Rat južnokorejskih kompanija u SAD, Bajden presekao

Baterije za električne automobile su roba budućnosti, litijum na ceni

InvesticijeNovacSvetVesti

11.2.2021 10:10 Autor: Marko Miladinović

Procenjuje se da će tržište električnih vozila već 2025. godine biti vredno neverovatnih 570 milijardi dolara, od čega će kineska tražnja činiti čak 60...

Procenjuje se da će tržište električnih vozila već 2025. godine biti vredno neverovatnih 570 milijardi dolara, od čega će kineska tražnja činiti čak 60 procenata. Da bi se ta ubrzano rastuća industrija nesmetano razvijala, pak, neophodna je mreža dobavljača litijum-jonskih baterija za električne automobile.

U ovom trenutku, na svetskom tržištu proizvođača baterija za električne automobile pozicionirana su četiri najveća učesnika – kineski CATL i BYD, japanski Panasonic, te južnokorejski LG Chem. Međutim, u Južnoj Koreji posluje i kompanija SK, koja trenutno ima nerealizovane narudžbine u iznosu od 17,9 milijardi dolara, kako prenosi američki ekonomski portal Quartz.

SK se našao u žiži javnosti iz dva razloga. Prvi je optužba od strane direktnog konkurenta – ne samo na svetskoj, već i domicilnoj sceni – kompanije LG, da se bavio industrijskom špijunažom i ukrao važne informacije od suparnika. Ta tužba je pre tačno godinu dana podneta pred američkim nadležnim telima, a Komisija za međunarodnu trgovinu SAD (US International Trade Commision) je već jednom odlagala svoju presudu.

Istovremeno, Washington Post je na sva zvona razglasio da je SK započeo najveću stranu investiciju u istoriji američke savezne države Džordžije, odnosno izgradnju ogromnog proizvodnog pogona u vrednosti od 2,6 milijardi dolara.

SK je ekskluzivni snabdevač Forda i Volkswagena litijum-jonskim baterijama. Očigledno je da je rukovodstvo kompanije posebno ciljalo američko tržište i bilo spremno da dobrano odreši kesu kako bi na njemu lako i brzo distribuiralo svoju robu.

Za vreme Trampove administracije očekivanja su bila da će LG dobiti pomenuti trgovinski spor, uprkos posledicama po lokalnu privredu i auto-industriju, jer je preliminarno saslušanje 2020. godine bilo u korist ove kompanije. Ipak, časopis Korea Herald je izrazio bojazan da će dolazak Džoa Bajdena na vlast možda preokrenuti situaciju, pogotovo što je novoizabrani predsednik SAD kao jednu od glavnih poštapalica u svojoj predizbornoj kampanji koristio sintagmu “kupujte američke proizvode”, a dolazak fabrike SK pokrenuo bi proizvodnju Fordovih električnih automobila.

No, Komisija za međunarodnu trgovinu noćas je presudila u korist LG, što u prevodu znači da SK mora da obustavi svoju investiciju, ali i slanje baterija i delova na teritoriju SAD, u trajanju od deset godina. LG hoće da ode i korak dalje, pa da nastavi legalan rat i na drugim instancama, u nameri da potpuno uništi svog konkurenta.

Električno vozilo

U pozadini čitavog događaja, južnokorejske investicije u SAD će se ipak nastaviti, samo malo smanjenim intenzitetom, obzirom da LG zajedno sa kompanijom General Motors planira da izgradi fabriku koja bi ekskluzivno snabdevala vozila GM litijum-jonskim baterijama. Njihova fabrika koštaće 2,3 milijarde dolara, tvrdi Korea Herald.

Povrh svega nabrojanog, u SAD radi punom parom i proizvodni pogon Tesla Motors, koji pravi baterije isključivo za svoje potrebe.

Situacija na tržišu litijum-jonskih baterija posledično je važna i za Srbiju, imajući u vidu da se u okolini Loznice nalaze depoziti litijuma u mineralu jadaritu, za koje se procenjuje da obuhvataju 10 odsto ukupnih svetskih zaliha.

Cena litijuma sada iznosi oko deset dolara po kilogramu, ali je od početka 2021. godine skočila čak 41 odsto.  

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.