Dušan Marković, profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, za Biznis.rs o trendovima na tržištu automobila

Evropa gubi korak u automobilskoj industriji, Srbija mora da pronađe svoju nišu

AutomobiliIntervjuIzdvajamoMesečnikPoslovanje

1.11.2025 15:24 Autor: Marko Andrejić 12

Evropa gubi korak u automobilskoj industriji, Srbija mora da pronađe svoju nišu Evropa gubi korak u automobilskoj industriji, Srbija mora da pronađe svoju nišu
Evropska automobilska industrija suočava se sa ozbiljnim padom proizvodnje i prodaje. Evropsko tržište je od 2019. do 2024. godine izgubilo oko tri miliona prodatih... Evropa gubi korak u automobilskoj industriji, Srbija mora da pronađe svoju nišu

Evropska automobilska industrija suočava se sa ozbiljnim padom proizvodnje i prodaje. Evropsko tržište je od 2019. do 2024. godine izgubilo oko tri miliona prodatih vozila, a njegov udeo u globalnoj prodaji spao je sa 23 na manje od 19 odsto. Istovremeno, proizvodnja je smanjena za više od četiri miliona automobila, što je dovelo do drastičnog pada iskorišćenosti kapaciteta u vodećim fabrikama, poput Mercedesa i Stelantisa.

Dušan Marković, profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, kaže u intervjuu za Biznis.rs da je uzrok ovakvih trendova kombinacija stagnacije tražnje, visoke neizvesnosti i energetske krize, ali i zaostajanje evropskih kompanija u razvoju baterijskih tehnologija. Dok u Kini lokalni proizvođači drže više od dve trećine tržišta i zahvaljujući nižim proizvodnim troškovima i potpunoj kontroli lanca snabdevanja dominiraju u segmentu električnih vozila, Evropa gubi i domaće i strano tržište.

Profesor Marković naglašava da je srpska automobilska industrija, koja je pre dve godine brojala oko 150 kompanija sa više od 100.000 zaposlenih i godišnjim prihodima od 7,3 milijarde evra, snažno oslonjena na evropske pogone. To je i prilika i rizik: iako domaći dobavljači mogu da rastu u segmentu tehnološki intenzivnijih poslova, najugroženija su radna mesta u fabrikama kablova i drugim radno-intenzivnim pogonima, koji su najbrojniji na jugu Srbije.

Naš sagovornik smatra da je ključni zadatak Srbije identifikacija održivih projekata sa većom dodatom vrednošću, jačanje saradnje akademije i industrije i precizno mapiranje kapaciteta koji mogu da opstanu u novim uslovima. U suprotnom, domaća automobilska industrija mogla bi da se suoči sa smanjenjem obima i rastom socijalnih rizika u najranjivijim regionima.

Kako ocenjujete trenutno stanje automobilske industrije u Evropi i njen kapacitet da odgovori na globalne trendove elektrifikacije i digitalizacije vozila?

Ne postoji kriza u auto-industriji na svetskom nivou, postoji kriza u Evropi. To je trenutno aktuelno stanje, a za Evropu je posebno problematično to što je uključena u ceo globalni lanac snabdevanja.

S jedne strane, zbog usporavanja ekonomskih aktivnosti imamo stagnaciju ili čak i opadanje. Dakle, 2019. godine, pred pandemiju, Evropska unjija plus Velika Britanija i EFTA imali su blizu 18,5 miliona prodatih vozila, dok je 2024. godine prodaja pala na 15,5 miliona, što je pad od tri miliona vozila. Takođe, ono što je vrlo bitno – evropski udeo na svetskom tržištu smanjen je sa 23 na ispod 19 odsto ukupne prodaje. Uzroci su višestruki – pandemija, ekonomska stagnacija, energetska kriza… sve su to faktori koji donose neizvesnost i ljudi u takvoj situaciji odlažu kupovinu vozila.

Dušan Marković / Foto: Petar Petrović

S druge strane, tu je promena regulative koja insistira na napuštanju motora sa unutrašnjim sagorevanjem, dok evropski proizvođači objektivno nisu razvili kompetencije neophodne za poslovanje na početku lanca snabdevanja, odnosno zaostaju u razvoju baterija. To smanjuje konkurentnost, a i proizvodni kapaciteti su sve slabije iskorišćeni.

