Istraživanje portala Biznis.rs: polovni automobili u Srbiji i Evropi (2)

Rast prodaje polovnih automobila na pet najvećih tržišta Evrope alarm za prodavce novih i e-vozila

AutomobiliEUIzdvajamo

15.6.2025 08:01 Autor: Miljan Paunović 10

Rast prodaje polovnih automobila na pet najvećih tržišta Evrope alarm za prodavce novih i e-vozila Rast prodaje polovnih automobila na pet najvećih tržišta Evrope alarm za prodavce novih i e-vozila
Najnoviji podaci iz relevantnih evropskih oglasnika ukazuju na to da je tržište polovnih vozila u Evropskoj uniji i u maju 2025. godine zadržalo stabilnost... Rast prodaje polovnih automobila na pet najvećih tržišta Evrope alarm za prodavce novih i e-vozila

Najnoviji podaci iz relevantnih evropskih oglasnika ukazuju na to da je tržište polovnih vozila u Evropskoj uniji i u maju 2025. godine zadržalo stabilnost u odnosu na prethodnu godinu.

Konkretno, prema podacima specijalizovanog sajta Autovista24, u prvom kvartalu ove godine broj prodatih polovnjaka porastao je za 0,6 odsto u odnosu na prvo tromesečje prošle, što je oko 1,64 miliona jedinica. Kupci se i dalje u najvećem broju opredeljuju za vozila sa benzinskim i dizel agregatima, dok se polovnjaci na električni pogon prodaju znatno sporije, a pri tom beleže i pad vrednosti.

Prema AUTO1 Group Price Indexu, cene polovnih automobila u EU su u maju 2025. godine zabeležile gotovo beznačajan pad od 0,3 odsto u odnosu na april. Ipak, ako se poredi maj ove sa istim mesecom prošle godine primetan je rast cena od oko 2,6 procenata.

Od početka godine pa do kraja maja cene polovnjaka, prema podacima Auto1 Grupe, skočile su za nešto manje od pet procenata u odnosu na isti period 2024. Cene su najviše porasle kod automobila koji pripadaju klasi takozvanih kompakta, dok je kod SUV modela situacija nešto stabilnija. 

Kad je reč o električnim modelima, primetna je manja potražnja, pa i njihove cene rastu u manjem obimu.

Vrednost vozila i dalje u padu

Zanimljivi su podaci sajta Autovista24 za maj 2025, o prosečnim rezidualnim vrednostima vozila (vrednost automobila posle tri godine korišćenja i 60.000 pređenih kilometara) koje su nastavile da opadaju širom Evrope i sada su na 47,3 odsto. U odnosu na april to predstavlja pad od 0,3 procenta.

Posmatrano po vrstama pogona, vozila sa klasičnim hibridnim sistemima (HEV) pokazala su se kao najstabilnija, jer su u proseku zadržala 51 odsto svoje početne vrednosti. Benzinci i dizelaši beleže nešto niže vrednosti – 49,2 procenta i 47,7 odsto. Električna vozila (BEV), međutim, nastavljaju negativan trend. U maju su zadržala svega 39,9 odsto početne vrednosti, što je drugi uzastopni mesec u kome beleže pad.

Foto: Pixabay

Neka od pet najvećih evropskih tržišta borila su se sa registracijama novih automobila u prvom kvartalu 2025. godine. Međutim, prodaja polovnih automobila se poboljšala u svim regionima.

Francuska, Nemačka i Italija zabeležile su pad prodaje novih automobila u prva tri meseca. U međuvremenu, Španija i Velika Britanija su zabeležile rast registracija. Ipak, tržište polovnih automobila u svakoj zemlji je zabeležilo poboljšanja, jer sve više kupaca bira stariji model kao svoj sledeći automobil, navodi se u analizi Autoviste24.

Francusko tržište novih automobila zabeležilo je najveći pad od pet velikih tržišta u prvom kvartalu godine. Registracije su pale za 7,8 odsto, a veliki pad isporuka benzina dodatno je otežao sektor. Međutim, tržište polovnih automobila je poraslo u istom periodu, prema podacima AAA Data. Ukupno 1,36 miliona transakcija obavljeno je između januara i marta, što je povećanje od dva odsto u odnosu na prethodnu godinu.

Ipak, tržište polovnih automobila u zemlji nije u potpuno stabilnoj poziciji. U januaru je broj transakcija porastao za 7,7 odsto, ali je u februaru prodaja pala za jedan procenat, a u martu je usledio novi pad od 0,2 odsto.

Španci prodali priličan broj novih automobila, to se odrazilo i na kupovinu polovnjaka

Španija se pojavila kao najjače tržište novih automobila u prvom kvartalu godine, sa povećanjem registracija od 14,1 odsto. Ovaj rezultat se odrazio i na tržište polovnih automobila u zemlji. Transakcije između januara i marta porasle su za 8,6 odsto prema proračunima Autovista24, sa 516.672 jedinica koje su promenile vlasnika u tom periodu.

