Pojedine kompanije rado daruju novac, što učvršćuje i njihovu strukturu

Donacije oko praznika – kako i zašto pomagati?

InvesticijeNovacSrbijaVesti

15.12.2021 17:56 Autor: Julijana Vincan

Donacije oko praznika – kako i zašto pomagati? Donacije oko praznika – kako i zašto pomagati?
Oko Nove godine kompanije i građani najviše doniraju za humanitarne akcije i nabavku paketića za decu, ali se polako razvija i svest o davanjima... Donacije oko praznika – kako i zašto pomagati?

Oko Nove godine kompanije i građani najviše doniraju za humanitarne akcije i nabavku paketića za decu, ali se polako razvija i svest o davanjima za razvojne projekte i neprofitne organizacije, pokazuju podaci fondacije koja istrаžuje dobročinstvo na Zapadnom Balkanu – Catalyst Balkans.

„U zemljama sa razvijenom kulturom davanja, i poreskim podsticajima, vrlo je uobičajeno da kompanije, zaposleni i građani doniraju neprofitnim organizacijama, u skladu sa ličnim vrednostima i društvenim oblastima koje su im važne – bilo da govorimo o ljudskim pravima, obrazovanju, brizi o starima, zaštiti životne sredine i životinjama, ili bilo kojoj drugoj oblasti. U Srbiji poreski podsticaji postoje samo za kompanije, ali je kultura davanja u povoju i svake godine doniramo sve više novca“, objašnjava za Biznis.rs menadžerka fandrejzing usluga u organizaciji Catalyst Balkans, Milica Đustebek.

Ona je dodala da je samo u 2020. godini u Srbiji donirano više od 90 miliona evra, što je više nego ukupno u tri godine – od 2017. do 2019. godine.

„Naravno, ove godine će taj iznos biti značajno manji – u krizi, koja je počela prošle godine, solidarnost i filantropija uvek rastu, a potom dolazi do pada i stagnacije usled aktuelne ekonomske krize. Pored toga što doniranjem pomažemo nekome, sam taj čin je i za nas kao pojedince dobar. Studije o zdravstvenim benefitima doniranja, rađene početkom 2000-ih godina, pokazuju da pomaganje drugima stimuliše delove mozga zadužene za osećaj zadovoljstva, odnosno izaziva lučenje dopamina i endorfina koji stvaraju osećaj sreće i euforije, kao i oksitocina koji se vezuje za unutrašnji mir i spokoj“, istakla je naša sagovornica.

Benefiti doniranja za kompanije

Kako je naveo direktor za partnerstva u organizaciji Catalyst Balkans, Miloš Janković, doniranje i podrška projektima u zajednici važna je i za kompanije.

„Mnogi će odmah posumnjati kako je ‘to sve marketing’. Istina je da se društveno odgovorno poslovanje i filantropski projekti jedne kompanije reflektuju i na njenu reputaciju i sliku u zajednici. Međutim, ako se stvara nešto dobro za zajednicu, a kompanija radi pošteno, onda to ne može da bude loša stvar. Loše je samo kada kompanije koriste filantropske i CSR projekte za ‘pranje’ svoje reputacije, u tzv. greenwashing i purplewashing kampanjama“, napomenuo je naš sagovornik.

Milica Đustebek / Foto: Catalyst Balkans

Da podsetimo, greenwashing je pojava kada veliki zagađivači ‘podržavaju’ ekološke projekte, ali ne sprečavaju i ne rešavaju problem koji su stvorili, odnosno kada je negativan uticaj njihovog zagađenja nesrazmerno veći nego uticaj ekoloških projekata u zajednici. Purplewashing, sa druge strane, je pojava kada se kompanija skriva iza podrške ženama i feminizmu, dok interno svojim procedurama i praksama konstantno krši njihova prava.

„Ovakve stvari ne samo da su neetičke, već ljudi to lako prepoznaju i nisu održive na duži rok. I odgovornost je svih nas koji se bavimo razvojem filantropije i društveno odgovornog poslovanja, da uspostavimo jasne standarde i da otvoreno i direktno osudimo kada dođe do ovakvih pojava. U suprotnom, postajemo saučesnici. No, ukoliko je društveno odgovorno poslovanje iskreno ugrađeno u misiju kompanije, jedan od glavnih benefita doniranja po kompaniju je povezivanje sa zaposlenima na osnovu vrednosti i te misije. Brojna istraživanja pokazuju da su zaposleni mnogo lojalniji i duže ostaju u kompaniji kada zajedno dele ove vrednosti i uključuju zaposlene u CSR projekte i odlučivanje o njima“, istakao je Janković.

Prema njegovim rečima, ovo posebno važi za milenijalse (oni koji su rođeni u periodu između 1980. i 2000. godine), kao dominantnu radnu snagu danas, i kompanije koje žele da privuku najbolje talente moraju da imaju razvjiene CSR strategije, koje podrazumevaju i uključivanje zaposlenih u njihovu realizaciju.

Doniranje u Srbiji

Pojedine firme imaju dilemu kako da doniraju novac, a da budu sigurne da će njihova sredstva biti savesno i transparentno potrošena. U organizaciji Catalyst Balkans obrazloženo je kako se to može učiniti u Srbiji ovog decembra.

