Stefan Lazarević, predsednik UO Američke privredne komore u Srbiji, za Biznis.rs o poslovnoj klimi i očekivanjima privrede

Srbija kao investicioni hab za američke investitore

IntervjuMesečnikPoslovanje

1.6.2024 13:31 Autor: Marko Andrejić 11

Srbija kao investicioni hab za američke investitore Srbija kao investicioni hab za američke investitore
Kako bismo imali jasne uvide u stavove privrede, Američka privredna komora (AmCham) svake godine sprovodi svoje tradicionalno istraživanje „Prolazno vreme” (Lap Time) među kompanijama... Srbija kao investicioni hab za američke investitore

Kako bismo imali jasne uvide u stavove privrede, Američka privredna komora (AmCham) svake godine sprovodi svoje tradicionalno istraživanje „Prolazno vreme” (Lap Time) među kompanijama članicama, na temu zadovoljstva poslovnom klimom i očekivanja privrede u narednom periodu. Prema ovom istraživanju s kraja prošle godine, prognoza poslovanja AmCham članica za 2024. u celini je optimističnija u odnosu na prethodne krizne godine obeležene epidemijom korona virusa i ratom u Ukrajini.

Ovaj rast optimizma pokazatelj je delimičnog oporavka ekonomije i jačanja poverenja investitora, međutim veoma je važno da na dugoročnom planu, zajedno sa novom Vladom Srbije, radimo na nastavku strukturnih i institucionalnih reformi. Čvrsto verujemo da su reforme jedini put da zajedno obezbedimo nove investicije, veće zapošljavanje i bolji standard za građane Srbije, ističe u razgovoru za Biznis.rs Stefan Lazarević, predsednik Upravnog odbora Američke privredne komore u Srbiji. On je inače potpredsednik za globalne operacije u korporaciji NCR Voyix i generalni direktor NCR Voyix za Srbiju.

Lazarević je početkom februara ponovo izabran na poziciju predsednika UO AmCham-a, pa ga zato na početku intervjua pitamo – da li to znači da su članovi zadovoljni Vašim dosadašnjim radom i rezultatima Komore? A kako Vi ocenjujete rad udruženja u prethodnom periodu?

– Prvo bih se zahvalio kompanijama članicama AmCham-a na poverenju i prilici da još dve godine, u mom poslednjem mandatu, zajedno radimo na unapređivanju poslovnog ambijenta u Srbiji. Verujem da je ceo Upravni odbor, zajedno sa AmCham Izvršnom kancelarijom, u prethodne dve godine doneo novu dinamiku i pristup u pozicioniranju strategije za kreiranje predvidivog i stabilnog poslovnog ambijenta. Radili smo sistematično na unapređivanju ekonomskih odnosa između SAD i Srbije i pokušali još više da animiramo region da radi zajedno na projektima sa fokusom na dalje integracije u regionalno i jedinstveno tržište Evropske unije. A ono što je najbitnije, snaga AmCham-a upravo leži u njenim članovima i sve što smo postigli u prethodne dve godine urađeno je zahvaljujući kompanijama članicama. U tom smislu, otvorena komunikacija i uključivanje, odnosno animiranje naših članova da aktivno učestvuju u radu AmCham, bio je i ostaće jedan od prioriteta.

S obzirom na to da sam inženjer, više volim da govorim koristeći brojeve ka potporu. Proteklu godinu Američka privredna komora u Srbiji završila je sa najvećim brojem članova od osnivanja. AmCham danas okuplja više od 260 međunarodnih i domaćih kompanija, koje zapošljavaju preko 112.000 građana Srbije i čiji godišnji promet, prema podacima APR-a, premašuje 20 milijardi evra.

Kontinuirano smo, sa svojim članicama i Vladom Srbije, razgovarali o tome šta je neophodno da, kao društvo i država, uradimo kako bi Srbija postala atraktivnje mesto za postojeće i nove investitore, u kojim oblastima su neophodne reforme i na koji načan, te na putu promena bili dosledna podrška i jednima i drugima. Tim putem planiramo da nastavimo i u narednom periodu, kao principijelna podrška i novoj Vladi Srbije.