Recimo, evropski pogoni – i evropskih i drugih svetskih kompanija – imaju pad proizvodnje sa 18,6 miliona vozila u 2018. godini na 14,3 miliona danas. To je 4,3 miliona manje proizvedenih vozila za nekih šest-sedam godina. Možda je najočitiji primer Mercedes-Benz, koji je sa 85 odsto iskorišćenosti kapaciteta 2019. pao na 69 odsto u 2024. godini – to je 16 procentnih poena manje. U istom periodu Stellantis je pao sa 64 na 49 procenata – manje od polovine iskorišćenosti kapaciteta. Očigledno je da Evropa nije više toliko atraktivna lokacija za proizvodnju.

A kakav je položaj evropskih proizvođača u globalnom kontekstu?

– Evropa gubi ne samo u segmentu proizvodnje, već i na ključnim tržištima. U Kini, koja je postala najveće svetsko tržište sa više od 31 milion prodatih vozila godišnje, evropske kompanije su izgubile trku – preko dve trećine prodaje čine domaći brendovi. Kineski proizvođači imaju 30 odsto niže troškove proizvodnje, dominiraju u razvoju baterija i pratećih tehnologija, a dodatno ih podržava snažna industrijska politika i ulaganje u zelenu energiju.

Bezbednosni standardi glavna barijera za integraciju tržišta

Da li očekujete dalje produbljivanje globalnih podela na azijsko i evropsko/američko tržište automobila ili će se integracija kroz zajedničke tehnologije ipak nastaviti?

– To je sada stvar nagađanja i to će definisati političke odluke koje se tiču trgovine i tehnoloških standarda. Pratiće se kretanje regulative po pitanju veštačke inteligencije, nametanje trgovinskih ograničenja… Nema naznaka da će se ovakva podela dogoditi u kratkom roku, ali mislim da Amerikanci ipak neće otvoriti tržište za kineske modele. Zašto? Zato što vozila postaju mehanički proizvod koji nosi digitalne sadržaje, i oni sigurno neće dopustiti prikupljanje podataka o svojim građanima, iz bezbednosnih razloga. Takođe, pretpostavljam da će i u Evropi ti standardi bezbednosti biti jedna od barijera za ulazak kineskih kompanja na tržište.

Kako u celoj toj priči stoji srpska automobilska industrija? Koje su glavne prednosti, a koji izazovi domaće auto-industrije u lancu snabdevanja evropskih proizvođača?

Srbija je u proteklih 15-20 godina razvila proizvodnju auto-komponenti i kablovsku industriju, ali mi se čini da smo pomalo stihijski razvijali taj poslovni ekosistem. On je 2023. godine obuhvatao oko 150 kompanija, zapošljavao 100.000 ljudi i ostvario prihod od 7,3 milijarde evra. Te firme su dominantno izvozno orijentisane, ka pogonima u Evropi i nešto malo manje ka SAD i Severnoj Africi. Međutim, glavni kupci su evropski proizvođači koji su sada u problemima, pa se to neminovno preliva i na nas. Najviše su pogođeni radno intenzivni poslovi sa niskom dodatom vrednošću, poput proizvodnje kablova. Troškovi rada u Srbiji nisu više konkurentni u odnosu na Severnu Afriku, gde su plate višestruko niže, pa se deo proizvodnje seli u Maroko ili Egipat. To posebno pogađa najranjivije grupe radnika u siromašnijim delovima naše zemlje.

Ipak, na drugoj strani imamo i pojedine kompanije koje su tehnološki intenzivne – Continental, Bosch, ZF, ali manje radno intenzivne. I tu su poslovi često mnogo bolje plaćeni.

Šta očekujete od najavljene proizvodnje Fiat Pande u Kragujevcu?

