Predlog za smanjenje nepotrebne papirologije

Šta bi poslodavcima donelo ukidanje obaveze dokazivanja troškova prevoza?

AnalizaPoreziPoslovanje

31.5.2025 13:44 Autor: Ljiljana Begović 21

Šta bi poslodavcima donelo ukidanje obaveze dokazivanja troškova prevoza? Šta bi poslodavcima donelo ukidanje obaveze dokazivanja troškova prevoza?
Zakon o radu već godinama garantuje zaposlenima pravo na naknadu troškova dolaska i odlaska sa posla, ali primena ove odredbe i dalje izaziva brojne... Šta bi poslodavcima donelo ukidanje obaveze dokazivanja troškova prevoza?

Zakon o radu već godinama garantuje zaposlenima pravo na naknadu troškova dolaska i odlaska sa posla, ali primena ove odredbe i dalje izaziva brojne nedoumice – kako za poslodavce, tako i za zaposlene.

Na papiru deluje jednostavno – ako poslodavac nije organizovao prevoz dužan je da radniku nadoknadi troškove u visini cene javnog prevoza. Međutim, praksa pokazuje da stvari nisu ni približno tako jednostavne.

U najnovijoj 17. Sivoj knjizi koju je objavio NALED navodi se da je još 2019. godine Ministarstvo finansija, odgovarajući na zahtev Grada Beograda, zauzelo stav da poslodavci moraju imati verodostojne isprave kojima se dokazuje da su zaposleni zaista koristili prevoz. To znači – mesečne karte, dnevne karte, račune za gorivo i slične dokaze. Ovaj stav Ministarstvo je potvrđivalo i u naknadno donetim mišljenjima, čime je praktično postalo jasno da administracija oko isplate naknade za prevoz nije nimalo trivijalna.

U decembru 2019. usledile su i izmene Zakona o porezu na dohodak građana, odnosno precizirano je da se porez ne plaća samo na dokumentovane troškove prevoza. Drugim rečima – bez računa nema ni poreskog oslobađanja. I upravo je tu počeo problem za poslodavce.

Na primeru jedne firme sa 1.500 zaposlenih procenjeno je da dodatni troškovi administracije samo za obradu prevoznih računa dostižu 2,3 miliona dinara. To je iznos koji se ne odnosi na sam prevoz, već na rad ljudi koji proveravaju račune, vode evidenciju, štampaju formulare, arhiviraju… I sve to samo zato da bi se država uverila da zaposleni zaista idu na posao.

Analitičari u Sivoj knjizi navode da se još veći problem javlja kod zaposlenih koji ne koriste javni prevoz.

Foto: IIAleksandarII, Wikimedia Commons

Sve je više ljudi koji na posao dolaze biciklom, trotinetom, električnim vozilom ili čak peške. Međutim, prema sadašnjim pravilima, naknade za takve oblike prevoza često se ne priznaju kao dokumentovani trošak – i zato su oporezive. Ispada da zaposleni koji brinu o zdravlju i životnoj sredini plaćaju više poreza. Ovakav sistem, kako tvrde pojedini pravnici i sindikati, nagrađuje papir, a ne ekološki doprinos.

Situaciju je donekle promenila odluka Grada Beograda iz decembra 2024. godine, kada je donet izmenjeni cenovnik usluge prevoza i uvedena besplatna vožnja u javnom prevozu na teritoriji glavnog grada. To znači da Beograđani, bar formalno, više nemaju trošak prevoza – pa ni poslodavci ne moraju da ga refundiraju.

Međutim, u ostatku Srbije situacija ostaje nepromenjena: poslodavci su i dalje dužni da pokrivaju troškove prevoza, a zaposleni moraju da ih dokumentuju.

Nedavnim mišljenjem (od 31. januara 2025. godine) Ministarstvo za rad ponudilo je određeno olakšanje – opštim aktom ili ugovorom o radu može se utvrditi merilo za naknadu prevoza, koje se vodi poslednjom isplaćenom nadoknadom po tom osnovu. Drugim rečima, firma može definisati „fiksnu cenu“ troška prevoza, prema ranijoj praksi. Ipak, pitanje je da li će Poreska uprava u slučaju kontrole prihvatiti takvu praksu kao dokumentovanu, naročito ako se ne podnosi konkretan račun.

Predlog NALED-a za ukidanje obaveze dokazivanja troškova prevoza

U nadi da će pojednostaviti komplikovanu praksu refundacije troškova prevoza zaposlenih predloženo je da se iz Zakona o porezu na dohodak građana izbriše reč „dokumentovanih” kada je reč o nadoknadi troškova za dolazak i odlazak sa posla. Time bi se ukinula obaveza da svaki dinar koji poslodavac isplati radniku na ime prevoza mora biti potkrepljen papirom – kartom, računom, fakturom ili drugim dokazom.

Analitičari tvrde da bi ovako pojednostavljeno rešenje rasteretilo i poslodavce i zaposlene. Suština predloga se odnosi na to da ako poslodavac ne obezbedi organizovani prevoz – bilo da je reč o autobusu, službenom vozilu, biciklu ili trotinetu – onda bi do visine mesečne karte javnog prevoza imao pravo da zaposlenima isplati naknadu bez dodatne dokumentacije.

Kao alternativu zakonskim izmenama predlaže se i da Ministarstvo finansija izda novo tumačenje kojim bi jasno definisalo koja je dokumentacija dovoljna da se priznaju ovi troškovi.

