Poremećaj globalnog lanca snabdevanja

Državna pomoć poslednja nada za rešavanje problema međunarodne trgovine

AnalizaSvetU fokusuVesti

25.10.2021 15:32 Autor: Vladimir Jokanović

Državna pomoć poslednja nada za rešavanje problema međunarodne trgovine Državna pomoć poslednja nada za rešavanje problema međunarodne trgovine
Kriza lanaca snabdevanja otežava ekonomski oporavak od posledica pandemije, utičući pre svega na rast cena širom sveta. Kašnjenje isporuka i nestašice robe glavni su... Državna pomoć poslednja nada za rešavanje problema međunarodne trgovine

Kriza lanaca snabdevanja otežava ekonomski oporavak od posledica pandemije, utičući pre svega na rast cena širom sveta. Kašnjenje isporuka i nestašice robe glavni su faktori koji pokreću rast cena i inflaciju, što je razlog za zabrinutost trgovaca, transportnih kompanija, vlada i potrošača. Brodske kompanije, kao što je ONE, veruju da je rešenje za ublažavanje poremećaja snabdevanja – državna pomoć.

„Najveće brodske kompanije su u privatnom vlasništvu, pa je mogućnost intervencije država upitna. Bilo bi dobro, a možda čak i neminovno, da do toga dođe u nekom obliku prihvatljivom sa sve učesnike u međunarodnoj trgovini“ ocenila je za Biznis.rs Maja Suđicki Trzin, generalna direktorka kompanije Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju.

Kriza lanaca snabdevanja koja preti globalnoj ekonomiji rizikuje da potraje još najmanje godinu dana ukoliko vlade ne pomognu u ublažavanju poremećaja, upozorila je kompanija ONE (Ocean Network Express), jedna od najvećih svetskih kompanija u shipping industriji, koja raspolaže flotom od 220 brodova za kontejnerski transport.

Izzvršni direktor kompanije, Džeremi Nikson (Jeremy Nixon) pozvao je vlade da povećaju ulaganja u kapacitete svojih luka, železnica, skladišta i drumskih sistema.

„Ovde treba da postoji neka podrška vlade da bi se ljudi možda prebacili iz nekih delova privrede gde potražnja nije toliko jaka u kritične delove ekonomije gde je potražnja veoma jaka i važna za globalne lance snabdevanja“, rekao je Nikson, prenosi FT.

Foto: Tanjug/AP

Prema rečima Maje Suđicki Trzin, usled trenutnog manjka kapaciteta i visokih cena mnogi uvoznici su odustali od kupovine neesencijalnih proizvoda široke potrošnje, a zalihe sveli na minimum.

„Neki od primera su dečje igračke, garderoba, novogodišnji ukrasi, nameštaj. Uglavnom gabaritne stvari niske vrednosti koje bi u konačnoj kalkulaciji imali neprihvatljivu cenu za prosečnog potrošača“, navela je naša sagovornica.

Ona navodi da je primetno da su u vreme najvećih pritisaka u otpremi robe iz Azije prioritet imale velike kompanije koje usled svojih velikih dugoročnih potreba za transportom imaju bolji reting kod brodskih kompanija i mogle su finansijski da izdrže sve češće zahteve za avansnim plaćanjima usled rasta rizika nelikvidnosti. Mala i srednja preduzeća usled manjih prometa nisu sposobna za dugoročno planiranje.

„Privreda je u teškom položaju jer nedostaje svega u proizvodnji. Prvi put u poslednjih nekoliko decenija dobro bi došao plan prevazilaženja krize nastale na strani ponude i selektivne tražnje. Američki predsednik je intervenisao usled prevelike gužve u lukama na zapadu Amerike. Velika Britanija je bila na granici da angažuje vojsku radi distribucije goriva“, navela je direktorka Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju.

Foto: Pixabay.com

Nikson je naveo da situacija u SAD izaziva posebnu zabrinutost, iako je američki predsednik Džo Bajden (Joe Biden) pozvao kompanije za prevoz tereta, transportne grupe i luke da povećaju sopstvene kapacitete i produktivnost kako bi zadovoljile rastuću potražnju. Na njegovu inicijativu u maju će biti održani pregovori između radnika i operatera terminala u kontejnerskim lukama na zapadnoj obali SAD.

Nikson je ocenio da ukoliko nastanu velike gužve tokom leta 2022. godine, onda bi poremećaj u snabdevanju mogao da se prelije i na 2023. godinu. Nagle promene potražnje potrošača, poremećaji u globalnom transportu i oslabljena avio-industrija stvorili su najtežu krizu globalnih lanaca snabdevanja.

Pored nestabilnosti potražnje potrošača, brodarska industrija je morala da se bori sa odsustvom lučkih radnika povezanim sa Covidom i nedostatkom vozača kamiona u Velikoj Britaniji, Evropi i SAD, koji pomažu u transportu robe do krajnjih destinacija u unutrašnjosti i vraćaju prazne kontejnere.

SAMER & CO. SHIPPING D.O.O. NOVI SAD

NARODNOG FRONTA 10, 21000 Novi Sad, Srbija

Poslovni prihodi (EUR):
2.864.308,79 (2020)
Broj zaposlenih:
12 (2020)

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.