Dušan Marković / Foto: Petar Petrović

– Na početku je rečeno da je projektovani kapacitet fabrike u Kragujevcu 150.000 vozila. Za ovu godinu planirana je proizvodnja 50.000, a od naredne povećanje na 100.000 vozila. Pošto je tražnja za čisto električnim vozilima limitirana, oni imaju mogućnost da proizvode i Pandu u hibridnoj verziji, a mislim da su već uveli i proizvodnju jednog modela Citroena koji se pravi na istoj platformi. To je ono što je dobro – diversifikacija proizvodnje (električni i hibridni model) plus dva različita brenda, ali je problem i dalje usmerenje na evropsko tržište. Takođe, suočavaju se sa manjkom zaposlenih.

Plata radnika u pogonu je oko 90.000 dinara i nema zainteresovanih za te pozicije, pa su dovodili i Italijane iz pogona koje su u međuvremenu zatvarali u Italiji. Može lako da se desi da mi nemamo dovoljan broj ljudi da odgovorimo na potrebe Fijata, ili čak da cena rada ne bude adekvatna. I to je ono što je problematično.

Uvek ostaje i ta problematična tražnja, gde vidimo visoke rizike u Evropi – često eksterne, i ne znamo kako će se kretati tražnja u narednom periodu.

Kakva je konkurentnost domaće auto-industrije? Hoćemo li doživeti sudbinu evropskih kompanija koje najavljuju otkaze?

– Nažalost, vidimo da otkaza već ima. Najviše se dešavaju u radno-intenzivnim delatnostima, i to u hiljadama radnih mesta. Pre dve godine to još nije bilo vidljivo, ali tokom 2024. i 2025. gubi se značajan broj radnih mesta – ove godine je malo više od 4.900 ljudi ostalo bez posla. Pojedine kompanije su već najavile potpuni odlazak iz Srbije – poput Drexlmeiera koji zapošljava 2.800 radnika. To su baš velike brojke i pokazuju da naša zemlja više nije aktuelna lokacija za poslove sa niskom dodatom vrednošću, a s druge strane nema više ni toliko narudžbina od kupaca koji su u problemu.

Startapovi bi mogli da pomognu srednjim preduzećima

– Srbija je napravila neke velike iskorake u startap ekosistemu, u odnosu na ono što smo bili ranije. Jedan od problema u ovom sektoru je što naši startapi često nemaju adekvatnu orijentaciju – ljudi se usmeravaju na rešavanje domaćih ili u najboljem slučaju regionalnih problema, a neko u Americi ili u Kini, na primer, već uveliko radi na tome. To je ono što nedostaje.

Takođe, teško je stići na velika tržišta ako nemaš domaće kompanije sa kojima možeš da testiraš rešenja. Kod nas to ide malo teže, ali mislim da je u domaćoj auto-industriji problem i što podružnice globalnih kompanija koje rade kod nas često nemaju autonomiju da same odlučuju o nekim potezima.

Što se tiče celokupne privrede, imamo nekih pedesetak preduzeća koja su zainteresovana za saradnju sa startapovima. Nedavno je na skupu u Privrednoj komori Srbije bila kompanija koja želi da uđe u program sa švedskim startapovima i da proba sa njima da razvije neka potrebna rešenja. Ali, da – nema puno takvih kompanija. Lično mislim da bi, sa društvenog aspekta, bilo najkorisnije filtrirati neka srednja preduzeća koja rade uslovno rečeno tehnički zahtevnije proizvode – sa otprilike 150 radnika i 10 miliona evra prihoda, i da bi njima, zapravo, startapovi mogli značajno da pomognu, recimo u procesu podizanja efikasnosti proizvodnje – ističe profesor Dušan Marković.

Kako vidite ulogu Kine i drugih rastućih tržišta Dalekog istoka u oblikovanju budućnosti automobilske industrije? Da li Evropa može da zadrži lidersku poziciju?

– Kina je definitivno najznačajnije tržište, sa 31 milion prodatih vozila – putničkih, teretnih, transportnih, autobusa, kamiona… Evropa i SAD su zasićena tržišta – gotovo da na jednog čoveka dolazi jedno vozilo. U Kini je to oko 250 vozila na 1.000 stanovnika, što znači da još postoji ogroman prostor za rast. Zato kinesko tržište i dalje brzo raste, dok evropsko stagnira. Uz to, kineski potrošači nemaju izraženu lojalnost brendu, već biraju vozilo po funkcionalnosti i ceni, što pogoduje domaćim proizvođačima.

