TikTok ima manje od mesec dana da odgovori na evropski izazov
2.6.2021 16:01 Autor: Vladimir Jokanović
Kineska internet aplikacija TikTok ima još manje od mesec dana da odgovori na zahtev Evropske unije da izmeni uslove korišćenja i da zaštiti maloletne korisnike od neprimerene komercijalne prakse. Evropska potrošačka organizacija (BEUC) iznela je niz upozorenja o obmanjujućim i zbunjujućim korisničkim odredbama.
Posebnu zabrinutost EK je izrazila u vezi sa pitanjima koja uključuju skriveni marketing i strategiju oglašavanja za decu, prenosi FoxNews. TikTok je izuzetno popularan među tinejdžerima i mlađim punoletnicima koji ga koriste za postavljanje i gledanje kratkih video zapisa.
U žalbi koju je BEUC podnela Evropskoj komisiji i protiv TikToka tvrdi se da je su „uslovi korišćenja“ nepravedni i da platforma nije uspela da zaštiti decu i tinejdžere od skrivenog oglašavanja i potencijalno štetnog sadržaja.
Prema rečima sagovornice našeg portala, edukatorke za bezbednost dece na Internetu, Katarine Jonev, najopasniji deo korisničke prakse na aplikaciji TikTok su takozvani izazovi, koji su često opasni po zdravlje, a neretko i po život dece.
„Aplikacija je trebalo da bude zabavna i kreativna. Počelo je sa pevanjem na plejbek, a nastavilo se njenom zloupotrebom. Problem je što ne postoji efikasan sistem verifikacije korisnika. Više od 80 dece izgubilo je život odgovarajući na izazov gušenja, uglavnom u Americi i Evropi“, navela je Jonev za Biznis.rs.
Izazov gušenja je tražio od učesnika da što duže izdrže bez disanja, stežući vrat kaiševima ili kanapima. Poznat je slučaj desetogodišnje devojčice iz Palerma u Italiji, koja se ugušila stezanjem pojasa bade mantila oko vrata dok je snimala svoje samoubistvo. Vlasti u Italiji bile su ogorčene, ali nisu zabranile upotrebu TikToka.
Kineska kompanija saopštila je da je „sigurnost zajednice“ njen glavni prioritet i ponudila da učestvuje u istrazi smrti devojčice. Međutim, naša sagovornica navodi da je uklanjanje spornih izazova na aplikaciji i dalje sporo i da oni ostaju na njoj dovoljno dugo da bi ih videli milioni korisnika.
„U Evropi je registrovano više od 100 miliona korisnika TikToka. Oko 44 procenata od njih ima manje od 12 godina, iako po pravilima mlađi od 13 godina ne mogu da registruju profil. Međutim, aplikaciji je moguće pristupiti i bez naloga“, kazala je Jonev.
Evropski komesar za pravosuđe Didije Rejnders (Didier Reynders) ocenio je da je pandemija dodatno ubrzala digitalizaciju. „Ovo je donelo nove mogućnosti, ali stvorilo je i nove rizike, posebno za ranjive potrošače. U EU je zabranjeno ciljati decu i maloletnike sa prikrivenim oglašavanjem, poput natpisa u video porukama“, objasnio je Rejnders.
On je istakao da TikTok mora da se uskladi sa pravilima EU za zaštitu potrošača. Kineska kompanija tvrdi da deluje u skladu sa lokalnim zakonima i propisima koji regulišu oglase za mlade. Korisnici mlađi od 18 godina ne mogu kupovati, slati ili primati virtelne poklone, a EU ima smernice koje zabranjuju oglašavanje koje je direktno privlačno maloletnicima.
Katarina Jonev ocenjuje da će se cela priča završiti tako što će TikTok, koji je u vlasništvu kineske kompanije ByteDance, platiti kaznu i nastaviti da radi u EU. Ipak, kako napominje ona, TikTok je nedavno promenio politiku korišćenja, jer iz kompanije nisu dovoljno jasno upozoravali korisnike na njihova prava i obaveze.
Podsetimo, bivši američki predsednik Donald Tramp (Donald Trump) zapretio je u avgustu prošle godine zabranom TikToka, u okviru svoje antikineske kampanje. Američki Senat odobrio je u maju zakon kojim se državnim službenicima u SAD zabranjuje upotreba aplikacije TikTok na službenim telefonima iz bezbednosnih razloga.