Državna pomoć poslednja nada za rešavanje problema međunarodne trgovine
25.10.2021 15:32 Autor: Vladimir Jokanović
Kriza lanaca snabdevanja otežava ekonomski oporavak od posledica pandemije, utičući pre svega na rast cena širom sveta. Kašnjenje isporuka i nestašice robe glavni su faktori koji pokreću rast cena i inflaciju, što je razlog za zabrinutost trgovaca, transportnih kompanija, vlada i potrošača. Brodske kompanije, kao što je ONE, veruju da je rešenje za ublažavanje poremećaja snabdevanja – državna pomoć.
„Najveće brodske kompanije su u privatnom vlasništvu, pa je mogućnost intervencije država upitna. Bilo bi dobro, a možda čak i neminovno, da do toga dođe u nekom obliku prihvatljivom sa sve učesnike u međunarodnoj trgovini“ ocenila je za Biznis.rs Maja Suđicki Trzin, generalna direktorka kompanije Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju.
Kriza lanaca snabdevanja koja preti globalnoj ekonomiji rizikuje da potraje još najmanje godinu dana ukoliko vlade ne pomognu u ublažavanju poremećaja, upozorila je kompanija ONE (Ocean Network Express), jedna od najvećih svetskih kompanija u shipping industriji, koja raspolaže flotom od 220 brodova za kontejnerski transport.
Izzvršni direktor kompanije, Džeremi Nikson (Jeremy Nixon) pozvao je vlade da povećaju ulaganja u kapacitete svojih luka, železnica, skladišta i drumskih sistema.
„Ovde treba da postoji neka podrška vlade da bi se ljudi možda prebacili iz nekih delova privrede gde potražnja nije toliko jaka u kritične delove ekonomije gde je potražnja veoma jaka i važna za globalne lance snabdevanja“, rekao je Nikson, prenosi FT.
Prema rečima Maje Suđicki Trzin, usled trenutnog manjka kapaciteta i visokih cena mnogi uvoznici su odustali od kupovine neesencijalnih proizvoda široke potrošnje, a zalihe sveli na minimum.
„Neki od primera su dečje igračke, garderoba, novogodišnji ukrasi, nameštaj. Uglavnom gabaritne stvari niske vrednosti koje bi u konačnoj kalkulaciji imali neprihvatljivu cenu za prosečnog potrošača“, navela je naša sagovornica.
Ona navodi da je primetno da su u vreme najvećih pritisaka u otpremi robe iz Azije prioritet imale velike kompanije koje usled svojih velikih dugoročnih potreba za transportom imaju bolji reting kod brodskih kompanija i mogle su finansijski da izdrže sve češće zahteve za avansnim plaćanjima usled rasta rizika nelikvidnosti. Mala i srednja preduzeća usled manjih prometa nisu sposobna za dugoročno planiranje.
„Privreda je u teškom položaju jer nedostaje svega u proizvodnji. Prvi put u poslednjih nekoliko decenija dobro bi došao plan prevazilaženja krize nastale na strani ponude i selektivne tražnje. Američki predsednik je intervenisao usled prevelike gužve u lukama na zapadu Amerike. Velika Britanija je bila na granici da angažuje vojsku radi distribucije goriva“, navela je direktorka Samer & Co. Shipping D.O.O. za Srbiju.
Nikson je naveo da situacija u SAD izaziva posebnu zabrinutost, iako je američki predsednik Džo Bajden (Joe Biden) pozvao kompanije za prevoz tereta, transportne grupe i luke da povećaju sopstvene kapacitete i produktivnost kako bi zadovoljile rastuću potražnju. Na njegovu inicijativu u maju će biti održani pregovori između radnika i operatera terminala u kontejnerskim lukama na zapadnoj obali SAD.
Nikson je ocenio da ukoliko nastanu velike gužve tokom leta 2022. godine, onda bi poremećaj u snabdevanju mogao da se prelije i na 2023. godinu. Nagle promene potražnje potrošača, poremećaji u globalnom transportu i oslabljena avio-industrija stvorili su najtežu krizu globalnih lanaca snabdevanja.
Pored nestabilnosti potražnje potrošača, brodarska industrija je morala da se bori sa odsustvom lučkih radnika povezanim sa Covidom i nedostatkom vozača kamiona u Velikoj Britaniji, Evropi i SAD, koji pomažu u transportu robe do krajnjih destinacija u unutrašnjosti i vraćaju prazne kontejnere.
SAMER & CO. SHIPPING D.O.O. NOVI SAD
NARODNOG FRONTA 10, 21000 Novi Sad, Srbija
2.864.308,79 (2020)
12 (2020)