Prosek starosti automobila u Srbiji 17 godina
AnalizaAutomobiliLifestyleU fokusu
15.7.2021 08:32 Autor: Ljiljana Begović
Najava novih pravila na tehničkom pregledu i merenja izduvnih gasova izazvala je pravu pometnju kod vlasnika automobila. Odluka je odložena, tako da je, kako su ga neki nazvali, „dan D“ za polovnjake, naročito dizelaše, sada jul 2023. godine.
Na domaćim putevima vozila u proseku imaju 17 godina, pa ne čudi da su se njihovi vlasnici uplašili da neće proći najavljene, strože tehničke preglede. Cilj je da se na srpskim drumovima nađu mlađa vozila, koja će ispunjavati ekološke standarde, piše RTS. Većina vozača koja kupuje polovne automobile kaže da se na to odlučuju zbog cene. A u poslednje vreme cena polovnih automobila skače.
Razlog za to je nedostatak novih vozila čija je proizvodnja usporena zbog manjka ugradnih delova koji dolaze sa Dalekog istoka.
Analitičar Dušan Cincar objašnjava da su se vozila ranije isporučivala za mesec-dva, a da je sada proizvodnja pomerena za sedam-osam meseci. „Samim tim, čim nema novih automobila raste cena polovnjaka u celoj Evropi. Kao sistem spojenih sudova i kod nas je porasla cena u poslednjih godinu dana za deset do dvadeset odsto“, navodi Cincar.
Pad interesovanja za kupovinu automobila uslovljen je lošom finansijskom situacijom građana, na koju je uticala i pandemija. Ponuda na auto-placevima je velika, a prosečna starost vozila oko deset godina. Vozila, korišćena do pet godina prodaju i zastupnici.
„Kako koja promena ima efekta na tržište automobila, tako se vidi i na našem sajtu. Kada ja kao fizičko lice prodajem svoj automobil negde mi je ideja da kupim noviji automobil“, kaže Romana Ranković sa sajta „Polovni automobili“.
Dušan Cincar ukazuje da su ljudi su željni novih automobila, ali ne mogu to sebi da priušte, pa samim tim gledaju da priušte sebi ono što mogu, a to su polovni automobili.
Svetski trendovi, bez obzira na to da li se kupuju novi ili korišćeni automobili, menjaju i sliku na srpskim putevima.
„Klijenti, koji su ranije kupovali manja vozila, sada opredeljuju više za SUV modele, čak polako naziremo neke upite vezane za električna vozila„, kaže Vuk Malović iz „Grand motorsa“.
Bez obzira na izmene propisa, na povoljnije uslove kreditiranja, povećanje plata, kao i veću ponudu novih vozila, građani koji žele da promene automobil i dalje se najčešće odlučuju za kupovinu četvorotočkaša starijih od deset godina.