Prečicom do razvijenog biznisa
Moja firmaPoslovanjePreduzetnik
18.2.2021 15:25 Autor: Ljiljana Begović
Jedan od važnih kriterijuma za započinjanje sopstvenog biznisa je i koliko poslovanje sa sobom nosi rizika. Oni koji su probali da se bave franšizingom kažu da je neuporedivo lakše, sigurnije i izvesnije razvijati preduzetnički duh pod kišobranom već dokazanog poslovnog sistema.
Franšiza je repliciranje ili „kloniranje“ jednog uspešnog poslovnog koncepta na jednoj ili više lokacija gde vlasnik brenda prodaje pravo nekom drugom licu da koristi brend i kompletan sistem poslovnog znanja, i zahvaljujući tome na nekoj drugoj lokaciji počne da radi isti posao koristeći brend davaoca franšize.
„Za davaoca franšize ovo znači da se lako, sa minimalnim rizikom i uštedom resursa širi na druga tržišta i ostvaruje prihod od toga. Sa druge strane, primaoci franšize pored prepoznatljivog brenda, dobijaju čitav sistem znanja i „prečica“ u poslovanju koje će ih sačuvati od poslovnih grešaka koje bi ako su početnici u biznisu sigurno napravili. Pored prenosa znanja, primaoci mogu da računaju i na kostantnu podršku u radu“, kaže za Biznis.rs franšizni biznis konsultant Bojana Vuković.
U Srbiji je franšizing tek u razvoju
Na našim prostorima kada se pomene franšiza, prva asocijacija je kupovina neke inostrane franšize.
Prednosti franšizinga ogledaju se u sledećem: primalac dobija već uspostavljen brend, kompletnu obuku kako bi nesmetano počeo da radi mentorski pristup od strane davaoca koji će ga sačuvati od greški, rizika i gubitaka koji iz toga proizilaze. Davalac franšize je već “preležao sve dečije bolesti preduzetništva” i veoma mu je bitno da franšiza uspešno posluje.
„Ono što se tek stidljivo pominje je da ne postoji ni jedan razlog zbog koga naši uspešni poslovni koncepti ne bi razmišljali o franšiziranju i izlasku na svetsko tržište. Poslednjih godina intenzivno radimo na edukaciji preduzetnika da ova mogućnost postoji i da treba razmišljati globalno. Mi ovde imamo sjajne brendove i poslovne koncepte koji su ‘zaglavljeni’ u tradicionalnom načinu poslovanja i razmišljaju lokalno jer je tako lakše“, navodi Vuković.
Prednosti ovakvog rasta su brojne:
- Franšizing omogućava širenje bez dugova ili utroška slobodnog kapitala jer je novac koji se ulaže, zapravo, novac primaoca franšize
- Primalac franšize je vlasnik malog biznisa i lično je motivisan da pažljivo i predano upravlja svom poslovnom jedinicom
- Ne morate povećavati broj zaposlenih, bez obzira na to što Vaš posao raste
- Profitabilnost se povećava
- Minimalan poslovni rizik
I u Srbiji se sve češće pojavljuju firme koje žele da franšiziraju svoje poslovne sisteme.
Zanimljivo je da je baš 2020. kao veoma izazovna godina, u kojoj su veliki prodajni sistemi svakodnevno gubili ogromne svote novca, izbacila franšiziranje kao veoma pametnu mogućnost za restrukturiranje poslovanja.
„Što se kupovine franšize tiče, primećujem da ljudi mnogo više znaju nego pre par godina, pa samim tim postoji i porast u broju onih preduzetnika koji na ovaj način započinju sopstveni posao. Ovo je daleko sigurniji put za započinjanje sopstvenog posla i bilo bi sjajno kada bi i bankarski sektor to uvideo. Mnogima bi značilo kada bi, kao u okruženju, postojali mehanizmi finansijske pomoći za kupovinu franšize“, objašnjava Vuković.
Naša sagovornica kaže da ako se odlučite na franšizno poslovanje, pre svega treba dobro da se informišete. Bitno je da u startu budete svesni kako ovaj sistem funkcioniše i šta su osnovni principi. Franšizu ne treba kupovati samo zato što vam je neko rekao da one sigurno uspevaju.
Prva stvar koju treba da znate je ukupna investicija da bi vaša franšiza bila pokrenuta. Ovo bi trebalo da uključi troškove kupovine franšize, početni inventar i količinu obrtnog kapitala koji će vam biti potreban pre nego što počnete da zarađujete. Imajte na umu da ćete, verovatno, prvih meseci imati veće rashode nego što su prihodi.
Informišite se o poslovanju firme davaoca franšize, naročito o tome koliko dugo postoji, koja je stopa uspeha, šta kažu poslovni partneri, tj. kakvi su B2B odnosi. Razgovarajte sa nekim od zaposlenih u samoj kompaniji, razgovarajte sa ostalim primaocima franšize.
„Ovo je izuzetno bitno i ne zanemarujte ovaj deo čak i kada se radi o poznatom brendu. Kada stvari posmatrate spolja, unutrašnji problemi davaoca franšize koji će se sigurno odraziti na vas, ostaju skriveni. Sa druge strane, samo zato što je davalac franšize novi, ne znači da nije odlična poslovna prilika“, napominje Bojana Vuković.
Pročitajte detaljno ugovor, konsultujte se sa advokatom. Validno je samo ono što piše u ugovoru, a usmena obećanja se često zaborave.
Franšizno poslovanje omogućava dvostruku korist
Kada samostalno, od nule krećete u posao, sigurno je potrebno daleko više vremena, resursa i živaca zbog svih greški i izazova na putu da biste došli do te tačke. Treba imati na umu da mnogi preduzetnici to ne izdrže i odustanu.
„Slobodno mogu da kažem da je ovaj način poslovanja i za davaoca i za primaoca franšize veoma isplativ. Primalac će za iznos franšiznih naknada dobiti svo znanje koje je davalac godinama sticao i testirao u sopstvenoj praksi i za kratko vreme će moći da dostignu pun potencijal svoje franšize“, kaže Vuković.
Sa druge strane, davalac franšize prihoduje kroz franšizne naknade koje primalac plaća, jača poziciju svog brenda i širi tržište.