INSPIRATIVNI I PRAKTIČNI PRIMERI CIRKULARNE EKONOMIJE Od olovaka i bojica od starih novina, do torbi pletenih od najlonskih kesa
InovacijeLifestylePoslovanjePreduzetnikSrbijaVestiZanimljivosti
7.12.2020 13:52 Autor: Julijana Vincan
Građani širom sveta sve više ističu zdravu životnu sredinu kao jedan od prioriteta, a cirkularna ekonomija je sistem koji polako prihvata sve više zemalja. U Srbiji još ne postoji sistemski pristup kad je reč o cirkularnoj ekonomiji, ali ima mnogo pojedinačnih dobrih primera.
U saradnji sa Centrom za promociju cirkularne ekonomije, predstavljamo priče nekoliko preduzetnika, umetnika i inovatora, koji pokušavaju da u svoj rad uvrste principe cirkularne ekonomije.
Olovke i bojanke od recikliranog papira
Firma NewPen iz Smederevske Palanke proizvodi olovke, bojice i bojanke od recikliranog papira. Osnovana je sa ciljem da tržištu olovaka i bojica ponudi nešto drugačije. Dragan Marković je ovu priču započeo pre dve godine i sada je jedino preduzeće u Evropi koje se bavi proizvodnjom olovka i bojica proizvedenih na ovaj način. Zahvaljujući raznolikom izgledu papira, svaki predmet je ručni rad i predstavlja mali unikat.
Veganski zero waste restoran
Vlasnici beogradskog restorana Vegessence, pronašli su način da u svom poslovanju smanje otpad. Naime, biznis uspešno vode uz izuzetno zanimljivu i specifičnu ponudu hrane koja je isključivo biljnog porekla, poslujući gotovo potpuno bez otpada, odnosno, po „zero waste“ sistemu. Osim toga, njihov objekat je i pet friendly, ali je u njemu i zabranjeno pušenje, što ga čini jednim veoma zdravim restoranom.
Novčanici i predmeti od tetrapaka
Nina Blažević usmerila je svoje veštine i osnovala umetničko-zanatsku radionica za ručnu izradu ukrasnih predmeta od papira i kartona. Njeni novčanici i torbice plene, a ni najoštrije oko posmatrača ne bi moglo da pretpostavi da se za izradu veoma lepih i unikatnih predmeta koriste kutije od tetrapaka, jer ih Nina vešto oblači u stripove. Nešto više o ovoj priči moći ćete uskoro da pročitate na portalu Biznis.rs.
Odeća po principima spore mode
Upoznali smo i dizajnere koji se trude da posluju po principima spore mode, okupljene pod brendom Cozy, još od 2019. godine u Beogradu. Ovaj modni i lifestyle brend pre svega podržava udobnost, i kako kažu, stalo im je kako se osećate, a ne samo kako izgledate. Ono što ih karakteriše jeste ležeran i ‘čist’ stil, pojednostavljen i minimalistički dizajn, kao i odabir boja kojima je olakšavano kombinovanje.
Ovaj tim radi po principima spore, a u pitanju je ideologija koja za cilj ima da u modu vrati dobre tradicionalne vrednosti, kao što je podsticanje lokalnih i ekoloških proizvođača, kao i stvaranje mode od materijala koji su dugotrajni i mogu se reciklirati. Spora moda želi da ljude okrene od klasičnog konzumerizma ka kvalitetu.
Odevni predmeti od tekstilnog otpada
Projekat Krpica predstavlja modni brend koji je zasnovan na konceptu zatvorenog kruga, koji koristi otpad iz tekstilne industrije za proizvodnju novih odevnih predmeta. Modni dizajneri Krpice su mladi ljudi, koji se na ovaj način kreativno bore protiv klimatskih promena.
Ovaj projekat razvijen je za mlade, od strane mladih, a koncept se zasniva na zero waste ideji – koristeći tekstilni otpad, mladi modni dizajneri kreiraju nove odevne predmete za mlade širom regiona, i na taj način podstiču ekološki aktivizam kod mladih u regionu, i njihovih sugrađana.
Rančići od najlonskih kesa
Knitomania je ekološki i socijalni brend koji je nastao kao pokušaj dvoje studenata da zarade džeparac, ali je brzo nakon osnivanja prerastao u nešto mnogo više – u ekološku revoluciju. Naime, ova priča je spoj zaštite životne sredine i zapošljavanja starijih osoba, tako što je omogućeno starijim ženama da dodatno zarade pletenjem torbi od plastičnih kesa.
Njihov najpoznatiji i najprodavaniji proizvod je čuveni ‘rančić’, na čiju izradu se, u zavisnosti od dimenzija i kvaliteta, upotrebi između 60 i 100 kesa. Tako su do sada uspeli da uklone iz prirode oko 10.000 kesa, a pozivaju sve da im doniraju kese, kako bi proizvodili još više.
„Svi oni nam pokazuju da je moguće, uprkos preprekama, a njih je mnogo, napraviti korak napred. I kad ljudi pročitaju njihove priče, ne samo da čuju mnoštvo korisnih saveta, već dobiju inspiraciju da i sami nešto promene u svom životu, bilo da je to nošenje cegera u prodavnicu, korišćenje višekratnih flaša za vodu ili izbegavanje kupovine majice koju ćemo obući samo jednom i onda je zaboraviti„, ističe za Biznis.rs izvršna direktorka Centra za promociju cirkularne ekonomije, Marija Dedić.