HOĆE LI U SRBIJI IMATI KO DA ORGANIZUJE PUTOVANJA? Turističke agencije na novom udaru, osiguravači odbijaju izdavanje polisa, bankarske garancije neizvodljiva opcija, navodi Seničić
BiznisIntervjuIzdvajamoSrbijaTurizamU fokusuVesti
2.10.2020 14:51 Autor: Marija Jovanović
Turističke agencije u Srbiji našle su se na novom udaru jer su osiguravajuća društva odbila da im omoguće izdavanje polisa, ocenjujući da je to za njih u ovim uslovima vrlo rizično. Ovakav potez osiguravača ubrzaće gašenje brojnih agencija, dok su bankarske garancije trenutno neizvodljiva opcija za turističke agencije u Srbije, kaže za Biznis.rs direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić.
„Po ovom sistemu osiguravajuće kuće sa nama rade već 15 godina. Izdaju polise za insolventnost i odgovornost i tako smo funkcionisali sve do sada. Međutim, pandemija je dovela do toga da nemamo posla i niko ne osporava da je rizik sada veći“, navodi Seničić i objašnjava da ih osiguravači ovim potezom ostavljaju na cedilu u već dovoljno teškim okolnostima.
Osiguravači su, navodi, preuzeli rizik za zamenska putovanja i to nije sporno jer su ti aranžmani ugovoreni za vreme trajanja polise.
„Međutim, najveći broj agencija platio je svojim partnerima u inostranstvu. U slučaju da agencija propadne, osiguravači će morati da isplate štetu. Agencije koje bi eventualno propale imaju neki novac u inostranstvu. U procesu naplate, osiguravači bi sigurno mogli da izvuku taj novac, bez obzira što firma ne postoji. To su nenaplaćena potraživanja koja nisu iskorišćena, tako da taj rizik sigurno nije tako veliki kao što oni procenjuju“, objašnjava Seničić.
Bankarske garancije zatvoriće 90 odsto agencija
Iako je bankarski oblik garancije usaglašen sa evropskim direktivama za paket aranžmane, Seničić objašnjava da je ova opcija za naše turističke agencije trenutno neizvodljiva.
„Bankarska garancija je najteži ili najvredniji oblik garancije. Banke ne rizikuju. One traže polog u novcu, garanciju u vidu imovine koja vredi minimum dva puta više ili daju garancije na osnovu ostvarenog prometa. Da su normalna vremena, jedan dobar deo agencija bi to uz pomoć prometa mogao da ostvari uz neku sitnu garanciju. Međutim, sada, kada posla nema i kada je promet pao za više od 90 odsto, uvoditi bankarsku garanciju je potpuni apsurd jer ćete time zatvoriti celo tržište i neće niko moći da nastavi da radi“, navodi Seničić.
On objašnjava da se o bankarskim garancijama može pričati u nekom narednom periodu, kada se situacija stabilizuje, a da pre toga treba napraviti ambijent kako bi se turističke agencije snašle i prilagodile.
„Teško ćete objasniti ljudima koji rade ovaj posao 30 godina, i onima koji imaju male porodične firme i od toga žive, da sada odjednom moraju da imaju pola miliona evra kako bi nastavile da rade“, navodi naš sagovornik i dodaje da je jedino rešenje produžetak postojećih polisa.
„Jedino rešenje je da sa osiguravačima razgovaramo pojedinačno, kako bi nam produžili postojeće polise na naredna tri meseca, da onima koji nisu platili polise damo mogućnost da ih isplate do kraja godine, a da u roku od ta tri meseca, ukoliko je moguće, sa državom nađemo neko trajnije rešenje“, navodi Seničić.
U suprotnom, bankarske garancije će zatvoriti najveći broj agencija čime će prouzrokovati potpuni kopals na tržištu i paniku među putnicima koji će tražiti naplatu od osiguranja, zaključuje naš sagovornik.