Traženi metal može da se dobija I na ekološki prihvatljiv način

Da li će Nemci početi da eksploatišu svoje ogromne zalihe litijuma?

AnalizaEUU fokusuVesti

12.8.2021 13:57 Autor: Gordana Bulatović

Da li će Nemci početi da eksploatišu svoje ogromne zalihe litijuma? Da li će Nemci početi da eksploatišu svoje ogromne zalihe litijuma?
Nemačka raspolaže najvećim rezervama litijuma u Evropi, koje do sada nije koristila, a prema prvim najavama, sprema se za njihovu u potpunosti ekološku eksploataciju.... Da li će Nemci početi da eksploatišu svoje ogromne zalihe litijuma?

Nemačka raspolaže najvećim rezervama litijuma u Evropi, koje do sada nije koristila, a prema prvim najavama, sprema se za njihovu u potpunosti ekološku eksploataciju. To bi uskoro moglo da uzdrma tržište litijuma koji se iz rudnika i slanih jezera inače dobija na veoma „prljav“ način.

Nemačka je oduvek važila za zemlju siromašnu sirovinama, ali sada više ne: u termalnim vodama duboko ispod površine tla, nalaze se najveće rezerve litijuma u Evropi, konstatuje se u analizi koju je objavio Deutsche Welle.

Rezerve leže na potezu od Bazela do Frankfurta, po dužini od 300 kilometara i širini 30-40 kilometara, na dubini od tri do pet kilometara.

Po procenama nemačkih naučnika, radi se o rezervama ekvivalentnim 16 miliona tona litijum-karbonata, drugim rečima, upravo litijuma koji se traži za baterije. To su količine koje su dovoljne za baterije više od 400 miliona elektro-automobila.

Prema podacima Nemačkog instituta za geologiju i prirodne resurse (BGR), vode u ovom regionu sadrže između 200 i 400 miligrama litijuma po litru – uporedivo sa nekim slanim jezerima u Južnoj Americi.

Kako piše DW, u inovativnoj eksploataciji litijuma, koja će započeti u Nemačkoj iz pomenutih termalnih voda, uprošćeno rečeno, traženi laki metal dobijaće se filtracijom ohlađene vode – neće biti dodatnih troškova za bušotine ii dosadašnju rudarsku eksploataciju, niti trošenja štetnih hemikalija ili fosilnih goriva zbog kojih se bune ekološke organizacije.

U gradu Karlsrueu nalaze se istraživački centar i firma koja je na putu nemački litijum plasira na tržište. Reč je o dva nezavisna projekta: UnLIMITED i Zero carbon lithium.

Osim litijuma, ovim postupkom se mogu izdvojiti i drugi retki i vredni elementi, poput rubidijuma ili cezijuma koji se, na primer, koriste u laserskoj i vakuumskoj tehnologiji, navodi se u tekstu.

Najavljeno je pokretanje komercijalne proizvodnje litijuma za baterije električnih automobila do kraja 2024. godine, s tim da se očekuje da će od 2025. godine u Nemačkoj postojati najmanje pet fabrika koje će proizvoditi oko 40.000 tona litijuma na godišnjem nivou.

Već ima i kupaca. Nedavno su potpisana dva ugovora na po pet godina sa opcijom na još pet, sa najvećim svetskim proizvođačem litijumskih baterija za električna vozila – LG Energy Solutions (LGES) iz Južne Koreje i sa francuskim proizvođačem automobila Reno. Zaintersovana je i Opelova matična kompanija Stellantis, a prema sopstvenim ranijim informacijama, razgovore vodi i Daimler.

Kako kažu u Daimleru, očekivanja su da će ovakav, „ekološki“ litijum biti jeftiniji od uobičajenog litijuma koji stiže iz Čilea ili Argentine. S druge strane, najveći dobavljač ovog metala za Evropu je u ovom trenutku Kina, koja obuhvata oko 80 odsto isporuka.

Upliv ogormne količine litijuma iz Nemačke bi oborio cene na tržištu, i „pokvario planove“ ostalih dobavljača.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.