Cene nekretnina utiču na formiranje visokih stopa

Ima prostora da trgovci smanje marže, ali ne za sve artikle

AnalizaIzdvajamo

25.8.2023 08:01 Autor: Ljiljana Begović 18

Ima prostora da trgovci smanje marže, ali ne za sve artikle Ima prostora da trgovci smanje marže, ali ne za sve artikle
Guvernerka Narodne banke Srbije (NBS) Jorgovanka Tabaković je nedavno govoreći o inflaciji napomenula da su marže u trgovini značajno porasle i da to odmaže... Ima prostora da trgovci smanje marže, ali ne za sve artikle

Guvernerka Narodne banke Srbije (NBS) Jorgovanka Tabaković je nedavno govoreći o inflaciji napomenula da su marže u trgovini značajno porasle i da to odmaže centralnoj banci u vraćanju inflacije u granice cilja, i pozvala trgovinske lance da ne iskorišćavaju trenutak i da vode „odmerenu“ politiku marži.

U analizi koju je NBS napravila na osnovu javno dostupnih finansijskih izveštaja pet značajnih maloprodajnih lanaca u protekle tri godine, navedeno je da su trgovinske marže te grupe bile nominalno veće u 2022. u odnosu na 2019. za 36,6 odsto, a da je stopa trgoviskih marži u istom periodu porasla za dva procentna poena.

Žarko Groznadnić iz Retail Serbia komentarišući napomenu guvernerke, kaže da marže poslednjih godina jesu veće pogotovo na određenim grupama proizvoda, što je sigurno uticalo na veću stopu inflacije.

Ipak, proizvođači, uvoznici i dobavljači, pogotovo stranih brendova, snose veliku odgovornost za inflaciju. Treba napomenuti i da su operativni troškovi veći, pa samim tim ni marže nisu mogle sigurno da ostanu na nivou od pre nekoliko godina, ali ipak ima prostora da se smanje. Ne bih da iznosim podatke o visinama, ali znam da najniže marže u Srbiji ima ruska Torgservis grupa (Svetofor i Mere). Radi se o diskonteru sa veoma skromnim objektima koji nema svoju logistiku i marketing koji znatno povećavaju krajnju maloprodajnu cenu”, ocenjuje Grozdanić.

Naš sagovornik deli stav sa guvernerkom NBS da bi smanjenje marži doprinelo dezinflaciji. Ipak, smatra da je velika odgovornost i na proizvođačima koji često donose nove cene trgovcima.

“U Nemačkoj su dve velike grupacije Edeka i Rewe od prošle godine smanjile broj brendova na svojim policama jer su smatrale da su nova drastična poskupljenja neopravdana. To je nedavno uradio i britanski Tesco na 2.000 lokacija. Trenutno na tržištu imamo tri najveća igrača Delhaize, Mercator i Lidl koji imaju veliki izbor privatnih robnih marki sa veoma korektnim cenama u odnosu na brendove. Udeo prodaje PL-a (privatnih robnih marki) u Evropi je trenutno 38 odsto i on će i dalje beležiti rast, pogotovo u ovim veoma teškim vremenima za evropske potrošače”, kaže Grozdanić.

Foto: Freepik.com

U Srbiju dolazi još jedan maloprodajni lanac?

Kod velikog broja artikala trgovci svoje marže i cene formiraju zajedno sa svojim dobavljačima. Pored marže koja nije uvek visoka ulaze ostali troškovi za pozicioniranje proizvoda, što utiče da na kraju kupac plaća daleko veću cenu.

“Prema informacijama koje imam u nekoj bliskoj budućnosti postoji mogućnost da na tržište uđe još jedan veliki zapadni diskonti lanac što bi sigurno donelo velike pogodnosti za kupce. Videli smo kako je tržište reagovalo ulaskom Lidla, a pored njega imamo i neke domaće trgovce (Univerexport, članice DTL-a…) koji se šire po celoj zemlji što je povećalo konkurentnost”, napominje naš sagovornik.

Šta utiče na formiranje maloprodajne cene?

U analizi NBS stoji i da je rast troškova energije i zarada kao i zakupa poslovnog prostora, koji se finansira iz marži, iznosio 0,4 procentna poena poslovnih prihoda grupe, što je kompenzovano smanjenjem nematerijalnih troškova i amortizacije.

„Želimo, zbog odgovornosti NBS u obuzdavanju inflacije, da pozovemo i trgovinske lance da, mimo pokrića troškova i normalne zarade, ne idu u iskorišćavanje trenutka u kakvom se nalazimo. Inflacija ne može nekome da bude rat a nekome brat – protiv nje moramo da se borimo svi i to organizovano“, poručila je nedavno Tabaković.

Međutim, na formiranje maloprodajnih cena utiču mnogi faktori, od kojih je glavni trenutno stanje na tržištu i kupovna moć potrošača.

