Covid račun uslov za pomoć države
AnalizaIzdvajamoPreduzetnikSrbijaVesti
12.2.2021 10:48 Autor: Gordana Bulatović
Vlada Srbije usvojila je novi, treći paket pomoći privredi i građanima, vrednosti 249,4 milijarde dinara, da bi ublažila negativne efekte pandemije korona virusa. Za zaposlene u mikro, malim, srednjim i velikim preduzećima, kao pomoć je iz budžeta izdvojeno po pola minimalne zarade za tri meseca – mart, april i maj 2021. Ovu pomoć će, prema prvim procenama, moći da koristi oko 1,4 miliona radnika. Uslov je da firme ne otpuste više od deset odsto zaposlenih tri meseca nakon poslednje isplate i da firme koje se jave za ovu pomoć u ovoj godini ne isplaćuju dividende. Portal Biznis.rs donosi sve detalje ovog programa.
Ko dobija pomoć
Na novu pomoć države mogu da računaju sve firme u privatnom vlasništvu, odnosno one koje nisu korisnici javnih sredstava na poslednji dan meseca koji prethodi onom u kome se isplaćuje konkretno direktno davanje i to: firme koje u Srbiji plaćaju porez na dobit pravnih lica, kao i preduzetnici, preduzetnici paušalci, preduzetnici poljoprivrednici i svi drugi preduzetnici koji uplaćuju porez na dohodak građana. Pravo na pomoć imaju i ogranci predstavništava stranih pravnih lica.
Pravo na direktna davanja mogu ostvariti privredni subjekti u privatnom sektoru koji su zaključno sa danom stupanja na snagu Programa osnovani i registrovani kod nadležnog organa ili organizacije, odnosno ako su zaključno sa danom stupanja na snagu Programa postali obveznici PDV; kojima na poslednji dan meseca koji prethodi mesecu u kome se isplaćuju direktna davanja nije privremeno oduzet PIB.
Ukoliko ispunjavaju uslove predviđene Programom pravo na isplatu direktnih davanja mogu da koriste i preduzetnici, preduzetnici poljoprivrednici i preduzetnici paušalci koji su registrovali privremeni prekid obavljanja delatnosti najranije na dan stupanja na snagu Programa.
Pravo na direktna davanja nemaju sledeća velika pravna lica: banke, društva za osiguranje i društva za reosiguranje, društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima i penzijskim planovima, davaoci finansijskog lizinga, kao i platne institucije i institucije elektronskog novca.
Kako se pomoć ostvaruje
Firma, preduzetnik ili predstavništvo mogu ostvariti pravo na uplatu direktnih davanja iz budžeta u aprilu 2021. godine, u iznosu koji se dobija kao proizvod broja zaposlenih sa punim radnim vremenom, za čije je zarade i naknade podneta pojedinačna poreska prijava o obračunatim porezima i doprinosima (tzv. obrazac PPP-PD) za obračunski period februar 2021, do 31. marta 2021. Firme, preduzetnici ili predstavništva dobijaju za svakog zaposlenog iznos polovine osnovne minimalne neto zarade za januar 2021. godine. Ukupan iznos umanjuje se za broj zaposlenih kojima je kod tog privrednog subjekta prestao radni odnos od 12. februara do 31. marta 2021. godine.
Svi korisnici novog programa, dobijaju bespovratna sredstava i u maju 2021. godine, u iznosu koji se dobija kao proizvod broja zaposlenih sa punim radnim vremenom, za čije je zarade i naknade podnet obrazac PPP-PD za obračunski period mart 2021. do 30. aprila 2021. godine, umanjenog za broj zaposlenih kojima je kod tog privrednog subjekta prestao radni odnos u periodu od 1. do 30. aprila 2021. I u maju se dobija iznos jedne polovine osnovne minimalne neto zarade svakog zaposlenog u januaru 2021. godine.
U junu 2021. godine, svi privredni subjekti koji imaju pravo na bespovratnu pomoć, dobijaju iznos koji se dobija kao proizvod broja zaposlenih sa punim radnim vremenom za koje je podnet obrazac PPP-PD za obračunski period april 2021. do 31. maja 2021. godine, umanjen za broj zaposlenih kojima je kod tog privrednog subjekta prestao radni odnos tokom maja. Za svakog zaposlenog dobija se iznos polovine minimalne neto zarade za januar 2021. godine.
Broj zaposlenih kod preduzetnika, preduzetnika paušalca, preduzetnika poljoprivrednika i preduzetnika drugog lica uvećava se za jedan, osim u slučaju kada preduzetnik, preduzetnik paušalac, preduzetnik poljoprivrednik ili preduzetnik drugo lice imaju istovremeno i status zaposlenog ili korisnika penzije. Broj zaposlenih uvećava se i za broj zaposlenih sa nepunim radnim vremenom, i to tako što se za svakog zaposlenog sa nepunim radnim vremenom ukupan broj zaposlenih uvećava srazmerno ugovorenom procentu angažovanja zaposlenog sa nepunim radnim vremenom u odnosu na puno radno vreme, a što se utvrđuje na osnovu podataka iz Obrasca PPP-PD za odgovarajući obračunski period.
Put do bespovratnih sredstava
Privredni subjekt u privatnom sektoru prihvata isplatu direktnih davanja tako što daje posebnu izjavu na portalu Poreske uprave ePorezi, koja se daje shodnom primenom propisa kojima se uređuje podnošenje poreskih prijava u elektronskom obliku.
Izjava se daje posebno za isplatu svakog direktnog davanja u mesecu koji prethodi mesecu u kome se isplaćuje direktno davanje, a najkasnije do poslednjeg dana u tom mesecu u skladu sa objašnjenjem koje će biti objavljeno na sajtu Poreske uprave.
Privrednim subjektima u privatnom sektoru koji ne podnose obrazac PPP-PD, odnosno koji nemaju zaposlene i nisu preduzetnici, odnosno preduzetnici poljoprivrednici koji su se opredelili za isplatu lične zarade, direktna davanja se isplaćuju bez davanja izjave o prihvatanju isplate direktnih davanja.
Radi isplate direktnih davanja, privrednom subjektu otvara se poseban namenski račun – isplata direktnih davanja, Covid račun, kod banke koja u momentu stupanja na snagu Programa vodi tekući račun tog privrednog subjekta. Privredni subjekt koji u momentu stupanja na snagu Programa ima otvorene tekuće račune kod više banaka dužan je da najkasnije 25. marta 2021. godine, putem elektronskih servisa Poreske uprave, dostavi podatak o nazivu banke kod koje će mu biti otvoren Covid račun.
Otvaranjem Covid računa ne stiče se pravo na direktna davanja, već se ostvaruje pravo na isplatu sredstava na taj račun po osnovu direktnih davanja, ako su ispunjeni uslovi propisani Programom.