Cene aluminijuma ostaju na rekordno visokim nivoima
8.9.2021 12:30 Autor: Vladimir Jokanović



Cene aluminijuma u Šangaju održale su se u sredu blizu svojih najviših vrednosti u poslednjih 13 godina, usled zabrinutosti trgovaca zbog mogućeg prekida snabevanja. Glavni razlozi za zabrinutost su nagli rast cena boksita u Gvineji, najvećeg kineskog dobavljača boksita i logističkih ograničenja u Kini, koja ugrožavaju snabdevanje.
Trgovinski oktobarski ugovori za aluminijum SAFcv1 na Šangajskoj berzi dostigli su u sredu cenu 21.910 juana (3.390,22 dolara) po toni, što je veoma blizu cene od 21.980 juana po toni koliko je iznosila u ponedeljak. To je ujedno najviši nivo cene aluminijuma od 2008. godine, prenosi Nasdaq, pozivajući se na Reuters.
Cena aluminijuma CMAL3 na Londonskoj berzi metala je na 2.775,50 dolara po toni, nakon što je u ponedeljak dostigla desetogodišnji maksimim od 2.782 dolara po toni. Cene aluminijuma porasle su za 40 odsto ove godine, a više je poskupeo samo lim CMCH3.

Rast cena aluminijuma mesecima podstiču prekidi u snabdevanju u Kini, koja je najveći proizvođač, dok je poslednji cenovni skok izazvan političkim previranjima u Gvineji, gde je u nedelju izvršen državni udar. “Ozelenjavanje“ ekonomije takođe je u vezi sa rastom potražnje i cene aluminijuma.
Analitičari navode da potražnja za aluminijumom raste iz svih vrsta “zelenih“ razloga, a da tržište ovog metala prolazi kroz velike promene. Aluminijum je tražen zbog svojih tehničkih svojstava – teško korodira, dobro provodi električnu energiju i lagan je. Zbog toga je postoji veliko interesovanje autoindustrije, jer je aluminijum dragocen u proizvodnji, posebno električnih automobila, prenosi MarketPlace.

U proizvodnji aluminijuma, međutim, stvara se intenzivna emisija štetnih gasova. U procesu topljenja rude boksita koriste se fosilna goriva, a u Kini gde se aluminijum najviše proizvodi, reč je o uglju. Neke zemlje, kao što je Norveška, tvrde da koriste hidroenergiju u proizvodnji aluminijuma.
Stručnjaci za trgovinu metalima procenili su da bi u tekućoj godini mogao biti zabeležen deficit u proizvodnji aluminijuma od 700.000 tona, kao i da će potražnja porasti za osam odsto, prenosi CNBC. Do 2025. godine godišnji deficit u proizvodnji aluminijuma mogao bi da dostigne dva miliona tona. U istom periodu potražnja za aluminijumom trebalo bi da bude za 10 odsto veća nego danas.