Stefan Lazarević / Foto: AmCham Srbija

Ko će ulagati u Srbiji u 2024. godini? Koji sektori su najzanimljiviji potencijalnim investitorima?

– Američke kompanije koje posluju u Srbiji zadovoljne su svojim investicijama i veoma često se odluče da dodatno investiraju i prošire svoje poslovanje. U poslednjih dvadesetak godina američke kompanije investirale su više od četiri milijarde dolara i zaposlile više od 30.000 ljudi. Nivo razmene usluga porastao je toliko da je Amerika partner broj jedan kada je u pitanju izvoz, pre svega IT, usluga iz Srbije.

Američke kompanije zainteresovane su za ulaganje u Srbiju, a to su potvrdile i privredne misije u prethodnom periodu, dolazak američke privredne delegacije u Srbiju i odlazak AmCham delegacije u SAD, kao i veći broj bilateralnih poseta zvaničnika. Reč je, pre svega, o tehnološkim kompanijama, kao i onima iz oblasti infrastrukture i energetike. Američke kompanije zainteresovane su i za različite proizvodne delatnosti, posebno sektor robe široke potrošnje, farmaceutsku industriju, auto-industriju i slično.

U svojim svakodnevnim naporima, AmCham se trudi da bude najbolji mogući ambasador Srbije kao dobre investicione destinacije i snažan partner Vladi Srbije u unapređivanju investicione klime. A da bi se planirane investicije realizovale jako je važno da nastavimo sa ekonomskim integracijama, regionalnim inicijativama i usaglašavanjem sa EU regulativom.

Inflacija se polako vraća u ciljni koridor, ali je i dalje iznad postavljenih vrednosti u većini zemalja. Narodna banka Srbije prati monetarnu politiku vodećih centralnih banaka, pa već nekoliko meseci ne menja referentnu kamatnu stopu. Kada očekujete stabilizaciju cena i tržišta, a kada bi moglo da počne snižavanje ključnih kamatnih stopa od strane centralnih banaka?

– Stabilizacija cena i tržišta, kao i snižavanje ključnih kamatnih stopa od strane centralnih banaka, zavisi od niza faktora, što uključuje inflacione trendove, ekonomski rast, tržište rada, globalne ekonomske prilike. Mnoge centralne banke sa sve većom izvesnošću predviđaju da će se inflacija u njihovim zemljama vratiti u granice cilja u drugoj polovini ove ili prvoj polovini naredne godine, imajući u vidu smirivanje inflatornih pritisaka i efekte koje su dale restriktivne monetarne politike.

Prema oceni Narodne banke Srbije, opreznost domaće monetarne politike potrebna je i zbog rasta cene nafte na svetskom tržištu usled odluke zemalja OPEC+ da ograniče ponudu i tokom drugog tromesečja ove godine, zbog izraženih geopolitičkih tenzija, dužih transportnih ruta i većih logističkih troškova.

Privreda se uvek nada punom mandatu nove Vlade

Koliko će izborna godina u obe zemlje uticati na poslovne rezultate kompanija?

– Verujem da će po završetku izbornog procesa obe administracije nastaviti da rade na dobrim, pre svega, ekonomskim odnosima, te da će korist od toga imati i naša privreda i građani. Istovremeno, ja sam čvrstog stava da je uvek najvažnje da se pozabavimo sopstvenim poslom, a to su u našem slučaju važne reforme koje će nam omogućiti konkurentnije tržište, brže priključivanje Evropskoj uniji, više investicija i što je najvažnije, bolji život za nas i našu decu.

Na kraju svakog izbornog procesa privreda se nada da će nova Vlada imati pun mandat, jer samo u takvim okolnostima može da se radi na strukturnim i sistemskim reformama.

Koliko trenutni makroekonomski uslovi, inflacija i visoke kamate, utiču na poslovanje članica AmCham-a u Srbiji? Koliko će odluke Evropske centralne banke i američkog FED-a uticati na srpsko tržište u narednim mesecima?

