Blokada broda u Egiptu donosi nestašice toalet papira, kafe, delova za nameštaj…
AnalizaBiznisInfrastrukturaSvetU fokusuVesti
28.3.2021 10:54 Autor: Redakcija Biznis.rs
Uprkos najavama da bi do kraja ove nedelje Suecki kanal mogao biti odblokiran, to se, nažalost, nije dogodilo. Ogromni napori da se gigantski brod-kontejner težak 224.000 tona, koji blokira kanal vrati u normalni položaj učinili su bar da se za koji metar pomeri krma i kormilo. Međutim, ne zna se da li će skoro moći da se pomeri dalje.
„Krma broda počela se kretati prema Suecu i to je bio pozitivan znak, ali plima je značajno pala i zaustavili smo se. Ostaje nejasno da li ćemo to pomeranje moći da nastavimo“, rekao je u subotu medijima direktor Sueckog kanala (SCA), Osama Rabie.
Rabie je dodao da se nada da neće biti potrebno ukloniti neki od 18.300 kontejnera kako bi se olakšao teret broda. Briga je, zapravo, ne samo skinuti kontejnere, nego gde ih smestiti. Pozvao je i sve brodove koji čekaju, a njih je, u subotu bilo 321, da se preusmere na Rt dobre nade, ali koliko je poznato, za sada, nijedan to nije učinio. Kanal je blokiran više od 72 sata, što kompanije već košta preko 30 milijardi dolara .
Prema računicama špeditera, promena rute ne samo da produžava vreme putovanja za desetak dana, već i prevoz čini skupljim za oko pola miliona dolara po brodu, što je očigledno trošak koji niko ne želi da preuzme. Ne treba zaboraviti da ni prolaz kroz Suec nije jeftin. Mediji širom sveta navode da se naknada određuje u zavisnosti od veličine broda, ali da može biti i 700.000 dolara.
U zemljama gde se roba sa brodova zaglavljenih u Suecu očekuje, počele su procene kada će krenuti nestašice po prodavnicama i koje robe će biti u deficitu.
„To će uticati na nestašice svega što vidite u prodavnicama“, procena je stručnjaka za brodski prevoz kontejnerima Larsa Jensena za NBC News.
Blokadom je pogođen jedan od najvećih proizvođača celuloze, neophodne sirovine za pravljenje taolet papira, brazilski Suzano S.A., tvrdi izvršni direktor ove firme Walter Schalka u izjavi za Bloomberg.
„Verovatno ćemo morati da odložimo isporuke, što će sigurno uticati na dostupnost taoletnog papira u prodavnicama“, kaže Schalka i dodaje da su blokadom Sueca pogođeni svi proizvođači celuloze iz ovog dela sveta, odakle se globalno najviše kupuje ova sirovina.
On dodaje i da je dodatni problem za ovu industriju činjenica da je sve manja dostupnost prekomorskih brodova, a da su cene korišćenja onih koji su dostupni značajno povećana.
Prema pisanju Bloomberga, blokirana je isporuka sirove kafe koju Nescafé koristi za pravljenje svoje instant kafe.
Nestašica kafe predstavljala bi ozbiljan udarac za Evropu, a mogla bi imati ozbiljan uticaj širom sveta, jer je Suec ključni plovni put između Vijetnama i Evrope.
„Mogu li pržionice podneti kašnjenja od 2-3 nedelje? Verovatno ne. Mislim da niko nema rezervne zalihe koje bi pokrile ovaj nedostatak sirove kafe“, kaže Raphaelle Hemmerlin, šef logistike u švajcarskoj kompaniji za preradu kafe Sucafina SA, za Bloomberg.
Strah od nestašica posle Uskrsa brine i Nemce. Kako izveštava tamošnji list Handelsblatt, kašnjenja u isporuci, uzrokovana blokadom Sueckog kanala, za uvoznike je ravna katastrofi.
Šef nemačke logističke kompanije „Intertrading“, a koja radi uvoz roba za velike diskontne lance poput „Aldi-ja“ i „Lidl-a“ kaže za Handelsblatt da su u velikim problemima i da ne zna kada će roba koja treba da stigne iz Kine biti isporučena. On za Handelsblatt daje procenu da će nestašice u nemačkim prodavnicama biti vidljive sredinom aprila.
Willem van der Schalk, predsednik Komiteta nemačkih špeditera takođe deli ovu zabrinutost i procenjuje da će se prve nestašice desiti u roku od četiri nedelje.
„Ne moramo brinuti o snabdevanju za Uskrs, jer mnogi distributeri imaju još roba na lageru“, procenjuje i direktor hamburške špediterske kompanije A.Hartordt za Handelsblatt.