“Do sada smo na primer imali situaciju da se cene razlikuju u više gradova u istom lancu, ali sada smo došli do toga da u istom lancu jedna čokolada u Beogradu ima nekoliko cena i pored toga što se radi o artiklu sa istim rokom trajanja. Trgovac procenjuje kupovnu moć i njegove kupovne navike pa samim tim tako formira cene kao i akcijska sniženja”, navodi Grozdanić iz Retail Serbia.

Upoređivanjem cena istih proizvoda koji se prodaju na tržištu regiona i u Srbiji, mnogi od njih su za 50 odsto skuplji u našoj zemlji, što ekonomisti pripisuju uglavnom visokim maržama, ali i nedostatku konkurencije.

Na pitanje da li marže mogu da se smanje, naš sagovornik kaže da za to postoji prostor, ali ne u svim kategorijama.

“Smatram da postoji prostor za niže marže, pogotovo kod pojedinih brendova koji su duplo skuplji u Srbiji nego u Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji… Srpsko tržište se ‘pretvorilo’ u tržište Grčke – imamo visoke redovne maloprodajne cene mnogih brendova, ali imamo i akcijska sniženja koja su često 50 i više procenata. Ako bi trgovci spustili marže na određenim brend artiklima to ne bi imalo negativne efekte po njih, ali bi sa druge strane kupac verovatno dobio manji procenat sniženja na akcijama kao i broj artikala koji su na sniženju”, kaže Žarko Grozdanić.

On ističe da nema govora da srpsko tržište sa veoma visokim cenama maloprodajnog prostora može da posluje sa nekim veoma niskim maržama.

“ASPIAG (Spar Austrija) je upravo zbog visokih cena prostora odustala od srpskog tržišta. Njima su potrebne ekskluzivne lokacije, a one koje još uvek mogu da se nađu kod nas su veoma skupe”, zaključuje Žarko Grozdanić iz Retail Serbia.

  • Almir

    25.8.2023 #1 Author

    ?

    Odgovori

  • SABRINA

    25.8.2023 #2 Author

    Kupci često misle, ugledavši da je nešto sniženo, da je i povoljno. Treba razmisliti da li je to relna cena za taj kvalitet, a i proveriti cenu istog ili sličnog artikla još negde.

    Odgovori

    • SUZI

      27.8.2023 #3 Author

      I ono sto je snizeno je mizerno. Tako da se na kraju i ne vidi neka velika usteda

      Odgovori

  • Dux011

    25.8.2023 #4 Author

    Ma trgovci imaju svoju politiku. Svako vodi svoju… Sta li se desava sa cenom knjaz miloš limuna da sa 50 rsd skoci na 100 za samo dva meseca maltene

    Odgovori

  • Jj992

    25.8.2023 #5 Author

    oni uvek imaju prostora za to jer su marze ogromne…

    Odgovori

  • 021

    26.8.2023 #6 Author

    Država da oporezuje extra profit velikih trgovinskih lanaca.

    Odgovori

  • SHALIMAR

    26.8.2023 #8 Author

    Trgovine gledaju na sve nacine da imaju sto vecu zaradu…

    Odgovori

  • Zo Ran

    26.8.2023 #10 Author

    O kojim cenama u Grckoj govorimo. Kupili smo paket negazirane vode 6×1,5l u Grckoj prodavnici pored plaze
    Cena 1 euro, sinoc kupih 1,5 litara u prodavnici kod nas 72 din. Sladoled isti Lidl Grcka, ne na akciji 2,4e, u Lidlu kod nas, potpuno isti 390din. Da ne govorim o kravljoj feti, prava feta, ne ovo sto se kod nas tako zove, 2kg u Grckoj 11,6 evra, na akciji 9,8e za 2 kg. Slicna ovde, nesto losija 1100 din kg. Da ne govorimo o tome da je to bilo mesto na moru u Grckoj. Ima malo mesta za snizenje. Sto rece Radovan III: -Ajde!-

    Odgovori

    • Aleksandar

      26.8.2023 #11 Author

      Kažu za brendove. Tipa dezodoranse, čokolade, kafe…kakav Lidl?

      Odgovori

  • MODESTY

    27.8.2023 #12 Author

    Ima prostora, ali ne zele

    Odgovori

  • Jan

    27.8.2023 #14 Author

    Kupujte u manjim lokalnim radnjama a ne u lancima. Mnogo jeftijije ćete proći i inflacija bi bila mnogo manja. Ne mislim da na radnjice one od 10 kvadrata nego na jake preduzetnike koji se trude. Pogledajte cene i biće Vam sve jasno.

    Odgovori

  • CIGI

    27.8.2023 #16 Author

    Onda bi trebalo ti artikli I da budu sa nizom cenom

    Odgovori

  • PIKSI

    27.8.2023 #17 Author

    Tesko ali videcemo

    Odgovori

  • SENSEI

    28.8.2023 #18 Author

    Ponekad trgovci imaju mogućnost da smanje maržu, ali da li im je to isplativo

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.