„Kada nam se jave kompanije, obično kažu – imamo neka sredstva koja bismo donirali, kome je najbolje da damo? Međutim, početak istraživanja treba da izgleda drugačije. Na prvom mestu vi lično, vaš tim i cela kompanija treba da daju odgovor na pitanje – šta je vama lično važno? Koja društvena oblast vam je važna i koju ciljnu grupu želite da podržite? Tek kad to otkrijete, možemo da vam damo konkretne predloge i pronađemo kredibilne organizacije čija misija vam je bliska. Mada to istraživanje možete i sami da uradite, tako što ćete posetiti sajtove Neprofitne.rs i Donacije.rs“, naglasila je Đustebek.

Miloš Janković / Foto: Catalyst Balkans

Kako je istakla, obe platforme vodi Catalyst Balkans – na Neprofitne.rs može se pronaći ocena transparentnosti pojedinih organizacija i na osnovu toga proceniti koliko im firma veruje i da li želi da ih podrži.

„Ocene su date kroz bedževe za transparentnost: beli kao početni nivo, sivi kao srednji nivo transparentnosti i plavi kao najviši nivo transparentnosti. Generalno preporučujemo ljudima da podrže organizacije sa sivim i plavim bedžom, jer te organizacije transparentno objavljuju informacije o svojim programima. Ali, ako želite da dodatno olakšate posao, preporučujemo vam da podržite neku crowdfunding kampanju ili organizaciju kojoj možete donirati online. Kao što biste kupili bilo šta preko interneta i platili karticom online“, navela je naša sagovornica.

Iako još uvek postoji sumnjičavost dela građana u online plaćanja, kako Đutesebek kaže, ona su posebno efikasna i bezbedna kada je u pitanju online doniranje. Svi procesi su automatizovani i pojednostavljeni, nema više rada sa gotovinom koja se onda prebrojava negde, pa tek kasnije uplaćuje na račun. Potrebno je samo popuniti jednostavan formular na platformi.

„U Srbiji je već skoro četiri godine aktivna crowdfunding platforma Donacije.rs, na kojoj neprofitne organizacije pokreću svoje kampanje za podršku projektima od opšteg dobra. Za nešto malo manje od četiri godine ove organizacije su pokrenule 139 dobrotvornih kampanja i prikupile 76 i po miliona dinara. Tako su otvoreni brojni alternativni kulturni centri, podržane su mnoge feminističke akcije, mladi talenti su otišli na takmičenja, a zbrinute su i životinje u azilima“, navodi Janković.

Na pomenutoj platformi oko praznika će biti aktivno nekoliko dobrotvornih kampanja, koje se mogu podržati online donacijom.

„Možete podržati prikupljanje stipendija za učenike, nabavku ogreva za socijalno ugrožene porodice, uređenje Savskog keja ili opremanje senzorne sobe za decu sa smetnjama u razvoju. Kada odaberete kampanju koju ćete podržati, u svakom trenutku možete da vidite koliko je ta organizacija već prikupila sredstava i koliko joj je ostalo do cilja. Potom izvršite online uplatu u roku od dva minuta, i tako ste nekome pomogli za praznike i učinili novogodišnje dobro delo“, objašnjava direktor za partnerstva u organizaciji Catalyst Balkans.

Sve organizacije koje pokreću svoje kampanje na Donacije.rs već poseduju sivi ili plavi bedž na Neprofitne.rs i rade transparentno, a kao korisnici Donacije.rs imaju obavezu da sve svoje one koji ih podržavaju obaveste o tome kako su potrošile sredstva i izveste o ishodu.

„Znaćete tačno kako je vaša donacija pomogla. Pored Donacije.rs, postoje i druge organizacije koje možete podržati na ovaj način – Budi human, preko koje se prikupljaju sredstva za lečenje; SOS Dečja sela koja podržavaju decu i mlade bez roditeljskog staranja i iz socijalno ugroženih porodica; Liceulice i njihove divne prodavce na ulicama Beograda i Novog Sada; Fondaciju Divac i njihove brojne projekte podrške mladima i poljoprivrednicima širom Srbije“, naveo je Janković.

Dodao je da se na ovaj način mogu podržati i neki od medija kao što su Peščanik, Mreža za istraživanje kriminala i korupcije (KRIK), Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) i portal Iz glave, kao nezavisni mediji zavise od podrške svojih čitalaca i imaju na svojim sajtovima mogućnost primanja online donacija.

„Darivanje u vreme praznika je važno i za njih. Najbolja stvar u vezi sa filantropijom je što uvek imate izbor šta i koga ćete podržati. Ako želite da pojedini mediji ostanu nezavisni, ako verujete u razvoj ljudskih prava, ako smatrate da obrazovanje mora da bude dostupno svima, ako želite da podržite neku od feminističkih grupa koje su se ove godine borile kao lavice, ili da pomognete napuštenim životinjama – izbor je na vama. Sigurni smo da postoji nešto od društvenih tema što vam je važno. Znajte da niste sami u tome i da postoje organizacije koje rade posvećeno na terenu. Pridružite im se u toj misiji sada tokom praznika“, poručili su naši sagovornici.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.