zlatica
6.8.2022 #30 AuthorIzvanredna ideja, čestitam! Uzmite u obzir i šahovski podmladak, dobro bi došla svaka inicijativa na tu temu. Ima dece svih uzrasta koja očekuju redovnu poduku i treninge.