Među predloženim dokazima našli bi se: evidencija o dolascima zaposlenih na posao, zatim potvrda o mestu prebivališta ili boravišta (lična karta, ugovor o radu ili izjava zaposlenog), kao i važeći cenovnik javnog prevoza sa jasno definisanim zonama.

Prema ovom predlogu, sama evidencija koju vodi poslodavac trebalo bi da se smatra validnim dokumentom za procenu stvarnih troškova prevoza. Autor predloga podseća i na mišljenje Ministarstva finansija iz oktobra 2020. godine koje se odnosilo na naknadu za ishranu zaposlenih, a koje je zauzelo sličan stav – da interno vođena evidencija može biti dovoljna dokumentacija. Smatra se da bi se isti princip mogao primeniti i na troškove prevoza.

Zanimljivo je da se predlog dotiče i problema manjih sredina, gde nema javnog prevoza. U tim slučajevima, predlaže se da se trošak prevoza priznaje prema formuli: razdaljina između mesta stanovanja i posla plus cena goriva u momentu isplate.

  • LAV

    31.5.2025 #1 Author

    Neophodno je smanjiti papirologiju svakako. 21. vek je vreme je da sve ali bas sve bude elektronski vezano za dokumentaciju.

    Odgovori

  • JANA

    1.6.2025 #2 Author

    Svuda se u svetu prevoz placa ,zato sto se iz istog finanisra popravka istih,samo kod nas u Srbiji besplatno ,mogu reci da napredujemo u svakom smislu te reci

    Odgovori

    • SUNCE

      3.6.2025 #3 Author

      Zaista zvuci zaostalo da moraju da pokazu papir kao dokaz, presmesno.

      Odgovori

  • Jelena

    1.6.2025 #4 Author

    Odlična inicijativa, ukidanje nepotrebne papirologije bi značajno olakšalo poslovanje, posebno malim firmama. Vreme je da se poverenje u zaposlene i poslodavce stavi ispred gomile papira.

    Odgovori

  • Vanja

    1.6.2025 #5 Author

    Poslodavci su u tim situacijama u minusu!

    Odgovori

  • KIMCHI

    1.6.2025 #6 Author

    Pa da, dokaz o koriscenju svakako neophodan, ali koliko slucajeva o postojanju dokaza koji u praksi nije istinit

    Odgovori

    • ELLA

      1.6.2025 #7 Author

      Još više dokaza o plaćenim računima za prevoz, gorivo a poslodavac ne isplaćuje sredstva

      Odgovori

    • ZVONČICA

      1.6.2025 #8 Author

      Ja sam za to da se sve ispoštuje i bude po protokolima

      Odgovori

  • HANA

    1.6.2025 #9 Author

    Kod nas je papirologija uvek bila problem.

    Odgovori

  • REA

    1.6.2025 #10 Author

    mrtvo slovo na papiru

    Odgovori

  • SHALIMAR

    1.6.2025 #11 Author

    Treba sve da uproste,prevoz se ne placa trenutno,tj unazad par meseci,ali uskoro ce se naplacivati..

    Odgovori

  • VALERIJA

    1.6.2025 #12 Author

    Po manjim mestima su troškovi prevoza obavezni dok su u Beogradu luksuz.

    Odgovori

  • JEKSICA25

    1.6.2025 #13 Author

    Pa definitivno bi to bio udar i minus na firmu

    Odgovori

  • Šone

    1.6.2025 #14 Author

    Ne bih se ja sa Vama složio, uz dužno poštovanje ali niste u pravu. Ne znam gde je prevoz džabe, možda samo BG ali i ostali ljudi imaju dušu, svi sve plaćaju…

    Odgovori

  • MinjaKristalŠminkanje

    1.6.2025 #15 Author

    Ubrzava se obračun zarada, jer se izbegava dodatna papirologija i provera svakog zaposlenog.

    Odgovori

  • ZELJKA

    1.6.2025 #16 Author

    Pa ako je vec pokriven trosak od strane firme za sopstveni prevoz, kakav je problem dostaviti uvid o trosku goriva…

    Odgovori

  • Mina

    1.6.2025 #17 Author

    Plakšalo bi administraciju i uštedelo vreme poslodavcima.

    Odgovori

  • MAJA

    2.6.2025 #18 Author

    To se uv3k zloupotrebljavalo,isplacivalo se na osnovu papirq koji moze neko da ispise i pptpise,bilo privatni sektor ili ne,podizale su se pare a stedelo na porezu

    Odgovori

  • Aca1984

    2.6.2025 #19 Author

    Ja mislim da je bitno da se ukine ta papirologija i da taj trošak uđe u cenu koštanja, jer sve vise ljudi koristi alternativno sredstvo prevoza. Električni bicikl naprimer.

    Odgovori

  • Boba

    3.6.2025 #20 Author

    Suština je u tome da država naplati više poreza. Dokumentuj troškove – ne plaćaš porez, nemaš dokaz/račun – firma plaća porez od 10%. Velikim kompanijama se ne isplati da angažuju radnika koji će samo da prikuplja i obrađuje dokumentaciju za prevoz, pa im je jeftinije da plate tih 10% poreza i u tome je štos.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    8.6.2025 #21 Author

    Ukidanje obaveze dokazivanja troškova prevoza bi poslodavcima donelo:

    Manje administracije i troškova

    Poresku sigurnost

    Veću fleksibilnost u isplatama

    Ali, bez jasnih granica i pravila – može dovesti do fiskalnih gubitaka i zloupotreba. Idealno rešenje bi bilo uvođenje standardizovanog neoporezivog paušala, kao što već postoji u nekim zemljama EU.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.