– Činjenica je da kompanije koje posluju u Srbiji, uz dostupnost radne snage i efikasnost državne uprave, inflaciju prepoznaju kao jedan od ključnih izazova. Ali, ono što investitore, bilo da su domaći ili strani, najviše opredeljuje da nastave sa investiranjem jesu stabilnost i predvidivost regulatornog i poslovnog okruženja.

U tom kontekstu, siguran sam da će trenutni makroekonomski uslovi veoma uticati na poslovanje u Srbiji, a posebno očekujem da će na poslovanje uticati odluke Evropske centralne banke. To pre svega kažem jer je dve trećine kredita banaka indeksirano u evrima, tako da će to direktno uticati na cenu postojećeg zaduženja u narednom periodu. Sa druge strane, ukoliko dođe do smanjenja kamata to će uticati na povećanje tražnje za novim kreditima, što automatski implicira i veću mogućnost privrednog rasta.

Takođe, Narodna banka Srbije u odlučivanju o našoj referentnoj kamati delimično gleda i postupanje Evropske centrale banke, što takođe može biti pozitivan signal za jeftinije zaduživanje u dinarima. Pored svega, očekivanja u pogledu smanjivanja kamatne stope treba da ostanu umerena, s obzirom na to da će monetarne vlasti odluke o smanjivanju kamata donositi striktno vodeći računa o držanju inflacije u targetiranom okviru.

Kako ste zadovoljni trenutnom ekonomskom saradnjom SAD i Srbije? Predsednik Srbije je najavio da će američke kompanije graditi mnogo toga u Srbiji.

– Dobri ekonomski odnosi sa SAD, uz regionalne i evropske integracije, preduslov su za privlačenje novih i održavanje postojećih investicija. Srbija trenutno ima rastuću bilateralnu, političku i ekonomsku saradnju sa Sjedinjenim Američkim Državama i to je dobra vest i za privredu i za građane Srbije.

Sasvim je tačno, i tu se slažem sa predsednikom Vučićem, da je Srbija postala svojevrsni investicioni hab regiona. Verujem da je značajan deo zasluge i u rukama Američke privredne komore, ali i svih kompanija iz SAD koje su prisutne na našem i regionalnom tržištu. Evo, u ovom trenutku dok razgovaramo AmCham Srbija je u radnoj poseti SAD gde su okupljeni svi evropske Američke privredne komore, a tema je, naravno, kako da čvršćom saradnjom između privatnog i javnog sektora podignemo konkurentnost lokalnih tržišta i privučemo više investicija. Kao rezultat ove posete, očekujem da nastavimo sa realizacijom našeg plana za unapređenje ekonomskih odnose između SAD i Srbije. Upravo zato AmCham podržava sve napore da Srbija bude izbor „broj jedan“ za američke investitore.

Šta očekujete od nove Vlade Srbije i da li mislite da će biti značajnih promena u ekonomskoj politici? Koji su prioriteti AmChama za naredni period?

– Očekujemo da će nova Vlada Srbije, pre svega, odgovornom ekonomskom i fiskalnom politikom, kao i jasnim fokusom na sistemske i strukturne reforme, nastaviti sa aktivnostima na suzbijanju efekata krize i unapređenju privrednog ambijenta. AmCham će u sprovođenju ovih reformi i u narednom periodu pružati podršku Vladi, jer čvrsto verujemo da je to jedini put da stvorimo atraktivan ambijent za nove investicije, veće zapošljavanje i bolji standard građana Srbije.

Sa ovim ciljem, Upravni odbor AmCham-a definisao je prioritetne oblasti za koje smatramo da mogu da doprinesu kreiranju modernog i atraktivnog poslovnog ambijenta u Srbiji, zasnovanog na predvidivosti, transparentnosti i konkurentnosti. To su, pre svega: dalja digitalna transformacija javne uprave, dosledno sprovođenje zelene agende za čistu i energetski diversifikovanu Srbiju, unapređenje sistema zdravstvene zaštite, predvidivo i stabilno fiskalno okruženje, uz međunarodno ekonomsko povezivanje sa fokusom na dalje integracije u regionalno i jedinstveno tržište Evropske unije.

Autor: Marko Andrejić

Tekst je objavljen u majskom broju štampanog izdanja Biznis.rs

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.