Deloitte: Do 2030. godine generacija Z i milenijalci činiće 74 odsto svetske radne snage
12.6.2025 11:11 Autor: Redakcija Biznis.rs 1



Godišnje istraživanje kompanije Deloitte, 14. po redu, o generaciji Z i milenijalcima, obuhvata odgovore više od 23.000 ispitanika iz 44 zemlje. Prema projekcijama, do 2030. godine ove generacije činiće 74 odsto svetske radne snage. Istraživanje pokazuje da su im prioriteti novac, smisao i balans između poslovnog i privatnog života, dok sticanje tehničkih i „mekih“ veština smatraju ključnim za uspeh u budućem poslovnom okruženju.
Razvoj karijere bez adekvatne podrške od strane lidera
Iako su ambiciozni, mnogi pripadnici generacije Z ne žele da postanu rukovodioci, navedeno je u saopštenju kompanije. Umesto toga, važne su im mogućnosti za učenje, ravnoteža između posla i privatnog života, i napredak.
Rukovodeće pozicije nisu prioritet: Samo šest odsto pripadnika generacije Z vidi sebe u rukovodstvu kao glavni cilj. Ipak, mnogi biraju poslodavce upravo zbog mogućnosti za učenje.
Žele više podrške od rukovodilaca: Oko polovine kaže da bi želeli da ih rukovodioci uče i mentorišu, ali to zaista iskusi samo trećina.
Sumnje u obrazovanje: Oko četvrtina ispitanika sumnja da fakultetsko obrazovanje pruža relevantne veštine i iskustvo za tržište rada.
GenAI i budućnost rada
Rezultati istraživanja su dalje pokazali da upotreba generativne veštačke inteligencije brzo raste i pomaže mladima da poboljšaju kvalitet rada – ali izaziva i zabrinutost.
Sve više koriste GenAI: Velika većina očekuje da će GenAI promeniti njihov posao u narednih godinu dana. Više od polovine već sada koristi veštačku inteligenciju u svakodnevnom radu.
Pomešana osećanja: Iako mnogi navode poboljšanje u kvalitetu rada i balansu, preko 60 odsto se brine da bi AI mogao da eliminiše radna mesta, pa traže poslove koji su “otporni na AI”.
„Meke“ veštine su ključne: Više od 80 odsto ispitanika smatra da su veštine poput empatije, komunikacije i liderstva važnije za napredovanje u karijeri nego tehničke veštine.
U potrazi za novcem, smislom i ravnotežom između poslovnog i privatnog života
Kada biraju poslove i razmišljaju o karijeri, mladi navode tri ključna faktora: finansijsku sigurnost, svrhu i ravnotežu između privatnog i poslovnog života.

Finansijska nesigurnost raste: Skoro polovina pripadnika generacije Z (48 odsto) i milenijalaca (46 odsto) kaže da se ne oseća finansijski sigurno – što je značajan porast u odnosu na prošlu godinu. Bez finansijske sigurnosti, ređe doživljavaju posao kao smislen i imaju lošije mentalno zdravlje.
Svrha utiče na zadovoljstvo poslom: Oko devet od deset ispitanika kaže da im je osećaj svrhe važan za zadovoljstvo na poslu. Za neke to znači pozitivan uticaj na društvo, a za druge mogućnost da zarade, imaju slobodno vreme ili razviju veštine koje im pomažu van posla.
Dobro mentalno zdravlje pomaže u održavanju osećaj svrhe: Među onima koji prijavljuju dobro mentalno zdravlje, 67 odsto generacije Z i 72 odsto milenijalaca kaže da njihov posao ima smisla. Kod onih sa lošim mentalnim zdravljem, taj procenat je znatno niži (44 odsto i 46 odsto).
Pročitajte još:
O istraživanju Deloitte Global za 2025.
Ovo istraživanje obuhvata odgovore 14.751 pripadnika generacije Z (rođeni između januara 1995. i decembra 2006.) i 8.731 milenijalca (rođeni između januara 1983. i decembra 1994.). Ukupno je anketirano 23.482 ispitanika iz 44 zemlje širom sveta. Anketa je sprovedena putem online upitnika između 25. oktobra i 24. decembra 2024. godine, a deo odgovora dolazi iz dodatnih kvalitativnih intervjua.
Napomena: Generacija Z u ovom istraživanju uključuje samo punoletne osobe, zbog čega se gornja granica pomera svake godine.
SHALIMAR
13.6.2025 #1 AuthorBilo bi lepo da ostvare svoje ciljeve..