Svaki mesec je zabeležio poboljšanje, pri čemu su brojke u januaru porasle za 7,7 odsto, dok je februar zabeležio povećanje od 5,4 procenta. Mart je bio najjači mesec u kvartalu, jer je prodaja porasla za 12,7 odsto, što je jednako poboljšanju od 20.231 jedinice.

Nemačko tržište polovnih automobila zabeležilo je skroman rast u prvom kvartalu godine, dok je tržište novih vozila opalo.

U prva tri meseca 2025. godine transakcije su porasle za 0,6 odsto, što je iznosilo 1,64 miliona jedinica. U istom periodu registracije novih automobila u zemlji pale su za 4,3 odsto. Brojke su vođene snažnim januarom, jer je prodaja polovnih automobila porasla za 6,9 odsto, u februaru je zabeležen pad od 5,2 odsto, da bi narednog meseca bio zabeležen skroman rast od 0,5 odsto.  

Proizvodnja Fiat Grande Panda u Kragujevcu / Foto: Stellantis

Italijansko tržište polovnih automobila poboljšalo se za 4,7 procenata u prvom kvartalu 2025. godine, sa 1,47 miliona jedinica koje su promenile vlasnika. Ovo je u suprotnosti sa tržištem novih automobila u zemlji, koje je tokom prva tri meseca godine zabeležilo pad od 1,6 odsto.

Prema podacima industrijskog udruženja ANFIA, transakcije u Italiji su se poboljšale za 3,7 odsto u januaru. U februaru je broj porastao za 4,6 procenata, dok je mart bio najjači mesec na tržištu polovnih automobila, sa porastom prodaje od 5,8 odsto.

Tržište polovnih automobila u Velikoj Britaniji bilo je najveće po obimu tokom prvog kvartala godine. Prema SMMT-u, ukupno 2,02 miliona jedinica je promenilo vlasnika u tom periodu. Ovo je prvi put od pre pandemije Covid-19 da je sektor zabeležio više od dva miliona transakcija.

Prodaja polovnjaka počela je sporo, sa poboljšanjem od 1,4 odsto u januaru. U februaru su transakcije pale za 0,3 odsto, ali je u martu došlo do snažnog skoka, sa prodajom koja je porasla za 6,9 procenata.

Da li bi ovi podaci trebalo da zabrinu proizvođače novih i električnih vozila? Odgovor je jednostavan – da.

Vreme prodaje i dalje protiv električnih polovnjaka

Električni modeli, osim niže tržišne vrednosti, imaju i duže vreme prodaje u poređenju sa benzinskim i dizel automobilima, što dodatno usporava njihov promet na tržištu.

U mnogim velikim zemljama (Austrija, Švajcarska, Francuska) ovi modeli se prodaju u proseku sporije za deset do 20 dana u odnosu na konvencionalne automobile. Jasno je da električna vozila još nisu zadobila puno poverenje kupaca.

Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Polovnjaci vladaju drumovima Srbije: Da li će pad inflacije podstaći prodaju novih vozila?

  • bajroslastičar

    15.6.2025 #1 Author

    Veći standard veće plaće i eto kupovine novih i e vozila

    Odgovori

  • PAVLE-2005

    15.6.2025 #2 Author

    Nikad nece biti vise e vozila na putevima

    Odgovori

  • REA

    15.6.2025 #3 Author

    To dosta toga govori

    Odgovori

  • DUSA

    15.6.2025 #4 Author

    Jako visoke cene novih automobila

    Odgovori

  • HANA

    15.6.2025 #5 Author

    Dovoljno je pogledati našu državu i kupovne mogućnosi…polovnjaci su najtrażeniji

    Odgovori

  • MinjaKristalŠminkanje

    15.6.2025 #6 Author

    Rast prodaje polovnih automobila u velikim evropskim ekonomijama ukazuje na sve izraženiji otpor kupaca prema skupim novim i električnim vozilima. Potrošači traže isplativija rešenja, dok tržište električnih automobila trpi zbog bržeg gubitka vrednosti. Ovo je jasan signal proizvođačima – bez pristupačnijih modela i boljih podsticaja, tranzicija ka elektromobilnosti će usporiti.

    Odgovori

  • Vojislav

    15.6.2025 #7 Author

    Stvarno odlicno

    Odgovori

  • VALERIJA

    15.6.2025 #8 Author

    Smatram da je bolje kupiti polovan auto koji je dobro očuvan nego nov jer si cene dosta nače u odnosu na tržišni kapacitet.

    Odgovori

  • LAV

    15.6.2025 #9 Author

    Ljudi se pre opredeljuju za polovne automobile nego za nove.

    Odgovori

  • ŽIZI

    15.6.2025 #10 Author

    Evropska tržišta polovnih automobila u porastu – prodavci novih i električnih vozila na oprezu

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.