Alternativni prevoz po gradovima regulisan samo preporukama

Vozače trotineta i dalje zakon ne prepoznaje kao učesnike u saobraćaju

AutomobiliEkologijaInovacijeLifestylePreduzetnikU fokusu

11.4.2021 11:22 Autor: Julijana Vincan

Vozače trotineta i dalje zakon ne prepoznaje kao učesnike u saobraćaju Vozače trotineta i dalje zakon ne prepoznaje kao učesnike u saobraćaju
Pravila vožnje električnih trotineta u Srbiji, i pored brojnih najava, još uvek nije pravno regulisana. Nadležni kažu da će ova oblast biti preciznije definisana... Vozače trotineta i dalje zakon ne prepoznaje kao učesnike u saobraćaju

Pravila vožnje električnih trotineta u Srbiji, i pored brojnih najava, još uvek nije pravno regulisana. Nadležni kažu da će ova oblast biti preciznije definisana odredbama novog zakona o bezbednosti saobraćaja, a koji će, tvrde, biti u skladu sa primerima najbolje evropske prakse.

„Nova tehnološka dostignuća i masovna upotreba e-trotineta nije iznenadila samo nas, već i građane i zakonodavstvo širom Evrope i sveta. Nema jednoglasnog stava, već svaka zemlja ovaj problem definiše i rešava na svoj način. Evropska unija još uvek nije izradila predlog Direktive kojim bi se uredila pravila saobraćaja za električne trotinete i slična prevozna sredstva“, objašnjavaju u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

Dodaju i da je zbog raznolikog terena i drugačijih uslova u saobraćaju u različitim delovima zemlje, potrebno voditi računa po kojim površinama i na koji način građani mogu da se kreću električnim trotinetima. Dok novi zakon ne stupi na snagu, Agencija za bezbednost saobraćaja apeluje na građane u Srbiji da ne upravljaju trotinetima na kolovozu, kao i da koriste biciklističke staze, ali i vode računa o biciklistima.

„Apelujemo na sve korisnike da, prilikom učešća u saobraćaju, posebnu pažnju obrate na svoju bezbednosti i bezbednost svih učesnika u saobraćaju. O pravilnoj upotrebi električnih trotineta, kao i o saobraćajnim površinama kojima oni smeju da se kreću, možemo govoriti tek po usvajanju zakonskog okvira. Svakako, na trotoarima ne treba da idu brže od brzog hoda pešaka. Dakle, prilikom kretanja trotoarom nema zaletanja, vozači trotineta treba da imaju u vidu da pešaci na trotoaru ne očekuju, niti imaju razlog da očekuju kretanje drugih učesnika po površini koja je primarno namenjena za kretanje pešaka, značajno većom brzinom“, napominju u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

Devojke na trotinetu
Foto: Pixabay.com

Kako kažu, idealno pravno i zakonsko rešenje bilo bi da se, sa jedne strane, omogući bezbedno učestvovanje e-trotineta u saobraćaju, a s druge strane, da se podstakne upotreba tog prevoznog sredstva, jer smanjuje gužvu, ne zagađuje životnu sredinu, nema problema sa parkiranjem i slično.

Iako se voze po gradovima Srbije već pune dve godine i pravi su hit, kao alternativa gradskom prevozu, ovi dvotočkaši, kako se čini, neće uskoro dobiti „svoje propise“. Vozači električnih trotineta i dalje će se voditi kao pešaci, biciklisti ili skejteri, a umesto propisa, za sada imaju samo preporuke Agencije za bezbednost saobraćaja.

Prema tim preporukama, na vozače trotineta se apeluje da se na biciklističkim stazama ne kreću brzinom većom od 35 kilometara na sat, a na pešačko-biciklističkim stazama ne brže od 10 kilometara na čas. Tamo gde nema staza, preporuka je da se trotinetaši kreću trotoarima, ali da ne idu brže od šest kilometara na čas.

Poznato je da postoje trotineti različitih karakteristika i brzina, a najbrži trotineti na svetu idu i do 90 kilometara na sat. Stoga i dalje ostaju otvorena pitanja ko će smeti da vozi koji trotinet i da li će biti obavezna zaštitna oprema.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.