Kako do mira u kancelariji i motivisanih radnika?
11.7.2021 15:01 Autor: Ljiljana Begović
Iako možda deluje frustrirajuće, konflikti u radnim organizacijama su česta pojava. Na sreću, postoje tehnike koje mogu da se uvežbaju da bi radna atmosfera bila zadovoljavajuća i motivišuća za ceo kolektiv.
“U svakodnevnom životu neprestano pregovaramo, na poslu, sa članovima porodice, sa prijateljima. O tome da li ćemo ući u poslovno partnerstvo do toga koji auto ćemo kupiti i gde ćemo na letovanje sledeće godine. I zato što smo dužni sebi, ali i okruženju, da ponudimo rešenje za koje svim srcem i razumom verujemo da može da nas podigne na „viši nivo“. Ovde govorimo o etičkim pregovorima – onima u kojima naša rešenja, odnosno ideje, kada budu prihvaćeni, celi sistem tj. okruženje kojih se tiču guraju ka napretku”, kaže za Biznis.rs PhD, ECA Coach Anja Bundalo.
Naša sagovornica navodi da kreativno razmišljanje donosi nove ideje za rešavanje i najsloženijih problema. Ohrabrivanjem članova tima na kreativno razišljanje raste njihovo samopouzdanje, energija i povezanost sa ciljevima i vizijom kompanije.
U suprotnom, ukoliko kompanija ne podržava razmišljanje “van kutije”, rizikuje da izgubi najdragocenije članove tima, da unese nezadovoljstvo i neproduktivnost u svoje redove. Naravno, nezadovoljni timovi blokiraju produktivnost cele kompanije.
“Da bi kreativnost bila ispoljena najčešće je potrebno da se obezbede određeni uslovi. Ona jeste moćna sila, ali je istovremeno krhka i ako nema dovoljno fokusiranosti, može da postane destruktivna. Ovo je opšte pravilo iz razloga što je gotovo svim ljudima zajedničko da žele da obezbede svoje osnovne potrebe da bi mogli da se bave kreativnošću. Tek kada liderstvo pokaže snažnu podršku za kreativne procese, većina ljudi će se osećati dovoljno sigurno da se u njih i upusti”, objašnjava Bundalo.
Često se dešava i da velika količina kreativnosti leži u članovima tima koji su introvertni.
“Njihove ideje, nažalost, često uguše dominantniji članovi tima koji su vičniji nadglasavanju i prevođenju tima na svoju stranu. I ovde uloga lidera može da bude presudno važna – davanjem prostora i podsticanjem svih članova tima, bez izuzetka, da izraze svoje stavove, lider navodi da se sve važne ideje uzmu u obzir. ‘Grupno razmišljanje’ takođe može da bude pogubno za kreativno razmišljanje”, smatra Anja Bundalo.
Naša sagovornica savetuje poslodavce i menadžere da usvoje nekoliko strategija za dobro vođenje tima.
Pre svega, savet je da se izbegne mikro-menadžerisanje.
“Poverite svojim ljudima prostor i podršku za samostalnost. Ne kontrolišite opsesivno i ne strahujte od delegiranja. Kreativnost podrazumeva preuzimanje rizika. Ljudi neće preuzeti rizik u timu sa kojim se osećaju nesigurnim. Poverenje se gradi celi život, a izgubi se u trenutku. Vodite računa o ovome kao lider, organizujte redovne tim bildinge, pokažite da ljudi u vašem timu jesu tu jedni za druge. Prikazujte celom timu pojedinačne uspehe, otvoreno dajte dobar feedback – to će pokazati da je stručnost cenjena i navesti i ostale da pokažu šta zaista znaju i umeju”, naglašava Bundalo.
Ona smatra da menadžeri koji žele dobru atmosferu i motivisane radnike ne treba da kažnjavaju neuspehe.
“Kao lideru, vaš osnovni zadatak je da timu pomognete da prevaziđe strah od neuspeha, te prepozna šta sve može da nauči iz pokušaja. ‘Neuspeh’ takođe može da dovede do novih proizvoda i ideja”, navodi Bundalo.
Ona podseća na najpoznatiji proizvod kompanije 3M – Post-It papirića. Kompanija je u stvari eksperimentisala sa novim lepkom, koji se pokazao toliko lošim da je jedva držao slepljena dva papira. Jedan od kolega iz firme je čuo za “promašaj” i dosetio se da lepak iskoristi za lepljenje po rokovniku papririća koje naknadno može da poskida. Ostalo je istorija!
Koristite efektivan brainstorming
Ukoliko ste se sastali da biste izneli ideje, postarajte se da svako od učesnika dobije reč za ideju, da imate moderatora koji će osigurati da se svačija ideja čuje i zapiše, te da o idejama u prvom delu sastanka ne bude diskusije (kako ne bi bilo uticaja jednih na druge).
“Specifična tehnika je tzv. ‘brainwriting’ koji podrazumeva da se na početku iznese problem koji se rešava, postavi konkretno pitanje i svako na kartici ponudi svoje rešenje. Naredni krug se sastoji od toga da se kartice razmene, pa se na novim karticama napiše još jedno rešenje, sada inspirisano pročitanim. Na kraju sastanka se ideje razmenjuju i one koje naiđu na najveću podršku se uzimaju u razmatranje”, objašnjava Anja Bundalo.
Menadžeri koji priželjkuju kreativan i saradljiv tim trebalo bi da se vode primerom, odnosno moraju redovno da napuštaju svoju zonu komfora. Takođe, naša sagovornica predlaže da se ohrabri osamljivanje radnika.
“Neretko je za kreativnost potrebna osama i potpuna usmerenost pažnje. Obezbedite svom članu tima neophodne resurse i ohrabrujte osamu svaki put kada osoba argumentovano iznese svoju kreativnu ideju. Kreativno razmišljanje je od vitalne važnosti za većinu biznisa. Bez njega će vaša kompanija izgubiti u konkurentskoj utakmici”, zaključuje PhD ECA Coach Anja Bundalo.