Kako saopštava BBC, strah od nestašica, zbog zastoja u Sueckom kanalu, počeo je da bude prisutan i u Velikoj Britaniji. Seaport Freight Services, kompanija za šprediciju, sa sedištem u luci Felixstowe, kako izveštava BBC, ima 20 kontejnera robe koji su ostali nasukani na brodu Ever Given u Sueckom kanalu.
„Čekamo prehrambenu robu, poput kokosovog mleka i sirupa, neke rezervne delove za motore, ima i nekoliko viljuškara, dosta robe koja je naručena preko Amazona…“, navodi za BBC Steve Park, direktor Seaport Freight Services. Park dodaje i da je prethodna godina za britanske transportne firme bila katastrofalna.
„Imali smo problema sa nabavkama sa Dalekog Istoka, imamo Covid.19, sve ove promene zbog Brexita. Stvari samo što su krenule nabolje. Tek smo počeli prevladavati problem nedostatka kontejnera, brodova“, zaključuje Park.
Britanska firma Mirical Emblems, specijalizovana za prodaju amblema koji se ušivaju na odeću i uniforme, trenutno, kako saopštava BBC, ima pošiljku zaglavljenu na brodu u Crvenom moru, koji pokušava da prođe Suecki kanal. Troškovi robe i isporuke iznose oko 16.000 funti. Pošiljka je već odlagana zbog pandemije, a sada je bilo najavljeno da bi u luku u Britaniju mogla da stigne 9. aprila. Odluka firme je, kako prenosi BBC, da plati drugu pošiljku sirovine koja će doći avionom iz Južne Koreje, uz trostruko veće troškove prevoza, odnosno za oko 21.000 funti.
Thomas O’Brien, izvršni direktor firme Boxer Gifts, proizvođača igračaka sa sedištem u Leedsu veoma brine dešavanje u Egiptu, obzirom da, prema pisanju BBC, ima šest kontejnera koji su krenuli iz Kine, od kojih svaki sadrži po 50.000 igračaka, a koji čekaju da prođu Suecki kanal.
„Ovo za nas znači manju ponudu kupcima, a više novca vezanog za robu na moru, umesto u našim skladištima. Maloprodaja će morati da sačeka“, kaže u izjavi za BBC O’Brien.
Postoji rizik da bi neka roba, poput kvarljive hrane, mogla stići prekasno da bi se prodala, zbog brodova koji čekaju prolazak kroz kanal, upozorava Alex Veitch, generalni direktor u Logistics UK i dodaje „kada se pojave kasno ili u pogrešno vreme, to vrši veliki pritisak na luke da ih vrlo brzo iskrcaju, tako da mogu krenuti do sledeće stanice, a to onda utiče na domaće transportere da robu što pre dovedu do prodavnica“.
U velikim problemima su i proizvođači nameštaja. Kako javlja Washington Post, kupcima u Americi već se javlja da će im isporuke nameštaja kasniti, moguće i više meseci. Dan Flickinger, izvršni direktor velikog proizvođača nameštaja Kasala, tvrdi za Washington Post da su primorani da naružbine koje su ovog meseca stigle od kupaca, isporučuju do decembra.
„Mnogi delovi našeg nameštaja ručno su izrađeni i zahtevaju veliki broj komponenata, tako da jedan nedostajući komad može da pokvari veliki deo proizvodnje“, kaže Flickinger za Washington Post.
Ikea trenutno ima više od 100 kontejnera s bezbroj proizvoda na brodu, navodi švedski list Svenska Dagbladet. Kako je portparol Ikea izjavio za CNN, ako se blokada nastavi, to bi moglo prouzrokovati ograničenja u njihovom lancu snabdevanja. Caterpillar, kompanija koja proizvodi građevinske mašine objavila je, prenosi Bloomberg, da razmišlja o transportu svojih proizvoda vazdušnim putem, kako bi zaobišla blokadu.
Cene nafte već su porasle u prethodnih mesec dana, jer je, uprkos povećanju tražnje, OPEC simbolično povećao proizvodnju.
„Pošiljke nafte kroz Sueski kanal predstavljaju oko 5-10 odsto globalnih pošiljki,“ tvrdi za NBS News, glavni ekonomista Argus Media, David Fyfe .
„Blokada Sueckog kanala će povećati već rastuću premiju rizika za Bliski Istok za naftu i rafinirane proizvode”, rekao je, za NBC News, Torbjorn Soltvedt, glavni analitičar u kompaniji Verisk Maplecroft, ističući povećani rizik od napada na naftna postrojenja, usled regionalnih nesuglasica.
Neizvesnost oko trajanja blokade “stvara mogućnost državama, ali i nekim drugim akterima koji žele da maksimalno iskoriste učinak napada na tankere i energetsku infrastrukturu u Persijskom zalivu i Crvenom moru”, upozorio je Soltvedt.