Takođe, u Kini su prisutne visoke stope rasta, odnosno raste standard stanovništva i ulaže se dosta u infrastrukturu. Kinezi su razvili su poslovni ekosistem i više ne zavise od drugih. Doveli su do savršenstva organizaciju, logistiku, rade sa veštačkom inteligencijom, razvijaju robotizaciju… Kontrolišu ulazne inpute i lideri su u proizvodnji električnih baterija, zapravo kontrolišu ceo proces prerade sirovina. Inovatori su i u oblasti brzih punjača. Integrisali su proces zelene energije i trenutno su ubedljivo najveći proizvođači obnovljive energije. Sve ovo dovodi do pada troškova proizvodnje vozila koji su oko 30 odsto niži nego istih modela u Evropi. Samim tim su automobili dodatno dostupniji.

Inače, kao što sam već rekao, više od dve trećine tržišta u Kini čine lokalni brendovi. Preko 150 kompanjija se takmiči u segmentu električnih vozila i većina njih posluje sa gubitkom, ali to je deo kineske industrijske politike – pustiće ih da se istroše, jer konkurencija sve njih tera da napreduju i da se usavršavaju, pa kada se ustanovi da se proces standardizovao država će intervenisati i naterati tržište na konsolidaciju. Od tih 150 ostaće 15-20 velikih proizvođača električnih automobila.

A da li kineski proizvođači mogu da dođu u Evropu zavisiće dosta od politike, carina, vancarinskih barijera. Za prvih sedam meseci ove godine uspeli su da zauzmu pet odsto evropskog tržišta.

Na koji način saradnja između akademije, države i industrije može ubrzati inovacije u auto-sektoru u Srbiji i regionu?

Srbija mora da identifikuje projekte sa većom dodatom vrednošću i da se udaljava od poslova koji gube smisao zbog rasta cene rada. Potrebno je jačati saradnju sa lokalnim kompanijama koje bi mogle da uđu u lance snabdevanja, kao i ulagati u dualno obrazovanje i nove kompetencije. Akademska zajednica može da pomogne kroz istraživanja i razvoj, posebno u saradnji sa kompanijama koje imaju inženjerske centre u Srbiji. Auto-sektor kod nas će biti manji nego do sada, ali je važno da bude zdrav i održiv.

Autor: Marko Andrejić

Tekst je objavljen u oktobarskom broju štampanog izdanja Biznis.rs

  • BILJKA

    1.11.2025 #1 Author

    Manje se kupuju električni automobili.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    1.11.2025 #2 Author

    Drugim rečima, budućnost Srbije u auto-industriji nije u „pravljenju automobila“, već u pravljenju onoga što automobilima treba.

    Odgovori

  • ŽIZI

    2.11.2025 #3 Author

    Tačno, vreme je da se Srbija okrene pametnoj specijalizaciji, ne masovnoj proizvodnji.

    Odgovori

  • PAVLE-2005

    2.11.2025 #4 Author

    Evropa je odavno izgubila sve

    Odgovori

  • HANA

    2.11.2025 #5 Author

    Evropski priizvođači su ugruženi od strane Kine a rezultat se vidi.

    Odgovori

  • REA

    2.11.2025 #6 Author

    Pravi potez bi bio usmeravanje ka visokotehnološkoj proizvodnji i obrazovanju kadrova za tu oblast.

    Odgovori

  • MARA

    2.11.2025 #7 Author

    Srbija za sve mora naći svoj put

    Odgovori

  • Anonimni

    2.11.2025 #8 Author

    S obzirom da su najbolji pogoni u automobilskom industriji kod nas gotovo uništeni ništa me dalje ne čudi.

    Odgovori

  • SUNCICA

    2.11.2025 #9 Author

    Sta cemo mi u automobilskoj industriji?

    Odgovori

  • Vanja

    2.11.2025 #10 Author

    Ekonomska kriza je dovela do pada!

    Odgovori

  • LAV

    2.11.2025 #11 Author

    Mozda je samo trenutno takva situacija.

    Odgovori

  • WanderingSpirit

    2.11.2025 #12 Author

    Ima nade ako se potrudimo.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.