GEJMING INDUSTRIJA – NOVI „ZLATNI RUDNIK“ Zarada u 2020. oko 159 milijardi dolara
AnalizaHi-techIzdvajamoLifestyleSvetU fokusuVesti
23.12.2020 11:15 Autor: Marko Miladinović
Po svoj prilici će godina na izmaku, koja je većini privrednih segmenata donosila gubitke usled pandemije, za međunarodnu industriju video igara ostati zabeležena kao više nego uspešna.
Gamesindustry.biz govori o globalnoj zaradi od približno 159 milijardi američkih dolara. Pritom, kriza izazvana izbijanjem korona virusa ne samo da nije odmogla ovoj specifičnoj industriji već je, naprotiv, dodatno pogurala potražnju, a samim tim i rezultate o postignutim zaradama i profitima.
Procenjuje se da u ovom trenutku na planeti ima preko 2,7 milijardi gejmera. Pod pojmom gejmera podrazumavaju se sve osobe, bez obzira na uzrast, koje profesionalno ili amaterski redovno provode makar po nekoliko sati nedeljno igrajući se na desktop i laptop računarima, gejmerskim konzolama ili mobilnim telefonima.
Stručni portal Mordor Intelligence koji redovno prati kretanja u svetu video igara, procenjuje da će do 2025. godine vrednost globalnog tržišta porasti za dodatnih 30-40 procenata. Gledano po kontinentima, najbrže rastuće tržište u gejmerskoj industriji je južnoameričko, a najveće po obimu i zaradi azijsko.
Top liste najuspešnijih
Najpouzdaniji mediji koji godinama prate rezultate prodaje video igara tradicionalno razdvajaju liste najuspešnijih naslova za igračke konzole (uključujući i PC platformu), od segmenta namenjenog igranju na mobilnim uređajima.
Kada su u pitanju mobilni operativni sistemi, prema podacima preuzetim sa portala Statista, zaključno sa septembrom mesecom, najveću neto zaradu svojim proizvođačima donosile su igrice Coin Master (113,8 miliona dolara), Lineage M (46,5 miliona) i Pokemon GO (43,3 miliona).
Ovo rangiranje ne treba mešati sa ukupnim ili godišnjim brojem preuzimanja – po tom kriterijumu još uvek su neprikosnovene igrice iz serijala Candy Crush Saga, koje postoje još od 2012. godine. Candy Crush Saga može da se igra u potpunosti besplatno, ali korišćenje novca otključava dodatne pogodnosti u njoj (tzv. freemium način igranja). Po Statisti, ovaj serijal je kreatorima doneo skoro milijardu američkih dolara za osam godina postojanja. Candy Crush Saga ima preko 2,7 milijardi preuzimanja.
S druge strane, velike zarade kriju se u kategoriji video igara za igračke konzole i PC.
Šampion top liste najprodavanijih u 2020. godini je Call of Duty: Modern Warfare, lansiran na tržište još pre 12 meseci. Ovaj naslov kompanije Activision Blizzard je samo u prvih nekoliko nedelja po objavljivanju zaradio 600 miliona, a tokom ove godine prevazišao i milijardu američkih dolara. Cena osnovnog paketa Call of Duty: Modern Warfare iznosi između 50 i 60 dolara, a razni dodaci se doplaćuju. Samo na osnovu online „mikrotransakcija“ u okviru igranja ove igre, Activision Blizzard je prihodovao dodatnih 956 miliona dolara tokom 2020.
Drugo mesto na listi najprodavanijih video igara zauzima Animal Crossing: New Horizons (Nintendo), na trećem je Madden NFL 21 (Electronic Arts), na četvrtom je The Last of Us: Part II (Sony), i na petom Ghost of Tsushima (Sony).
Međutim, treba imati na umu da najveći predstavnici gejming industrije tradicionalno puštaju nove verzije igračkih konzola i potencijalno najzanimljivijih video igara pred prazničnu sezonu, pa se njihovi rezultati prodaje zapravo „preliju“ u statistiku kojom je obuhvaćena naredna godina.
Najprodavanije konzole
Najprodavanija igračka konzola na svetu svih vremena je Sony Playstation 2, koja je do danas prodata u preko 158 miliona komada, po ceni od 300 dolara (na sniženjima) pa naviše.
Šampion po prodaji u godini na izmaku je Nintendo Switch, sa 15,6 miliona prodatih primeraka, odnosno čak 65 odsto više od Playstation 4 i Xbox zajedno. Ipak, Sony je pre mesec dana lansirao petu generaciju svoje legendarne konzole, koja u prazničnom prednaručivanju obara dosadašnje rekorde, i za očekivati je da će prodaja Playstation 5 u 2021. godini prikazati izuzetne rezultate.