Pomoć države slamka spasa za prevoznike
BiznisIntervjuIzdvajamoPoslovanjePreduzetnikU fokusu
3.2.2021 14:24 Autor: Marija Jovanović
Prevoznici u Srbiji zbog pandemije korona virusa pretpeli su značajan pad prihoda. Iako je u poslovanju teretni saobraćaj imao znatno manje štete nego komercijalni prevoz putnika, gubici prevoznika procenjuju se na oko 200 miliona evra, kaže za Biznis.rs direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport“, Goran Aleksić.
Kada je reč o komercijalnom prevozu putnika, Aleksić naglašava da su ove firme važne za društvo s obzirom da je Srbija u velikoj meri oslonjena na drumski saobraćaj. Zbog toga je vrlo značajna najavljena pomoć države koja će svakom prevozniku omogućiti šest meseci po 600 evra po autobusu.
„Dobili smo pomoć koja, kada se saberu opšte mere iz 2020. i nove sektorske mere, premašuje 30 miliona evra. Javni prevoz putnika u Srbiji 2019. godine ostvario je ukupan prihod od 600 miliona evra. Prema sadašnjim podacima, u Srbiji delatnost obavlja 805 prevoznika sa ukupno 8.309 autobusa. U ovih 805 firmi posluje i osam javnih preduzeća koja, kao budžetski korisnici, neće biti obuhvaćena ovom pomoći“, navodi Aleksić.
Teretni saobraćaj pokazao stabilnost
Nakon sezonskog pada prihoda, koji se uvek dešava nakon praznika, prevoznike je prošle godine dočekala pandemija. Tokom cele godine nije bilo školskih ekskuruzija, turističkih putovanja, kao ni međunarodnog prevoza putnika, što je značajano povećalo gubitke na godišnjem nivou.
„Po strukturi troškova prevoznika, 45 odsto prihoda nije u direktonoj vezi sa obavljanjem delatnosti. Troškovi poreza koje prevoznici plaćaju, radne snage i troškovi goriva su na nivou od 55 odsto, a svi ostali troškovi u vezi su sa održavanjem saobraćajnog sistema. Srpski prevoznici su te troškove imali, ipak, sa druge strane, ekonomske mere vlade donete 2020. pomogle su da se održi zaposlenost, što je vrlo važno za javni prevoz putnika koji inače ima problema sa nedostatkom vozača i radne snage uopšte“, objašnjava Aleksić.
Kada je reč o međunarodnom, teretnom saobraćaju i kamionskom prevozu naš sagovornik naglašava da su oni efikasno obavljali svoju delatnost tokom pandemije, kao i da je država tokom zatvaranja brojnih zemalja bila vrlo kooperativna sa privredom.
„Međunarodni teretni transport bio je vrlo efikasan. Obezbeđena je dostava i distribucija i mi nismo imali nikakve zastoje kada je reč o dopremanju hrane, materijala, ni repro materijala za fabrike. To je funkcionisalo dosta korektno, tako da se može reći da je teretni transport bio vrlo stabilan“, naglašava Aleksić.
Neophodno smanjenje akciza na dizel gorivo
Prevoznici u Srbiji u pandemiju su ušli sa dodatnim problemom. S obzirom na važnost komercijalnog prevoza u drumskom transportu, ovo udruženje godinama unazad zalaže se za smanjenje akciza na dizel gorivo.
„Od 2015. godine krenulo se sa korekcijom akciza u Srbiji. Iz godine u godinu, akcize su rasle. Od tada mi ukazujemo da direktiva EU propisuje maksimalno zahvatanje države u nivou od 330 evra na 1.000 litara evro-dizel goriva za komercijalne transportne svrhe. U Srbiji to nisu želeli da uvaže“, napominje naš sagovornik i dodaje da država, zbog strukture troškova, treba da dozvoli akcizu koja je u nivou sa državama EU.
„Mi imamo zahvatanje države koje je 50 dinara po litru, a direktiva EU kaže da ne bi trebalo da bude više od 39“, navodi Aleksić i dodaje da su svi predlozi na stolu i da se ipak u celoj situaciji stvara dobra osnova da prevoznici u narednom peirodu poprave svoju poziciju uprkos trenutnom stanju.
„Imamo sve manje profesionalnih vozača i sve više ljudi odlazi u EU, a došli smo do toga da nam je starost autobusa na nivou od 20 godina. Imamo problem jer zaposleni nemaju dovoljnu zaradu, radimo po nižim cenama nego u EU i ne možemo da ulažemo u kamione i vozila. Jednostavno, kada više trošite na gorivo, a manje zarađujete, manje vam ostaje pa niste u mogućnosti da obezbedite zdravu ekonomiju“, zaključuje Aleksić.